آنچه که برای زدن عطر باید بدانید

گذشته از انتخاب صحیح عطر یکسری استراتژی های خاص در رابطه با زمان و مکان استفاده از عطر وجود دارد که روی اثر بخشی بوی عطر و ماندگاری آن تاثیر بسزایی دارد و این ها همان مواردی هستند که هنگام استفاده از عطرباید رعایت کنید. پایگاه خبری رهپویان قم،حسین کبابی: ‎۱۵نکته برای استفاده ازعطر استفاده […]

گذشته از انتخاب صحیح عطر یکسری استراتژی های خاص در رابطه با زمان و مکان استفاده از عطر وجود دارد که روی اثر بخشی بوی عطر و ماندگاری آن تاثیر بسزایی دارد و این ها همان مواردی هستند که هنگام استفاده از عطرباید رعایت کنید.

پایگاه خبری رهپویان قم،حسین کبابی:

‎۱۵نکته برای استفاده ازعطر

استفاده از بوی خوش، سنت رسول مهربانی هاست و از طرفی در دنیای مدرن امروزی، یکی از نیازهای روزمره است.

عطر، ادکلن، اسپری و انواع محصولات خوشبو کننده، در سبد خرید هر ایرانی خوش ذوق وجود دارد، اما با توجه به قیمت زیاد هر بطری اصل آن، راه کارهایی برای استفاده ی بیشتر و بهینه ی این محصول وجود دارد که می توانید از آن استفاده  کنید.

۱- هنگام امتحان کردن عطر برای خرید، آن را روی پوست یا لباس خود زده و ده دقیقه صبر کنید سپس آن را استشمام کنید تا بوی واقعی و رایحه اصلی عطر را حس کنید.

۲- شیشه عطر را در محل گرم و همچنین زیر نور آفتاب قرار ندهید. چون تابش آفتاب و گرم شدن باعث تغییر رایحه می‌شود. بهتر است آن را در جعبه و در محلی خنک و تاریک نگهداری کنید.

۳- بهترین عطرها هم تمام روز را دوام نمی‌آورند و باید هر سه تا چهار ساعت یکبار تجدید شوند.

۴- بهتر است عطری که در روز استفاده می‌کنید با عطری که در شب استفاده می‌کنید متفاوت باشد.

۵- پوست چرب مدت بیشتری عطر را نگه می‌دارد، قبل از اسپری کردن عطر روی قسمت های نبض دارتان وازلین بمالید.

۶- اگر می خواهید ماندگاری عطرتان بیشتر شود. آن ها را در حمام یا دستشویی یا جای گرم نگهداری نکنید. گرما، رطوبت و نور موجب شکسته شدن مولکول های عطر و کم شدن کیفیت و ماندگاری آن می شود. در عوض آن ها را در جای خنک و خشک مثل میز آرایش خود نگهداری کنید.

۷- بعد از اسپری کردن عطر روی مچتان آن را تر نکنید. اگر مچ ها را بهم بمالید موجب از بین رفتن سریع تر عطر و تبخیر آن می شود.

۸- قسمت های نبض دار و گرم بدنتان را مورد هدف اسپری قرار دهید. قسمت های مهم شامل مچ دست، روی گردن،‌ آرنج، پشت زانو و روی قوزک پاست.

۹- روی سطح کمد دراور لباس هایتان را با دستمال کاغذی پر کرده و سپس روی آن را معطر کنید. اینگونه لباس های شما همیشه خوشبو خواهند بود و یا یک صابون خوشبو را در دستمال کاغذی پیچیده و به همراه لباس ها درون کمد لباس هایتان قرار دهید تا همیشه خوشبو باشند.

۱۰- قبل از عطر زدن، حمام کنید. پوست اگر مرطوب باشد عطر بیشتری جذب می کند. پس اگر شب حمام می کنید بدانید که اگر عطر بزنید به اندازه صبح ماندگاری نخواهد داشت. چون صبح، پوست تان خشک می شود.

۱۱- به عطر خود اعتماد داشته باشید. با شیشه عطر یا ادکلن را خالی نکنید. تنها یکی دو پاف از عطر کافی ست. به مقدار کمی از آن مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که پس از استعمال، قرار گرفتن در معرض آفتاب، منجر به کاهش رایحه می شود.

۱۲- عطرهای روغنی را به پشت آویز گوشتان بزنید. ذره‌ای از عطر را به پشت هر گوشتان بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

قابل توجه  آقایان

۱۳- عطرتان را یک یا دو بار بر روی استخوان ترقوه ی خود زیر گردنتان اسپری کنید. شیشه ی عطرتان را از ۱۸ سانتی‌متر دورتر نکنید.

۱۴- عطر را به ران خود اسپری کنید. یک اسپری سریع به جلوی هر ران کافی است. رایحه ی آن در طول روز افزایش پیدا میکند.

۱۵- عطرتان را به مچ دست خود اسپری کنید. شیشه ی آن را به فاصله ی ۱۰ سانتی متر از مچ هر دستتان نگاه داشته و یک بار اسپری کنید.

خیلی ها فقط از یک نوع عطر استفاده می کنند، این افراد باید بدانند با گذشت زمان، بدن آنها به بوی عطر عادت کرده و دیگر آن جذابیت و شفافیت عطر خالص را ندارد، پیشنهاد می شود از عطر های مختلف و رایحه های خنک و گرم به تناوب استفاده کنند تا هم بدنشان به یک نوع رایحه خو نگیرد و هم جذابیت عطرهای مختلف را تجربه کنند. البته عطرهای سنتی را هم می توان در برنامه گذاشت، تنوع جالبیست.

فواید و آداب استفاده از عطر

استفاده از عطر آدب و قوانین خاص خود را دارد. شما باید هر عطر را برای مکان خود استفاده کنید. مثلا عطر تندی که برای عروسی استفاده می کنید را نباید سر کار بزنید. همچنین فقط از عطر برای لباس استفاده نکنید. به عنوان مثال شما میتوانید انواع گل های خوشبو را در وام حمام ریخته و از رایحه آن لذت ببرید. یا اینکه منزل تان را به طرق مختلف خوشبو سازید. در این بخش درباره آداب استفاده از عطر اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

آداب استفاده از عطر

پیامبراکرم صلی الله علیه وآله و سلم می‌فرمایند: بهترین بندگان خدا کسانی هستند که به پیمان خود وفا کنند و بوی خوش به کاربرند.  عطر آمیزه ای از روغن‌های اسانس، ترکیبات معطر و ثابت کننده و الکل می‌باشد. روغن‌های اسانسی از طریق تقطیر گل‌ها و گیاهان علف‌ها بدست می‌آیند. اگر عصاره گیری از طریق تقطیر میسر نباشد توسط روغن‌های جذاب این کار صورت می‌گیرد. مانند گل یاس. در عصاره گیری توسط روغن‌های جذاب اساسا عمل استخراج و جداسازی روغن بدبو توسط الکل می‌باشد . میزان شناسایی عطر ۴۰ % است، تا غلظت ۴۰ % عطر مرغوب و ۱۰ % تا ۲۰ % ادکلن نام دارد. بدون تردید همه‌ی ما انسان‌ها از استشمام بوی خوش لذت می‌بریم و گاهی در هنگام راه رفتن که بوی دل‌انگیزی به مشاممان می‌خورد به طور ناخود آگاه چند قدمی به سمت آن حرکت می‌کنیم و این نشان از قدرت جاذبه عطرها دارد. از نشانه‌های آراستگی استفاده از عطریات و مواد خوشبو کننده است که هم عامل نشاط در روحیه‌ی خود شخص است و هم به دیگران مسرت می‌بخشد. با توجه به جایگاه و اهمیت این سنت حسنه، تحقیق پیش‌رو همگان را با اهمیت و خواص آن و نیز آداب استفاده از آن آشنا خواهدکرد.

محل‌های استفاده از عطر

محل استفاده از عطر هر کجای بدن می‌تواند باشد اما برای استشمام بهتر بوی عطر بهتر است آن را در نقاط نبض‌ دار بدن مانند: مچ دست، پشت گوش‌ها، گردن، زیر بازو، محل خم شدن ساعد و بازو، و پشت زانوها استفاده کرد. چون جریان خون قوی و پوست گرم‌تر می‌باشد بنابراین به تبخیر عطر کمک می‌کند. (البته باید حساسیت محل مورد نظر را در نظر گرفت) در روایات هم چنین آمده است:

۱-شارب: حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: عطر به شارب زدن از اخلاق پیامبران و احترام کرام الکاتبین است.

۲-محاسن: رسول‌خدا صلّی الله علیه و آله و سلم زیاد از عطریات استفاده می‌کرد به طوری که اثر آن در محاسن و سر مبارکش پیدا بود.

۳-گودی گردن: حسن بن جهم می‌گوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، ظرفی نزد من آورد که در آن مشک بود. خطاب به من فرمود: از این مشک بردار و بر خود بمال. مقداری برداشتم و بر خود مالیدم. فرمود: مقداری دیگر بردار و بر گودی پایین گردن بمال.

۴-سجده‌گاه: امام رضا علیه السلام فرمود: (کانَ یَعرِفُ مَوضِعَ سُجُودِ اَبِی‌عَبدِالله به طیبِ رِیحَه) جایگاه سجده امام صادق علیه السلام از بوی عطر آن‌جا شناخته می‌شد.

۵-محل نماز: عایشه می‌گوید: پیامبر به ما فرمان داده بود تا در خانه‌ها، جایگاه نمازی بسازیم و آن را پاکیزه و خوشبو کنیم.

آداب بوییدن و استشمام

مالک جهنی روایت کرده است، گلی را به حضرت امام جعفرصادق علیه السلام دادم، ایشان گرفتند و بوییدند و بر دو دیده گذاشتند سپس فرمودند: هرکه گلی را بگیرد و ببوید و بر دیده‌ها بگذارد و بگوید (اللهم صلّ علی محمد و آل محمد) هنوز گل را بر زمین نگذاشته گناهانش آمرزیده می‌شود. و در روایت دیگری به همین مضمون امام علی النقی هادی علیه السلام فرمودند: هر که گلی را ببوید و بر چشمانش بگذارد و صلوات بر محمد و آل‌محمد بفرستد، حق‌تعالی برای او به قدر بیابان عالج که مابین مکّه، شام و عراق کشیده شده است حسنه بنویسد و به عدد ریگ بیابان از گناهان او بزداید.  پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: هرگاه به یکی از شما گلی دادند، پس آن را ببوید و بر چشمانش بگذارد که آن از بهشت است پس هرگاه گلی به شما هدیه دادند، آن را رد نکنید.  و نیز می‌فرماید: هر کس گلاب را به صورت بمالد، در آن روز پریشانی و بدحالی به او نرسد و هنگامی که گلاب را به صورت و دست‌ها می‌مالد، حمد خدای را بکند و صلوات بر محمد و آل او بفرستد.

الگوی معطر

(لَقَد کَانَ لَکُم فِی رَسولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَه)  الگو بودن حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلم برای انسان‌ها، بدون هیچ تردیدی از سوی خداوند تایید شده است. به همین دلیل امّت محمدی باید ایشان را الگوی خویش در تمام کردارشان قرار دهند. یکی از عادات این الگوی نمونه، معطربودن ایشان است.

-¬ پیامبرخدا آن قدر معطر می‌زیست که هرگاه ازکوچه و گذرگاهی می‌گذشت، پس از عبورش آنان که از آن مسیر می‌گذشتند از رایحه‌ی خوشِ برجای مانده، می‌دانستند که پیامبر از این کوچه گذشته است.

– آنقدر عطر و مواد خوشبوکننده بر سر و صورت خود می‌زد که گاهی جلوه و براقی آن در موهای سرش پیدا بود. با مشک و عنبر خود را خوشبو می‌ساخت، گاهی هم با عود و غالیه خود را معطر می‌کرد.

– هیچ‌گاه هدیه‌ای را که عطر بود، رد نمی‌فرمود.

– بیش از آنچه برای خوراکی و طعام خرج کند، در راه عطریات خرج می‌کرد.

– هرگاه عطری به او عرضه می‌شد، از آن استفاده می‌کرد و می‌فرمودند: بوی آن خوش است، سنگینی هم ندارد. استفاده از بوی خوش را همیشه دوست داشت و از آن لذّت می‌برد.

– از بوی نیکویش همه او را می‌شناختند، حتّی وقتی نزد فاطمه علیها السلام خود را با کساء یمانی پوشانده بود، وقتی حسنین هر کدام به ترتیب وارد خانه می‌شوند، پس از سلام به مادر عرض می‌کنند: (انّی اشَمُّ عِندَکِ رایِحَهً طَیِبَه کَاَنَّها رایِحَهُ جَدّی رَسول الله) من بوی خوشی نزد تو احساس می‌کنم گویا بوی جدّم رسول خدا می‌باشد. شهید محمدرضا تورجی زاده نیز به تبعیّت از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم همیشه از عطر استفاده می‌کرد. خرید عطرهای خوشبو یکی از کارهای همیشکی او بود. هرجا وارد می‌شد بوی عطر ملایمی همراهش بود. نقل از دوستان شهید است: حتّی در شرایطی‌که در خط اول نبرد بودیم، عطر زدن و شانه‌کردن موها و محاسنش ترک نمی‌شد. دو شیشه عطر کوچک از جمله وسایل موجود در جیبش هنگام شهادت بود.

آثار استفاده از عطر

استفاده از عطر آثار و خواص فراوانی در دنیا و آخرت دارد که عبارتند از:

نوری در قیامت: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس به سر و روی مسلمانی عطر بزند، خدای عزّوجل در مقابل هر مویی، نوری برای او در روز قیامت قرار می‌دهد.

تقویت قلب: پیامبراکرم صلّی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: (الطِّیبُ یَشُدُّ القَلب) بوی خوش قلب را تقویت می‌کند.
زیادی عقل: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: (الرُّیحُ الطَّیِّبَهُ تَشُدُ العَقلَ وَ تَزِیدُ فِی البَاه) بوی‌خوش عقل را استوار و بر توان جنسی می‌افزاید.

سرور و شادمانی: امام علی علیه السلام می‌فرماید: به کار بردن بوی خوش و… از موجبات سرور و شادمانی است.  و نیز بعضی دیگر از خواص بوی خوش از گفتار ایمه اطهار به صورت زیر است:

۱-عمل به سنّت پیامبر

۲- زیاد شدن رزق و روزی

۳- زیاد شدن علم و کامل شدن عقل

۴- اکرام ملایکه نویسندگان اعمال

۵-احترام کسانی که نزدیک اویند

۶-تعظیم و آماده شدن برای نماز

۷-تعظیم و احترام روز جمعه

۸- تعظیم و احترام مسجد

۹- سد باب غیبت، چه بسا به جهت بدی بوی کسی از او غیبت کنند.

۱۰- دریافت حسنات که برای اصل این عمل مقرر است.

رایحه درمانی از نظر علمی

رایحه درمانی  به عنوان طبی جایگزین در دنیا مطرح است و این امر باعث شده تا پژوهشگران تحقیقات فراوان و دامنه داری در این رابطه انجام دهند و به نتایجی برسند. از جمله آنکه:

۱- رایحه دل انگیز بر روحیه‌ی بیماران روحی و روانی اثر نشاط انگیزی داشته و برای درمان افسردگی و اضطراب موثر است.

۲- رایحه خوش در پیوند روابط زن و شوهر و تحریک روابط انسانی نقش مهمی دارد.

۳- بوی مطلوب به انسان اعتماد به نفس  بخشیده و بر خلق و خو اثر بسزایی دارد.

۴- بوی دلپذیر موجب افزایش توانایی فکر انسان و هوشیاری او گردیده، فشار ذهنی را کم کرده و تفکرات منفی را از او دور می‌کند.

۵- بوی خوش عامل سلامتی و تنظیم‌کننده سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است.

۶- عطریات سبب تعادل و ترشح هورمون‌ها می‌گردند و هماهنگی بین هورمون‌ها بهترین راه برای سلامتی است.

راهکارهای عملی استفاده از عطر

نحوه‌ی استفاده از عطریات تنها از طریق مالیدن به لباس و بدن نیست بلکه روش‌های دیگری نیز وجود دارد مانند:

۱- بالشتک معطر:

شما می‌توانید بالشتی به اندازه دلخواه تهیه نموده و داخل آن را با گل‌های خوشبو و گیاهان معطر پر کرده و جهت ماندگاری بویش آن را داخل یک پاکت پلاستیکی نگه‌داری‌کنید و یا این‌که بالشتکی از پشم یا پر تهیه نموده و در وقت پریشانی و اضطراب چند قطره از عطر دلخواه را روی آن ریخته و به استراحت بپردازید که بوی دلپذیر آن، آرامش مورد نیازتان را هدیه خواهد نمود.

۲-حمام معطر:

اگر در حمام وان دارید سعی کنید هفته‌ای یک یا دو بار، با ریختن مقداری عصاره گیاهان معطر مثل: گل یاس، بهار نارنج، مریم گلی، گل محمدی و … داخل وان نیم ساعتی در آن استراحت کنید و یا در صورت نبودن وان سطل آبی را با عطرهای دلخواه موقع بیرون آمدن از حمام بر سر خود بریزید.

۳- بخور:

شما می‌توانید وقتی احساس خوبی ندارید یا دچار تنش روحی هستید کمی گلاب یا عطر دلخواه خود را داخل دستگاه بخور ریخته و آن را روشن کنید تا فضای منزل خوشایند و دلپذیر گردد. به گزارش اسان طب  در صورت نبودن دستگاه بخور، می‌توان دستگاه آغشته به گلاب یا عطر را روی وسایل گرمی مانند: بخاری، شوفاژ یا سماور قرارداده تا به وسیله‌ی حرارت، عطر افشانی شود.

۴- انفیه:

دارو را در بینی کشیدن و استنشاق داروست تا جذب دارو از طریق بینی صورت بگیرد. امام‌صادق علیه السلام می‌فرماید: چهار چیز دواست: حجامت، انفیه، اماله، استفراغ.  این قسم روایات درمان با استنشاق بو را مهر تایید زده و یک چهارم درمان را به آن خلاصه می‌کند. حضرت علی علیه السلام نیز می‌فرمایند: شستشوی دهان و بینی سنت و مایه پاکی آن‌هاست. انفیه‌کردن مایه سلامت سر و پاکسازی بدن و همه انواع سر درد است.

از حضرت صادق علیه السلام در مورد اسفند و کندر سوال شد. فرمود: اما کندر برگزیده انبیاست و مریم سلام الله علیها از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود، دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، از آن محروم نمانید. اسفند آتش زدن و دودِ اسفند بسیاری از بیماری‌ها را درمان و جهت رفع چشم زخم موثر است. در تنه و ریشه‌های اسفند رازی نهفته است و در دانه آن درمان هفتاد و دو درد است، با آن و با کندر درمان کنید. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: بر شما باد عود هندی که در آن هفت نوع از شفاست.

نکاتی در مورد استفاده از عطر ها

۱-عطر را در نقاط نبض‌دار بدن استفاده کنید.

۲- عطر را به صورت چند لایه استفاده کنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.

۳- پس از ۳ الی ۴ ساعت، معمولا باید مجددا به خودتان عطر بزنید.

۴-هیچ‌گاه عطر را مستقیما روی لباس خود به کار نبرید چون ممکن است ایجاد لک کند.

۵-بیش از سه عطر را هم‌زمان امتحان نکنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.

۶-موقع استفاده از عطر اگر پوست شما خشک است قبلا از کرم یا وازلین استفاده کنید تا ماندگاری عطر افزایش یابد.

۷-می‌توانید عطر را در هوای رو به روی خود اسپری کرده و از آن عبور کنید با این کار عطر به طور یکنواخت روی بدن شما می‌نشیند.

۸- قبل از استفاده از عطرها دقت کنید خراش یا زخم رو بازی در بدن نداشته باشید چون ترکیب عطر با مایعات بدن ایجاد بوی نا مطبوع می‌کند.

۹- هنگام خرید عطر برای امتحان بوی عطر اجازه دهید عطر برای مدت ۱۰ دقیقه روی پوست شما بماند چون زمانی که با بوی بدن آمیخته می‌شود بوی متفاوتی ایجاد خواهندکرد.

۱۰- عطر را در جایی که ماده‌ی بوبر یا ضد عرق را استفاده کرده‌اید به کار نبرید چون رایحه ملایم عطر را می‌پوشانند.

نتیجه

– بهترین عطر مشک است و بهتر است انسان همیشه معطر باشد.

– تاکید فراوانی برمعطر بودن در روز جمعه و مخصوصا هنگام عبادت شده است.

– برای استشمام بهتر عطر آن را در نقاط نبض دار بدن باید استفاده کرد.

– عطریات علاوه بر استشمام بوی خوش آن‌ها در درمان بیماری‌ها نیز موثرند.

۱۶نکته جالب در استفاده از عطر وادکلن

عطر زدن نکات ظریفی دارد که دانستن آنها می تواند جالب و مفید باشد …

هرگز عطر را پشت گوش‌هایتان نزنید چون به سرعت با ترشحات پوست در آن ناحیه ترکیب می‌شود و بوی عجیبی خواهد داد…

۱-عطر را در فضای بین سینه‌ها استفاده نکنید چون باعث بروز جوش و بثورات پوستی در این نواحی می‌شود.

۲-هرگز عطر را به ناحیه زیربغل نزنید زیرا اثر ضدعرق و خوشبوکننده ندارد و وقتی با عرق ترکیب می‌شود، بوی بدی تولید می‌کند.

۳-در طول روز می‌توانید عطر را روی مچ دست‌ها، مفاصل پاها و بالای شکم خود استفاده کنید. بهتر است عطر را روی پشت گردن بزنید. این دو توصیه برای اجتناب از واکنش بین پرتوهای ماورای‌بنفش و عطر است چون ترکیب این دو ایجاد حساسیت می‌کند و به پوست آسیب می‌رساند.

۴-عطر را روی لباس‌های روشن نزنید زیرا ایجاد لکه می‌کند.

۵-اگر عطری تازه خریده‌اید، نمونه آن را اواخر عصر امتحان کنید زیرا قدرت بویایی در این زمان از روز زیاد است. در شروع استفاده از عطر تازه، ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست بزنید زیرا اگر حساسیت داشته باشید، درگیری شما کمتر می‌شود. اگر بعد از یک ساعت واکنشی نبود، می‌توانید از عطر استفاده کنید.

۶-هنگام استفاده از عطر، آن را روی نقاطی بزنید که نبض وجود دارد مثل روی مچ داخلی دست، پشت زانوها و زیر خط فک نزدیک گوش. نبض باعث پخش‌شدن رایحه می‌شود.

۷-عطر را در مکانی سرد و تاریک و دور از نورخورشید نگه دارید زیرا گرما با آن واکنش می‌دهد و خراب می‌شود. بعد از بازکردن در عطر، حداکثر تا ۲ سال باید از آن استفاده شود.

۸-عطر را روی لوازم تزیینی و جواهرات نزنید زیرا بعضی عطرها باعث تخریب طلا و جواهر می‌شوند.

۹-در هوای سرد از عطرهای قوی استفاده کنید زیرا سرما شدت عطر را کم می‌کند و برعکس تابستان‌ها عطر ملایم بزنید.

۱۰-بهترین زمان عطر زدن، درست بعد از حمام است چون منافذ پوست باز هستند و عطر کاملا نفوذ می‌کند. بهتر است در حمام از صابون بدون عطر استفاده کنید به‌خصوص در نواحی‌ای که قرار است عطر بزنید. صابون‌ها و دئودورانت‌ها روی بوی عطر تاثیر می‌گذارند و ترکیب آنها خوشبو نمی‌شود.

۱۱-روش‌های مختلفی برای عطر زدن وجود دارد و روی تاثیرگذاری عطر، مهم است. بهتر است عطر در هوا چندان پراکنده نشود و فاصله آن با ناحیه موردنظرتان زیاد نباشد حتی بهتر است عطر را روی پنبه بزنید و آن را به محل موردنظر بمالید تا بوی آن بیشتر حس شود.

۱۲-اگر صبح یک عطر و عصر عطر دیگری می‌زنید، باید سعی کنید بوی عطر اول از پوستتان حذف شود زیرا ترکیب بوی دو عطر دلپذیر نخواهد بود.

۱۳-سوالی که برای بیشتر آدم‌ها مطرح است، این است که آیا وقتی بیرون از منزل هستیم باید عطر بزنیم؟ استفاده از عطر در محوطه باز و بیرون از منزل، فواید و زیان‌هایی دارد. فایده‌اش این است که می‌توانید از رایحه‌هایی استفاده کنید که درست همان بوی دلپذیری را دارند که بیشتر آدم‌ها دوست دارند مثل رایحه گل‌ها، میوه‌ها یا حتی محل‌های خاص. زیانش هم این است که استفاده از ۱۴٫عطرهای شیرین و تند که معمولا در محیط بیرون به کار می‌رود، مشکلی بزرگ ایجاد می‌کند؛ بسیاری از حشرات به این بوها تمایل دارند و جذب آن می‌شوند. پس به این موضوع توجه داشته باشید و سعی کنید عطرهای شیرین استفاده نکنید چون زنبور و مگس را به خود جذب می‌کنند. در پیک‌نیک یا پارک عطر تند نزنید. در محیط‌هایی که پشه زیاد است، اصلا عطر نزنید چون پشه‌ها را جذب می‌کند. اگر هم از آن افرادی هستید که بدون عطر، هیچ جا نمی‌روید، در محیط بیرون از عطرهای بسیار ملایم استفاده کنید.

۱۵-عطر موردنظر را روی کاغذ تست بزنید و حدود ۳۰ سانتی‌متر دور از خودتان بگیرید و آرام تکان دهید تا بو به مشامتان برسد. اگر کاغذ تست‌ نبود، عطر را به فضای بالای سرتان بزنید و وقتی ذرات آن به پایین حرکت کردند، نفس عمیق بکشید تا اولین حسی که از این عطر برایتان به وجود می‌آید، درک کنید. می‌توانید عطر را روی مچ دست اسپری کنید تا با ضربان نبض و گرمای بدن تماس پیدا کند و تغییرات لازمه در آن انجام شود. به این ترتیب متوجه دوام عطر و پایداری آن خواهید شد. بعد از امتحان آن روی مچ دست، مچ دست‌ها را به هم بمالید تا اثر عطر کم شود.

۱۶-عطر، ترکیبی از روغن‌های معطر طبیعی یا صناعی است که در آب و الکل با درجه بالا رقیق می‌شود. تفاوت این ترکیب‌ها در غلظت روغن‌های به کار رفته است. هر چه غلظت روغن‌های معطر بیشتر باشد، ماندگاری عطر بیشتر می‌شود. ادکلن ۴ درصد روغن، ادوتوالت ۸۰ درصد تا ۱۵ درصد و حدود ۲ ساعت ماندگاری و ادوعطر (ادوپرفیوم) ۱۵ تا ۲۲ درصد روغن معطر و ۵-۳ ساعت ماندگاری دارد. عطر یا عطر کلاسیک بالاترین غلظت روغن معطر را دارد (بیش از ۲۲ درصد) و ۶ ساعت یا بیشتر اثر آن می‌ماند.

خواص عطرها از نظرهای مختلف

بررسی خواص عطرها

چقدر از خواص عطرها آگاه هستید؟ آیا به بوی خوش بدن و استفاده از عطر و ادکلن اهمیت می دهید وخرید عطردر زندگی شما یک اولویت است؟ آیا پیش از خروج از منزل و رفتن به محیط‌کاری یا دوستانه از عطر استفاده می کنید؟ اگر پاسختان به این سوالها مثبت است به شما تبریک می‌گوییم، شما طرفدار بوی خوش و شامه نواز هستید و استفاده از عطر در زندگی شما یک ضرورت است.

عطر، ادکلن و دئودورانت امروزه تنها به دلیل خاصیت خوشبوکنندگی‌شان نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه این محصولات دارای فواید بی‌شماری هستند که روی سلامتی افراد تاثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین خواص عطرها غلبه بر استرس و کنترل آن است، همچنین درمان بی‌خوابی و شب بیداری‌های طولانی نیز از دیگر خواص عطرها به شمار می آید. اگر می‌خواهید از دیگر خواص عطرها مطلع شوید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

۹ مورد از خواص عطرها که شاید تا به امروز به آنها توجه نکرده باشید

۱بوی خوش و شامه نواز

این مورد از خواص عطرها کاملاً بدیهی است. اولویت استفاده انواع عطرها از گذشته تا به امروز به خاطر بوی خوشی است که از آنها ساطع می شود. وقتی به طور روزانه از عطر و ادکلن استفاده می‌کنید، همواره به شما کمک می‌کند بوی خوشی به همراه داشته باشید و نیز بر بوی بدی که ممکن است بر اثر کار و فعالیت روزمره یا گرمای هوا از بدن منتشر شود جلوگیری به عمل می آورد.

۲بهبود خلق و خو و دفع انرژی‌های منفی

از دیگر خواص عطرها می‌توان به بهبود خلق و خو و حوصله افراد اشاره کرد. استفاده از عطر و ادکلن به شما کمک می‌کند تا همواره روحیه خود را حفظ کنید. فقط کافی‌ست زمانی که دچار استرس هستید یا در معرض فشارهای کاری قرار دارید یا پیش از شرکت در کنفرانس و جلسات مهم کاری که معمولاً احساسات منفی در فرد افزایش یافته و ممکن است به شکست فرد منتهی گردد، از عطر مورد علاقه خود استفاده کنید. بو کردن این عطر به شما روحیه داده و موجب می شود تمام احساسات منفی و ترس درونی‌تان به یکباره از بین رفته و احساسات مثبت وجودتان را پر کند.

۳افزایش دهنده اعتماد به نفس

یک عطر خوشبو و مناسب هم درست مثل یک لباس شیک و زیبا قادر خواهد بود قدرت اعتماد به نفس و اطمینان به خود را در شما افزایش دهد. انتخاب عطری مناسب با شرایط و شخصیت شما می تواند برگ برنده موفقیت شما باشد و به شما کمک کند تا با قدرت و بدون ترس و استرس در شرایط مختلف ظاهر شوید.

۴جذابیت بیشتر در ارتباطات

حس بویایی یکی از مهم‌ترین حواس پنج‌گانه است. ممکن است خود شما هم گاهی به واسطه عطر خوشی که از مخاطبتان به مشام می‌رسید شیفته وی و سخنانش شده باشید. پس می‌توان گفت از خواص عطرها این است که موجب می شوند شما جذاب‌تر به نظر برسید. عطر و ادکلن به دلیل اینکه سرشار از فرومون هستند موجب می‌شوند مخاطبین بیشتری شیفته شما گردند.

 ۵– افزایش‌دهنده سلامتی

با این که هیچ شواهد و مدارک علمی برای ثبت ادعای تاثیر عطرها بر سلامتی افراد وجود ندارد، با این حال همه ما می‌دانیم که بوی خوش موجب بهبود وضع روحی افراد شده و با الطبع حال روحی خوب می تواند تاثیر زیادی بر سلامتی افراد و بهبود بیماریها داشته باشد.

۶– محرک حافظه و به یاد آورنده خاطرات خوش

عطر می تواند محرک بسیار خوبی برای خاطرات خوش به شمار آید. ممکن است در ذهن شما نیز بویی با خاطراتی خوش از شخصی یا موقعیتی که در آنجا لحظات خوشی را سپری کرده‌اید حک شده باشد. استشمام این عطرها حافظه را تحریک کرده و با به یاد آوردن خاطرات خوش در ذهن فرد، لحظات خوشی را برای وی می‌سازند.

هر بار سعی کنید عطر جدیدی را امتحان کنید. به این طریق با عطرهای مختلف از مکان‌ها یا افراد مختلف خاطره خواهید داشت و می توانید لذت بیشتری را تجربه کنید.

  ۷– آروماتراپی یا رایحه درمانی

خواص عطرها شامل فواید آرامش‌بخش و درمانی بسیاری است. رایحه مرکبات، گل‌ها و ادویه‌ها به آرام‌کردن ذهن و تسکین بدن کمک شایانی می‌کنند. این عطرها موجب می‌شوند سطح استرس بدن تحت کنترل درآید.

 ۸– درمان بی‌خوابی

یکی دیگر از خواص عطرها که جنبه ی درمانی دارد این است که به شما کمک می کند تا شب‌ها سریع‌تر و با آرامش بیشتری بخوابید. عطرها حاوی اسانس هستند که شما را قادر می‌سازد آرامش ذهن و جسم را تجربه نموده و از یک خواب آرام در طول شب لذت ببرید.

۹ – درمان سردرد

یکی از موارد شگفت انگیز و درمانی خواص عطرها درمان سردرد است. استفاده از عطر و ادکلن می‌تواند به شما کمک کند تا از سردردهای آزاردهنده و دردناک رهایی یابید.

پس دفعه دیگری که از عطر استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که این عطر و بوی خوش نه تنها موجب بوی خوش بدن شما می‌شود، بلکه در جذابیت، افزایش اعتماد به نفس، بهبود سلامتی جسمی و روحی و… نیز تاثیر زیادی دارد.

کاربران گرامی امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده و توانسته باشیم شما را با خواص عطرها آشنا کنیم. شما چه تجربه‌ای از این موارد از خواص عطرها که ذکر کردیم دارید؟ آیا این موارد را در زندگی شخصی‌تان تجربه نموده‌اید؟ فکر می‌کنید عطر و ادکلن چه خواص دیگری دارند که ما در این مقاله به آنها اشاره نکرده‌ایم؟ نظرات ارزشمند خود را با عطرعود و دیگر کاربران در میان بگذارید.

همواره معطر باشید.

گرد آوری:حسین کبابی.