- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

نخستین نشست ازنشست های «کتاب آنلاین»درمسجد مقدس جمکران برگزارشد

نخستین نشست از سلسله نشست های «کتاب آنلاین» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با همکاری انتشارات جمکران و با معرفی کتاب «شب چهلم» نوشته فاطمه دولتی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، معرفی کتاب «شب چهلم» در اولین نشست «کتاب آنلاین» با حضور فاطمه دولتی نویسنده این اثر و مریم افشاری، مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه ها برپا شد.

فاطمه دولتی نویسنده کتاب «شب چهلم» در این نشست اظهار داشت: علاقه من به نویسندگی به دوره کودکی برمی گردد و با توجه به اینکه شهرستان ما کوچک بود کلاس های داستان نویسی برگزار نمی شد. مادرم بسیار اهل مطالعه بود و مرا نیز به خواندن و نوشتن تشویق می کرد تا اینکه در سن ۱۸ سالگی ازدواج کردم و ساکن شهر قم شدم.

نویسنده کتاب «شب چهلم» بیان کرد: در پرتو عنایات حضرت فاطمه معصومه(س) و تحصیل درجامعه الزهرا در برخی از کلاس های نویسندگی شرکت کردم و با برخی از اساتید عرصه نویسندگی آشنا شدم. وی گفت: با توجه به علاقه ای که نسبت به نوشتن داشتم ابتدا درمجلات یادداشت می نوشتم و در ادامه مجموعه داستان کوتاه برای شهدا نوشتم که البته این نویسندگی را مدیون مادرم هستم که مشوق من بود؛ زمانی که در مدرسه انشا می نوشتم. چرا که استعدادهای مرا کشف کرد.

کتاب شب چهلم موضوع “مهدویت و انتظار” را برای نسل جوان تبیین می کند

فاطمه دولتی با اشاره به مضمون کتاب «شب چهلم» تصریح کرد: به موضوعات مهدویت، فرج، انتظار و غیبت در این کتاب پرداخته شده است، به عنوان نمونه در بخشی از این کتاب روایت جوانی است که امام زمان(عج) را ملاقات می کند و این کتاب که منبع آن عبقری الحسان از منابع معتبر شیعی است؛ آیت الله نهاوندی بررسی می کند که پیشینه این جوان کجا و با چه کسانی هم عصر بوده است، سپس صحت روایت را تایید می کند.

نویسنده کتاب «شب چهلم» با اشاره به علت نامگذاری این کتاب گفت: کتاب هایی که از داستان های کوتاه و روایت برخوردار هستند، معمولا اسم یکی از داستان ها انتخاب می شود و با توجه این که لطافت داستان ها با شب چهلم دلنشین تر بود این نام انتخاب شد.

فاطمه دولتی بیان کرد: داستان خاطرات ملاقات با امام زمان(عج) که در کتاب «شب چهلم» آمده، به روایت های دیدار با امام زمان(عج) اشاره کرده است، محتوای این کتاب قابلیت این را دارد که ۱۰ کتاب دیگر با این موضوع به صورت داستان بلند چاپ شود. وی افزود: برخی از روایت ها در این کتاب بسیار کوتاه، ساده و روان بوده و جزییات در آن ذکر نشده است.

نویسنده کتاب «شب چهلم» سپس عنوان کرد: مرحله نخست انتخاب داستان ها بود و اینکه کدام داستان در این کتاب آورده شود تا روایت ها برای مخاطبان به ویژه جوانان و نوجوانان جذاب باشد. وی گفت: نوشتن این کتاب بسیار سخت و حساس بود چون دارای شخصیت های مقدسی است، و داستان هایی با محتوای دیدار با امام زمان (عج) است و به این موضوع فکر می کردم که کتاب خود را چگونه بنویسم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.

فاطمه دولتی بیان کرد: چون شخصیت های این کتاب واقعی است بنابراین کار هم دشوارتر می شود و از طرفی این کتاب قابلیت داشت که هر داستان آن به صورت داستان بلند تبدیل شود ولی اولویت من کتابی بود که سه روایت کوتاه داشته باشد چون برخی از مخاطبان وقت و حوصله خواندن داستان های بلند را ندارند.

وی گفت: داستان های کتاب «شب چهلم» دارای نکات خاصی است که از جمله می توان به خادم مسجد اشاره کرد که هیچ درخواستی از امام زمان(عج) نمی کند و تنها علاقه به دیدار امامعصر (ع) داشت ولی در پایان می بینیم که مشکلاتش رفع می شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی قم:کتاب شب چهلم حس معنویت را به مخاطب ارائه می دهد

مریم افشاری، مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم نیز در این نشست بیان کرد: قلم نوفاطمه دولتی در کتاب «شب چهلم» بسیار روان و لطیف است و حس معنویت خوبی را به خواننده کتاب منتقل می کند.

وی با اشاره به محتوای کتاب «شب چهلم» افزود:هنگامی که این کتاب را خواندم این حس را داشتم که خواسته های مردم آن رمان در واقع حوایج ما و پرسش های خود ما است که در ملاقات هایی که با امام زمان(عج) انجام شده بیان شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم با بیان اینکه شعار نشست کتاب آنلاین «کتابخوانی، رسم منتظران است»، تصریح کرد: بخش نخست کتاب بسیار عالی و جذاب بود و نویسده روایت خوبی را برای جلب توجه مخاطب شروع انتخاب کرده بود؛ ضمن اینکه به جواب سوال خود می رسیم که چرا امام زمان(عج) ظهور نمی فرمایند.

مریم افشاری تصریح کرد: یکی از داستان های این کتاب با عنوان به «امام زمانت(عج) سلام کن» برای من خیلی جذاب بود اینکه شخصی به امام زمان (عج) سلام می دهد و جواب سلام را می گیرد و ارتباطی بسیار بی نظیر برقرار می شود.

وی با بیان اینکه هنگام خواندن این کتاب حس بسیار خوبی به مخاطب دست می دهد، خاطرنشان کرد: نویسنده این کتاب داستان های بسیار خوبی را انتخاب کرده است که بسیار دلنشین و جذاب است و برای من شروع کتاب بسیار دلنشین بود و به سوالات مشترک نسل جوان در باره امام زمان(عج) پاسخ می دهد.

گفتنی است کتاب «شب چهلم» نوشته فاطمه دولتی است که توسط انتشارات جمکران منتشر شده و در این کتاب به روایت ملاقات های نورانی برخی افراد با امام زمان(عج) پرداخته شده است.