- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

نشست کتاب‌خوان آنلاین با محوریت دفاع مقدس در قم برگزار شد

نشست کتاب‌خوان آنلاین با محوریت دفاع مقدس با حضور مجازی فریبا نظری پورکیایی، مشاور وزیر کشور در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست کتاب‌خوان آنلاین با محوریت دفاع مقدس با حضور مجازی فریبا نظری پورکیایی، مشاور وزیر کشور در قم برگزار شد.

معرفی کتاب «دختر شینا»

در این نشست، فریبا نظری پور کیایی، مشاور وزیر کشور با معرفی کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی‌زاده، تصریح کرد: کتاب «دختر شینا» یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد.

مشاور وزیر کشور اظهار داشت: برای معرفی زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته است. داستان کتاب از این قرار است که قدم خیر در سن ۲۲ سالگی، همسرش به شهادت رسید و با وجود ۵ فرزند، ازدواج نکرد و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.

فریبا نظری پورکیایی افزود: تقریبا سه دهه است که به صورت حرفه ای خواننده خاطرات جنگ هستم و قدیمی ترین خاطرات جنگ را مطالعه کرده ام و به خوبی می توانم بگویم که کتاب «دختر شینا» یکی از بهترین کتاب هایی است که در این زمینه نگاشته شده است.

وی گفت: این کتاب عاشقانه‌های دو همسر است که زندگی، شور، عشق و معنویت را در این کتاب نشان می دهد.

معرفی کتاب «نیمه پنهان ماه»

در ادامه این نشست، صدیقه صدیق تقی زاده، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم و مشاور استاندار در معرفی کتاب «نیمه پنهان ماه» اظهار داشت: این کتاب، روایت همسر شهید مصطفی چمران از زندگی وی است که از زاویه دید همسر این شهید والا مقام تصویری از ایشان برای مخاطب ارائه کرده است.

وی افزود: این کتاب یکی از بهترین کتاب هایی است که توسط همسران شهدا در معرفی شهیدان نوشته شده و به معنای واقعی کلمه برای نسل امروز آموزنده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم بیان کرد: زندگی مومنانه برخلاف آن چیزی که در شبکه های اجتماعی نشان داده می شود، زندگی مخلصانه، عاشقانه و زیبایی است و در این کتاب به خوبی عشق و علاقه همسر شهید چمران به وی نشان داده می شود.

صدیقه صدیق تقی زاده افزود: باید به نسل جدید که تصمیم به ازدواج و انتخاب همسر دارند این کتاب را معرفی کرد تا از گفتار و رفتار شهدا و اهداف این عزیزان درس بگیرند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم در پایان گفت: کتاب «نیمه پنهان ماه» در ۱۳ جلد و کتاب «اینک شوکران» در ۶ جلد منتشر شده است.
کتاب «من زنده ام»

سپس مرضیه ابراهیم آبادی، رئیس بسیج جامعه زنان استان قم در معرفی کتاب «من زنده ام» نوشته معصومه آباد، اظهار داشت: این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته ۴ بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا پاسخگوی بسیاری از سوالات در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

رئیس بسیج جامعه زنان استان قم افزود: کتاب «من زنده ام» توانسته اثرگذاری خوبی برای جوانان داشته باشد به گونه ای که سردار سلیمانی هم بر آن تقریظ نوشته اند.

معرفی کتاب «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با پیکر برادر»

سیده زهره دیبایی، مشاور امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس استان قم در ادامه این نشست در معرفی کتاب «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با پیکر برادر» گفت: این کتاب شامل ۱۲۸ صفحه شرح زندگی، مبارزات و اسناد ساواک از شهادت شهیده طیبه واعظی است که تحقیق و نگارش آن توسط فرشته چترعنبری انجام شده است.

مشاور امور بانوان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، افزود: شهیده طیبه واعظی، متولد سال ۱۳۳۶ در اصفهان، ساکن قم و از شهدای دوران مبارزات انقلاب اسلامی بود که پس از مدت ها زندگی مخفیانه، اواخر فروردین سال ۱۳۵۶ هنگام تعقیب و گریز ساواک در تبریز دستگیر شد و همراه با جنازه برادرش به تهران منتقل شد.

سیده زهره دیبایی در پایان گفت: وی بر اثر شکنجه های طولانی ساواک در سوم خرداد ۵۶ به شهادت رسید و تا لحظه شهادت، سرسختانه از حجاب خود پاسداری کرد.

معرفی کتاب‌های «پنجره چوبی» و «مربع های قرمز»

در ادامه این نشست زینب عبداللهی، مشاور فرماندار قم در معرفی کتاب «پنجره‌ی چوبی» نوشته فهیمه پرورش، اظهار داشت: داستان بلند این رمان، وقایع تاریخی پیش از انقلاب را بیان می کند و در ادامه به روایت دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می پردازد و ماجراهای آن تا سال ۶۵ ادامه پیدا می کند.

مشاور فرماندار قم خاطرنشان کرد: تمام این وقایع در قالب یک داستان عاشقانه بیان شده است و مخاطب همراه این کتاب خنده و گریه می کند و درس های بسیاری از این کتاب فرا می گیرد. قصه، سرگذشت دختری در قبل از انقلاب است که به پسری علاقه مند می شود در حالی که آن پسر از مبارزین و انقلابیون است و این علاقه وی را به جریان مبارزات سوق می دهد.

مشاور فرماندار بیان کرد: در طول ۲۰۰ سال اخیر دفاع مقدس تنها جنگی بوده است که در آن یک وجب خاک میهنمان را به دشمن نداده ایم و این افتخاری بزرگ برای ملت ایران است.

وی در پایان سخنان خود در معرفی کتاب «مربع های قرمز» گفت: این کتاب خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا است که به قلم خانم زینب عرفانیان تدوین و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
کتاب «گلستان یازدهم»

رقیه حیدری، مشاور بانوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در نشست کتابخوان دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران به معرفی کتاب «گلستان یازدهم» نوشته بهناز ضرابی زاده پرداخت و گفت: این کتاب یک عاشقانه آسمانی است. کتاب با مقدمه‌ی زیبایی از سوی نویسنده آغاز می‌شود، جایی که بهناز ضرابی‌زاده آگاهی پیدا می کند، منزل خانواده‌ی چیت‌سازیان درست در مقابل خانه‌ آنها قرار داشته است و در آن بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین داستان ثبت و ضبط شده که او سال‌ها از آن بی‌خبر بوده است.

مشاور بانوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: این موضوع باعث ایجاد جرقه ای در ذهن مخاطب می شود و این پیام را به ما منتقل می کند که شاید در کنار خانه‌ی ما نیز منزل شهیدی وجود داشته باشد و هر شهید، ماجرا و داستان منحصربه‌فرد خود را روایت می کند.

رقیه حیدری اظهار داشت: کتاب «گلستان یازدهم» را می‌توان نمونه‌ای خوب و بالغ از این نوع روایات دانست. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک‌سال و هشت‌ماهه‌ی مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرش پرداخته است. فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، اما در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کند که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه‌ی حضور در جنگ را نداشته است.

وی در پایان با خواندن بخشی از این کتاب، تاکید کرد: کتاب «گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته‌ است قسمت مهمی از نیمه‌ی پنهان زندگی شهید چیت‌سازیان را به مخاطبان معرفی کند.

معرفی کتاب «شب های بی ستاره»

در ادامه این نشست، مرضیه نفری، نویسنده کتاب «شب های بی ستاره» در معرفی این کتاب، گفت: در این رمان خواننده از دریچه نگاه یک دختر نوجوان با زندگی در دوره ی جنگ و مفهوم جنگ زدگی آشنا می شود. ستاره دختری است که ناآرامی و خشونت جنگ دنیای نوجوانی اش را به هم ریخته و آرزوهایش را با اضطرابی پیوسته همراه می کند.

نویسنده کتاب «شب های بی ستاره» افزود: یک طرف آواره گی از محل زندگی که سوغات جنگ است و یک طرف بدخلقی پدر و بی حوصلگی مادر باردارش روح او را آزار داده و مطمئن می شود که هیچ کس دوستش ندارد. ستاره برای دوری از این وضع به حسینیه ای که در آن زنان کارهای پشت جبهه را انجام می دهند، پناه می برد. در این رفت و آمدها به حسینیه با محبت های مادرانه ی خانم فهیمی که همسر یک شهید است به آرامشی می رسد و طی ماجرایی با پسری به نام مسعود آشنا شده و عاشقش می شود.

نویسنده کتاب «شب های بی ستاره» در پایان گفت: خواندن این رمان می تواند برای نوجوانان امروز، امینت و آرامش و ثباتی را به وجود آورد و آنان را نیز از سرگردانی نجات دهد.