- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

کلاهبرداری با  طراحی اپلیکیشن‌های جعلی همسر یابی

رئیس پلیس فتا استان قم هشدار داد: کلاهبرداران سایبری با طراحی و فروش نرم‌افزارهای جعلی همسریابی در فضای مجازی و به‌ خصوص پیام‌ رسان تلگرام، اطلاعات شخصی و مالی فرد خریدار را به سرقت می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ “علی موالی” اظهارداشت: سایت‌ها و نرم‌افزارهای ازدواج از دیرباز مورد توجه بعضی از کاربران بوده و همین امر باعث سوءاستفاده مجرمین سایبری و طراحی سایت‌ها و نرم‌افزار جعلی با موضوع ازدواج شده است.

وی افزود: رویکرد مجرمین از طراحی سایت‌ها و نرم‌افزارهای ازدواج عمدتاً به سه روش صورت می‌گیرد در روش اول با فریب کاربران، مبالغی درجهت ثبت‌نام و یا معرفی افراد مختلف از افراد اخذ و اطلاعاتی ارائه نمی‌گردد.

سرهنگ موالی در ادامه گفت: در نوع دوم کاربر در زمان خرید خدمات برنامه به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی یا فیشینگ هدایت‌شده و پس وارد کردن اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت، رمز دوم پویا و … اقدام به برداشت اینترنتی غیرمجاز می‌کنند.

وی افزود: درنهایت مجرمین سایبری پس از دریافت تصویر و اطلاعات خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشاء و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوءاستفاده‌های دیگر را مطرح می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم، با توجه به خطرات نصب و ثبت‌نام در سایت‌ها و نرم‌افزارهای همسریابی به کاربران توصیه کرد: کاربران توجه داشته باشند در دام تبلیغات دروغین همسریابی در فضای مجازی نیافتند از ثبت‌نام در سایت‌ها و نصب نرم‌افزارهایی با این عنوان خودداری کنند.

سرهنگ موالی خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند. همچنین در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری با همکاران ما در میان بگذارند.

هشدارهاي پليس براي پيشگيري از سرقت خودرو

فرمانده انتظامی شهرستان قم به منظور پيشگيري از سرقت خودرو توصيه ها و هشدارهايي را اعلام كرد.

آموزش و آگاه سازي شهروندان نقش مهمي در پيشگيري از وقوع سرقت را دارد، به همين منظور سرهنگ “مراد حسین جعفریان” فرمانده انتظامی شهرستان قم براي پيشگيري از سرقت خودرو ، نکاتي را به شهروندان توصيه کرد.

وی گفت: خودروي خود را به لوازم ايمني نظير دزد‌گير، سويچ مخفي، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئيچي و ساير وسايل تاخيري و بازدارنده مجهز نماييد.

این مقام مسئول افزود: خودروي خود را حتي براي دقايقي كوتاه در اختيار افرادي كه شناخت كافي از آنان نداريد قرار ندهيد.

سرهنگ جعفریان با بیان اینکه هنگام ترک خودرو خود، از قرار دادن سوئيچ بر روي آن جداً بپرهيزيد تاکید کرد: هميشه هنگام ترك خودروي خود، از بسته شدن درها و شيشه‌ها اطمينان حاصل کنيد.

فرمانده انتظامی شهرستان قم اضافه کرد: هرگز خودروي خود را در اماکن خلوت و تاريك پارک نکنيد و هنگام ورود و خروج از پارکينگ منزل مراقب باشيد افراد غريبه وارد پارکينگ نشوند.

جعفریان تصریح کرد: هنگام گردش و تفريح، خودروي خود را در مكاني امن و در صورت امکان در پاركينگ‌هاي عمومي و مطمئن پارك نماييد و زمان خروج از پاركينگ منزل، ابتدا خودرو را خاموش نموده و سوئيچ را برداشته سپس درب پاركينگ را ببنديد.