ازتبدیل پشت بام های ساختمان ها به فضای سبز حمایت می کنیم

مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبزشهرداری قم گفت :ازتبدیل پشت بام های ساختمان ها به فضای سبز حمایت می کنیم وکسانی که مایل به این کار هستند،از حمایت ها وخدمات مشاوره ای رایگان ما بهره مند خواهند شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبزشهرداری قم ظهر امروز در […]

مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبزشهرداری قم گفت :ازتبدیل پشت بام های ساختمان ها به فضای سبز حمایت می کنیم وکسانی که مایل به این کار هستند،از حمایت ها وخدمات مشاوره ای رایگان ما بهره مند خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبزشهرداری قم ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز درختکاری درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره استفاده از روش های نوین فضای سبز شهری وچگونگی حمایت شهرداری از بردن فضای سبز به پشت بام های ساختمان ها اظهار داشت :به خاطر شرایط اقلیمی استان ،نمی توانیم از روش های دیوار سبز در قم استفاده کنیم اما ازتبدیل پشت بام های ساختمان ها به فضای سبز (روف گاردر یابام سبز)حمایت می کنیم وکسانی که مایل به این کار هستند،از حمایت ها وخدمات مشاوره ای رایگان ما بهره مند خواهند شد.

پیام جوادیان افزود: حتی به انبوه سازان مسکن نیز اعلام کردیم که چنانچه این روش را در ساختمان های خود به کار گیرند،از تخفیف قابل توجه در عوارض برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه طبع لطیف انسان او را به سمت مباحث فضای سبز و… سوق می‌دهد تصریح کرد: این ایام فرصت خوبی است تا در این هفته از این ظرفیت استفاده کرده و همانطور که توانستیم با پیگیری صورت گرفته نخستین جلسه ستاد توسعه فضای سبز شهر قم را به ریاست استاندار داشته باشیم، با مردم نیز مباحث خود را مطرح کنیم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: تاکید داریم که به دور از مباحث تبلیغاتی و ظاهرسازی به دنبال توسعه چشمگیر فضای سبز شهر قم باشیم.
وی با اشاره به برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم به مناسبت هفته درختکاری افزود: برنامه‌های خود را با پویش مردمی درخت دوستی بنشان ساماندهی کردیم.
جوادیان با اشاره به طراحی برنامه‌های مختلف در هرکدام از مناطق هشتگانه شهر قم اظهار کرد: کاروان گل در سطح شهر حرکت کرده و نهال بین شهروندان توزیع خواهند کرد.
وی گفت: غرفه‌های رایگان توزیع نهال در هشت منطقه استقرار یافته و این نهال‌ها بین مردم توزیع می‌شود و پیگیری خواهیم کرد که وضعیت این نهال‌ها چگونه می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: تا پایان هفته درختکاری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ توزیع نهال صورت خواهد گرفت؛ ۷۰ هزار نهال آماده برای توزیع شده و سعی داریم گونه‌هایی داشته باشیم که مناسب اقلیم قم باشد.
وی افزود: در منطقه یک بوستان هاشمی، در منطقه دو بوستان نبوت، در منطقه سه میدان آزادگان، منطقه چهار بوستان ساحل، منطقه پنج میدان ولیعصر، منطقه ۶ بوستان شهریار، منطقه هفت بوستان رجایی و منطقه هشت بوستان شهید مبارک محل استقرار غرفه‌های توزیع رایگان نهال هستند.
جوادیان با بیان اینکه در این غرفه‌ها کارشناس حضور دارد و راهنمایی در خصوص نحوه کاشت نیز انجام می‌شود افزود: همچنین مشارکت با صدا و سیما برای اجرای کودک محور را در دستور کار داریم.
وی یکی از برنامه‌های این سازمان با همکاری سازمان‌های متولی فضای سبز در استان را کاشت نهال توسط مراجع عظام تقلید دانست و افزود: جمعه این هفته با حضور حضرات آیات جوادی آملی و جنتی و برخی دیگر از علما برنامه کاشت نهال انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اذعان کرد: در حوزه شهروندی برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کردیم و گروه‌های کارشناسی حضور در مدارس داشته و ترویج مباحث حفظ فضای سبز دارند.
وی با بیان اینکه در این ایام در مناطق مختلف شهر زنگ درختکاری خواهیم داشت افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما افتتاح نمایشگاه گل و گیاه و گیاهان دارویی در محل دائمی نمایشگاه‌های استان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ به مدت چهار روز با حضور ۱۱۰ تولیدکننده گل و گیاه از همدان، سمنان، محلات، اصفهان و… است.
جوادیان با بیان اینکه در این ایام جشن بزرگ درختکاری در بوستان ۱۱ هکتاری ظهور در نزدیکی مسجد مقدس جمکران را خواهیم داشت خاطرنشان کرد: جشنواره هنر و طبیعت با مشارکت یکی از سمن‌های فعال در عرصه زیست محیطی برگزار شده که شعر، فیلم کوتاه و داستان را در حوزه فضای سبز دریافت می‌کنیم.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم و از ماه اول سال آینده مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی در سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز شده و شهروندان از سامانه سازمان می‌توانند ثبت نام داشته باشند که در ۱۲ عنوان از جمله پرورش قارچ و… آموزش ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها همراه برای توسعه فضای سبز نیستند و با توجه به اینکه شهرداری زمین زیادی برای توسعه فضای سبز ندارد نیازمند همراهی دستگاه‌های دیگر هستیم و طی دو سال گذشته تمام زمین‌ها با کاربری فضای سبز را کاشت انجام دادیم.
جوادیان با بیان اینکه اطراف قم حدود ۷ هزار هکتار زمین برای توسعه فضای سبز شناسایی کرده‌ایم گفت: ما باید متوازن با امکانات خصوصاً منابع آبی به ویژه منابع آبی پایدار پیش رویم چراکه آب‌های زیرزمینی منابع آبی پایدار نیستند و تکیه ما برای توسعه کمربند سبز شهر پساب است و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و ۱۸ نامه‌ای که ارسال کردیم توانستیم ۴٫۵ میلیون مترمکعب پساب را از وزارت نیرو تخصیص بگیریم که برای قم بسیار خوشایند است.
وی با تاکید بر اینکه طرح جامع کمربند سبز شهر قم در حال پیگیری است اظهار کرد: در این طرح ما نقاط مستعد اطراف شهر را شناسایی می‌کنیم و منابع آن را از نظر خاکی، آبی و… کنترل کرده و وضعیت مالکیت را بررسی می‌کنیم و سپس تهدیدهای شهر را مشخص کرده، در نهایت فضای لازم برای توسعه را مشخص می‌کنیم.
جوادیان با بیان اینکه پساب فعلی خارج شده برای شهر استاندارد نیست بیان کرد: این پساب آیتم‌های لازم و استاندارد فضای سبز را ندارد و احداث تصفیه‌خانه ثانویه شهر قم بالای تپه‌های اعلائیر را در دستور کار قرار دادیم که ۳۰ درصد پیشرفت دارد که با این کار تصفیه ثانویه صورت گرفته و آماده استفاده برای فضای سبز می‌شود.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضاهای سبز شهری اظهار کرد: هرچه خارج شهر فضای سبز داشته باشیم اما در شهر کاری نکنیم مردم با مشکل مواجه خواهند شد؛ پروژه‌ای را در سال ۹۵ تعریف کردیم و در سال ۹۶ بودجه اختصاص یافت که با عنوان توسعه فضای سبز سایه‌دار در خیابان‌ها و معابر شهر قم است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد که یکی از عرصه‌ها سه راه بازار است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: در خیابان ارم درختان بسیار خوبی کاشته شده و در اردیبهشت‌ماه ثمره آن‌ها را به خوبی خواهیم دید.
وی گفت: از ابتدای سال ۹۶ بیش از ۸۵ هزار مترمربع توسعه فضای سبز در خیابان‌ها و معابر را داشتیم که معمولاً عرض این فضاها یک متر است تا پیاده‌رو و مسیر تردد مردم نیز محدود نشود که شامل ۸۵ کیلومتر رفیوژ و باغچه طولی می‌شود.
جوادیان اضافه کرد: برای سال آینده نیز ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته تا کلیه خیابان‌ها و عرصه‌های شهری را درختکاری انجام دهیم که کلیه این درختکاری‌ها پرچین‌کاری می‌شود و طراحی‌ها در کمیته‌های تخصصی سازمان صورت گرفته تا کار در آینده به مشکل نخورد.
وی با تاکید بر اینکه باید محیط داخلی شهر را علاوه بر کمربند سبز شاداب و با طراوت کنیم افزود: اینکه برخی می‌گویند که اصلاً چمن کاشته نشود درست نیست؛ چمن یکی از عنصرهای ضروری برای فضای سبز است و باید سعی کنیم از گونه‌های مقاوم و مناسب استفاده کنیم.
وی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر قم اظهار کرد: متراژ کلیه فضای سبز شهری در اختیار شهرداری قم بیش از ۲۱ میلیون متر مربع است که از این مقدار هزار و ۶۵۶ هکتار جنگلی، کمربند سبز و قطعات اطراف شهر و حدود ۶۰۰ هکتار فضای سبز شهری است.
وی اضافه کرد: سرانه کل شهر قم با لحاظ آخرین آمار جمعیت شهر که حدود یک میلیون و ۲۰۱ هزار نفر است، ۱۸٫۸۷ مترمربع به ازای هر شهروند قمی است که استاندارد آن برای شهری چون قم باید بالای ۳۰ مترمربع باشد که بر این اساس حدود ۱۲ مترمربع به ازای هر شهروند کمبود فضای سبز داریم.
جوادیان با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری ۵٫۸۲ مترمربع است که باید بالای ۹ مترمربع باشد و سرانه تفرجگاهی و تفریحی ۲٫۲۵ مترمربع به ازای هر شهروند است که باید بالای ۵ مترمربع باشد اظهار کرد: در سال ۹۶ بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان فقط خرید درخت، درختچه و گل و گیاه داشتیم و چیزی در حدود ۴ میلیارد تومان بذر، کود، سم و سایر نهاده‌های کشاورزی خریداری شده است
وی در ادامه سخنان خود گفت: قانون هوای پاک که با همه اشکالات ظرفیت‌های خوبی دارد و تصریح شده که شهرهایی که سرانه کمتر از ۱۵ مترمربع دارند که این مشکلی از کلان‌شهرها حل نمی‌کند و غیرکارشناسی است؛ اگر این مساله را به محدوده شهر تعمیم دهیم این فرصت وجود دارد اما در شهر مشکل ساز است و پیشنهاد دادیم قانون اصلاح شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: بهتر بود که زمان مورد نظر برای قانون ۵ سال در نظر گرفته می‌شد؛ نهاده‌ها بر عهده منابع طبیعی گذاشته شده اما این سازمان توان این را ندارد که نهال‌های مورد نیاز شهرها را تأمین کند و نهال‌هایی که آن‌ها می‌کارند ظرفیت کاشت داخل شهر را ندارد که پیشنهاد دادیم این ظرفیت به صورت اعتبار به شهرداری‌ها پرداخت شود تا آن‌ها خودشان اقدام به تأمین نهال‌ها کنند.
وی همچنین توضیح داد: جوان‌سازی پرچین‌ها را داشتیم که مشکلاتی داشت و موجب جذب آب بالا بود و در اردیبهشت‌ماه اقداماتی جدید خواهیم داشت و گونه‌های مقاوم‌تر و شاداب‌تر را کاشت خواهیم کرد.