- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

ناگورنی قره باغ ”اختلافات ارضی دو همسایه ایران”

آذربایجان و ارمنستان وارد یک درگیری جدید شده اند و به سمت هم موشک‌ و راکت شلیک کرده اند و چند راکت‌ سرگردان هم نزدیک برخی از روستاهای آذربایجان ایران اصابت کرده است .
پایگاه خبری رهپویان قم،بخش بین الملل : گویا خطر آغاز جنگ میان این دو کشور که از زمان تجزیه شوروی دشمنی دیرینه داشته اند با این درگیری‌های جدید از همیشه جدی تر شده است .
هفته اول مهر ارمنستان حکومت نظامی اعلام کرد و به ارتش‌اش آماده باش داد و از همه شهروندان‌اش خواست تا پناه بگیرند دلیل این بیانیه را جابجایی های نظامی آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ می داند و در آنسو آذربایجان می‌گوید این تحرکات پاسخی بوده به گلوله‌باران ارمنستانی‌ها.
تا اینجای کار واقعیت چندان مشخص نیست اما روشن‌است که هر دو کشور وارد درگیری شده اند و تلفاتی را به یکدیگر وارد کرده اند .
رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند دست‌کم ۲۳نفر تاکنون کشته شده‌اند اما مقام‌های قره‌باغ می‌گویند جز ۲۳کشته، ۲۰۰نفر هم زخمی شده‌اند. وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید بیش از ۵۵۰نیروی ارمنستانی کشته شده‌اند.
در روزهای اولیه درگیری ها به جز ترکیه که مستقیما به دفاع از آذربایجان برخواست، دو کشور دیگر همسایه یعنی روسیه و ایران همچون سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری طرفین و شروع مذاکره شده اند، ایران نیز آمادگی خود را بعنوان میانجی اعلام نموده است .
البته گفت‌وگوها چندسال‌است‌که در جریان است ولی معلوم می شود که پیشرفتی در کار نبوده است .
به لحاظ تاریخی قره‌باغ در آذری یعنی باغ سیاه و ناگورنویی که در ابتدای‌ آن می‌آید یعنی کوهستانی و اسم ارمنستانی‌ این منطقه هم که کم‌تر شنیده‌ایم؛ آرتساخ است که در هزاره اول پیش از میلاد استانی در ارمنستان بزرگ و به سوارکاران‌اش شهره بوده است .
قره‌باغ کوهستانی حتی پیش از فروپاشی شوروی هم محل اختلاف این دو استان بوده ولی با فروپاشی شوروی آتش زیر خاکستر دوباره جان گرفت؛ آتشی که جنگی دوساله در سال ۱۳۷۳حاصل آن بود.
ارمنستان، ۱۴درصد از خاک آذربایجان را اشغال کرد تا این زخم همچنان باقی بماند که پس از گفتگوهای فراوان آتش‌بس اعلام و هر هفت‌ منطقه قره‌باغ که برای ارمنستانی‌ها جمهوری آرتساخ‌ است در اشغال ایروان باقی بماند کنترلی‌که البته در چهار قطعنامه شورای‌امنیت ملل‌متحد از ارمنستان خواسته شد که از اشغال آن مناطق دست بردارد.
ارمنستان ، نژاد ساکنان این منطقه را علت لازم و کافی حاکمیت‌اش بر قره‌باغ می‌دانست. سرشماری‌ سال (۲۰۱۵ -۱۳۹۴) نشان داده‌ عده زیادی از مردم قره‌باغ از نظر قومی ارمنی هستند اما باکو میگوید ایروان پاک‌سازی قومی کرده و اقوام ساکن در این منطقه را بزور به مناطق دیگر کوچ داده است .
تغییرات حکومتی در سال ۱۳۹۷ در ارمنستان نسل جدیدی از رهبران را در این کشور روی کار آورد و همگان را به راه حلی در ماجرای قره‌باغ امیدوار کرد ولی امیدها با تکرار مواضع قبلی ازسوی نخست‌وزیر جدید ارمنستان نقش بر آب شد .
جنگ دوساله ۲۶ سال پیش ارمنستان و آذربایجان، میدان یک جنگ نیابتی بین روسیه و ترکیه شد، جنگی که ایران خود بدلیل خروجش از جنگ سخت هشت ساله نقشی در آن ایفا نکرد ولی آیا جنگ امروز هم مانند ۲۶ سال پیش است ؟
جواب روشن است چرا که ایران قدرتمند امروز در عرصه بین الملل و منطقه هرگز اجازه شیطنت در نزدیکی مرزهای خود را نخواهد داد و این را در عمل با حمله به داعشی که با کمک اتحادیه عبری ، عربی ، غربی خود را به مرزهای ایران نزدیک کرده بود نشان داد و حتی اخیرا هم با حمله به تروریستهای کرد پ ک ک و پژاک در عمق خاک ترکیه و عراق به کرسی نشاند .
امروز دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت امور خارجه و دستگاه امنیتی کشور، شورای امنیت کشور (شاک) و نهادهای نظامی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با نگاه به نقش فعال ترکیه، وضعیت حضور تروریستهای ارتش آزاد سوریه در آذربایجان، تحرکات پان ترکسیم در ترکیه در تحریک قومی در ایران ، فعالیت تخریبی برخی از ارامنه در جمع آوری کمک به ارمنستان ، نقش سفارت اسرائیل در باکو و ….. لحظه به لحظه رصد نمایند و مردم ایران را با تحلیل های به موقع در جریان امور قرار دهند.
غفلت از این اطلاع رسانی مهم در همسایگی کشورمان و بی اطلاعی مردم از خباثت دشمنان ایران اسلامی می تواند تبعاتی سخت در پی داشته باشد .
نگرانی امروز کشور ما باید این باشد که پس‌ از رویارویی بی‌سرانجام روسیه و ترکیه در سوریه، جنگ امروز آذربایجان و ارمنستان جنگی جدید برای مسکو در حمایت‌از ایروان و آنکارا در حمایت‌از باکو باشد .