- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

نقش رسانه ها در حمایت از ایثار گران بی نظیر است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید وامور ایثارگران استان قم گفت: نقش رسانه ها در یاری رساندن به خادمان شهدا و ایثارگران در خدمت رسانی هرچه مطلوب و کیفی به این جامعه ارشمند و حل مسایل ایثارگران ارزشمند نقش اثر گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، “قاسم تقی پور” در نشست خبری بنیاد شهید وامور ایثارگران با اصحاب رسانه افزود: حضور رسانه ها در کنار بنیاد شهید وامور ایثارگران این نهاد مقدس می تواند مجموعه خدمت رسان را در تکریم خاندان شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یاری رساند.
وی اضافه کرد: امروز مفتخریم خدمت گذار ۸۳هزار نفر از جامعه ایثارگر در استان قم باشیم، تعداد پرونده شهدا، ایثارگران ۱۸هزار پرونده است و این تنها جمعیت بومی استان می باشد علاوه بر این خدمت رسانی به جمعیت ۴۰۰۰مهاجر با توجه به حضور طلاب ایثارگر حوزه علوم دینی  و میهمان ایثارگر که از استانهای دیگر به این شهر مهاجرت داشته اند از دیگر بخشهای خدمت به این جامعه ارزشمند است.
وی بیان داشت: خدمت به این عزیزان مدال افتخاری است و امید است، بتوانیم در کنار رسانه های حوزه ایثار و شهادت و همکاری سایر نهادها خدمت ارزنده ای به این قشر داشته باشیم.
تقی پور با اشاره به فعالیت حوزه تعاون در بخش مددکاری، اشتغال، مسکن، گلزارها، تسهیلات و پذیرش بیان داشت: در حوزه مسکن ارایه وام های خرید ها با چهاردرصد با بازپرداخت ۲۰ ساله از سال ۹۳ تا ۹۷ تعداد ۶هزار و ۷۶۵ سهمیه به استان ارایه شده که ۶۲۹۱ سهمیه معرفی و ۵۶۹۱ نفر جذب شده است.
تقی پور افزود: متاسفانه در بخش زمین از سال ۹۴ تا امروز دستگاه اجرایی مربوطه با وجود وعده ارایه زمین هنوز هیچ اقدامی در واگذاری ننموده و هم اکنون ۱۵۰۰۰ نفر در نوبت دریافت زمین همچنان منتظر هستند، که از همین جا از رسانه ها برای خدمت به ایثارگران و حل مشکلات ایشان طلب کمک می کنیم تا به سهم خویش ما را در حل این مشکل ایثارگران یاری رسانند.
وی با اشا ره وجود ۸۰ گلزار در استان قم افزود: از این بین سه گلزار ملی در استان است و ۶۰ گلزار روستایی که تاکنون ۳۱ گلزار ساماندهی شده، ۹ گلزار در دست تکمیل و ۱۴ گلزار نیز  پیشرفت بالای ۵۰ درصد را دارند.
وی به خدمات حوزه تسهیلات و پذیرش و  قانوان برنامه ششم توسعه و مراجعه رزمندگان دارای مجروحیت به یگان اعزامی جهت تشکیل پرونده و روند احراز جانبازی اشاره کرد و بیان داشت: از جمله خدمات حوزه تسهیلات می توان به بخش پلاک خودرو، هدیه ازدواج فرزندان ایثارگر، بیمه عمر و ارایه وام و بیمه حوادث اشاره کرد
تقی پور عنوان کرد: در حوزه اشتغال امروز به تبع مشکلات کشور در حوزه اشتغال حوزه ایثارگران نیز بااین مسایل روبرو است و هم اکنون ۱۳۵۲ بیکار در مقاطع تحصیلی مختلف روبرو هستیم، اما از اقدامات صورت گرفته نیز می توان به ارایه مشاوره های شغلی توسط معاونان مربوطه در دستگاههای اجرایی، آموزش و مهارت آموزی، ارایه سرانه تا پایان دوره آموزشی و در انتها نیز ارایه مجوز کسب با کمترین هزینه اشاره کرد.
وی با اشاره به استخدام ۷۸۰ نفر از سال ۹۳ تاکنون در دستگاهها بیان داشت: اما در حوزه استخدام دستگاههای اجرایی  و استفاده از سهمیه ۲۵درصد ایثارگران دربخش استخدام شرکتی و قرارداد به استثنای چند دستگاه مابقی دستگاهها همکاری لازم را در این خصوص نداشته اند.
در حوزه اشتغال ارایه وام  از سال ۹۳ تا ۹۷ از منابع داخلی به ۱۴۸نفر به مبلغ ۳ میلیاد و ۷۰۰میلیون تومان، ارایه وام مشاغل خانگی به ۷۰۲ نفر به مبلغ چهار میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان ، بند پ ماده ۸۷ وام قرض الحسنه به مبلغ چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای ۲۴۲ نفر اقدام شده است.
وی ادامه داد: در حوزه مددکاری در طرح سپاس هر سال حداقل یکبار از هر ایثارگر دیدار صورت می گیرد و از ایشان تکریم می شود که امسال تا کنون با بیش از ۷۰۰۰ایثارگر دیدار شده و این طرح تا پایان سال ادامه دارد.در این دیدارها مسایل و مشکلات ایثارگران توسط مددکاران مورد بررسی قرار می گیرد.
در این جلسه معاونت توسعه، بهداشت درمان و کارشناس مسوول مددکاری و رییس حراست برای پاسخ به رسانه ها حضور یافتند در این جلسه  رفتارها و تندروی های نامناسب و دور از شان خبرنگار یکی از پایگاههای خبری استان که در ماههای اخیر هم با تیترهای نامناسب در حوزه ایثار و شهادت موجب نارضایتی خانواده ها را فراهم ساخته، مورد اعتراض خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت به ویژه ایثارگران خبرنگار قرار گرفت و البته جو مصاحبه با پاسخ های شفاف و با سعه صدر خادمان شهدا در سمت و سوی مناسب قرار گرفت.
معاون تعاون در پاسخ به این رسانه تاکید کرد: امروز باید به مسایل اصلی ایثارگران پرداخته شود و رسانه این ظرفیت را در خدمت یاری رساندن به ایثارگران قرار دهد  در پرداختن به امور ایثارگران باید زبان رسانه نه یک جانبه که منصفانه باشد و بتواند بر آلام ایثارگران مرحمی باشد.
معاون توسعه بنیاد شهید وامور ایثارگران استان قم دراین جلسه گفت: این جوسازی ها و شایعه پراکنی ها د رماههای اخیر موجب شادی رسانه های بیگانه شده و اقدام به هر بهانه ای که باشد  ضربه بر پیکره بنیاد و بحث ایثارگران است.
مجید شعبانی افزود: این قبیل پرداختن به مسایل ایثارگران و حوادث پیش آمده در ماههای اخیر از سوی رسانه موجب نارضایتی و ناراحتی خانواده معظم شهدا را فراهم آورده است، حوادث اخیر موجب تالم خاطر خادمان شهدا و ایثارگران را فراهم نمود ، یکی از این موارد هم برای ما بسیار بود.
وی ادامه داد: ایثارگران سرمایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و پرداختن به مسایل ایشان باید با مراقبت و در نظر گرفتن شان و جایگاه ارزشمند ایشان باشد و بی احتیاطی ها در این راستا رنجش خانواده ها را به دنبال  داشته است.
وی ادامه داد: مدیرکل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان از بین جامعه ارزشمند ایثارگر و جانباز ۷۰درصد است و این صحیح نمی باشد که جانبازانی که سالها در جبهه های جنگ حق علیه باطل ایستادگی کردند و در برابر دشمن سینه های خود را سپر بلا نمودند و از ۱۹ سالگی روی چرخ ویلچر هستند و با هزینه های شخصی سنگین بابت درمان ارایه داشته اند، مورد تهاجم رسانه داخلی باشند، متاسفانه این حرکات آب ریختن به آسیاب دشمن و خوشحالی رسانه های بیگانه است.
معاون بهداشت و درمان نیز با اشاره به پوشش بیمه مکمل  ۳۶هزار و ۴۵۳ نفر جامعه ایثارگر افزود: بستری اولیه ایشان از سوی بنیاد و خانواده پیگیری شد و با اصرار خود به مرخصی آمدند و برای مرحله بعد نیز بنیاد و بیمه برای بستری مجدد آن مرحوم مکاتبات لازم را انجام دادند.
کارشناس مسوول امور مددکاری بنیاد نیز اشاره کرد: امروز مدال خدمت به ۸۳هزار جامعه ایثارگری را داریم که ۴۰۰۰نفر از این عزیزان غیر بومی هستند، در حوزه بنیاد موظف هستیم، رسیدگی به امور این عزیزان را داشته باشیم.
پراینده تاکید کرد: از این تعداد سه هزار و ۳۳۵ نفر از مجروحان اعصاب و روان هستند که ۸۵۰ نفر بعنوان ptsd شدید شناخته شده اند هر چند سالیان زیادی از جنگ می گذرد اما عوارض آن برای خیلی ها برجای مانده است.
وی ادامه داد: روزانه ۳۰نفر بستری در استان و سایر استانها داریم برخی از این عزیزان هم جزء سایر اقشار ایثارگر هستند که کهولت سن و یا شرایط دیگر منجر به این عوارض شده است. بحث تاب آوری یکی از الزامات مدیریت رفتار می باشد و لذا ممکن است برخی افرادی که از آستانه تحمل کمتری برخوردار هستند، در موقعیت های سخت و مخاطره آمیز قادر به مدیریت امور نباشند.
پراینده افزود: در اتفاق های تلخ پیش آمده اخیر در خصوص ایثارگران استان با توجه به بررسی های میدانی صورت گرفته از سوی مراجع ذی صلاح ، بازرسی کل کشور ، شورای تامین استان و سایر ارگانهای مربوطه هیچ گونه نشانه ای دال بر قصور بنیاد شهید وامور ایثارگران استان قم متصور نمی باشد.
وی ادامه داد: ما هرچه خدمت به این جامعه ارزشمند داشته باشیم کم است و در برابر ایثار و صبر خانواده این عزیزان قابل مقایسه نیست، بنیاد مفتخر به خدمت رسانی به این عزیزان است و تمام تلاش خود را در این مسیر دارد.
رییس اداره حراست بنیاد نیز در خصوص یک مورد جابجایی های انجام شده در بنیاد بعد از این حوادث گفت: هر حوزه ای نیازمند به پویایی است و ارایه خدمت از این طریق مطلوب تر می باشد لذا حضور نیروهای جوان و کارآمد تر در بخش نگهبانی و حضور نیروهای قبلی در سایر حوزه ها در این مسیر ما را یاری رسانده  است.