- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مونوریل هیچ کمکی در جهت کاهش بار ترافیکی شهر قم نمی کند

رییس شورای اسلامی شهر قم گفت:مونوریل جزء پروژه هایی بود که توسط دولت قبلی وبا بودجه دولتی درقم کلید خورد ودرحد همان بودجه اختصاص یافته دولتی به پیش رفت وپس از آن ادامه اجرای آن به علت بروز برخی از مشکلات متوقف شد.وهم اکنون هیچ جایگاهی در بحث ترافیکی شهر ندارد وتنها در صورت تامین بودجه،آن ۴و۷ کیلومتراحداث شده  ،آنهم با تعاریف کاربری جدید برای آن،به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور برفرآیندهای شورای شهر قم تاثیرمنفی گذاشت، اظهار داشت: با وجود شیوع کرونا اما هیچ پروژه عمرانی شهرداری قم به تعطیلی کشیده نشد
سال ۹۹، سال طلایی در پروژه های عمرانی است
وی ادامه داد: سال ۹۹ یک سال طلایی در به ثمر نشستن پروژه های عمرانی و رفاهی در استان قم بود.
رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه  در آینده نزدیک تعداد زیادی از پروژه های شهری دیگر به بهره برداری خواهد رسید، گفت: روند اقدامات شهرداری قم با توجه به گره های اقتصادی و مشکلات بیماری رضایت بخش ارزیابی می شود.
وی تصریح کرد: نسبت بودجه جاری به عمرانی شهرداری قم در سال آینده ۲۹ به ۷۱ درصد است که بخش عمده ای از بودجه جاری صرف حفظ و نگهداری فضای سبز و رفت و روب شهری می شود.
پروژه منوریل نیازمند تزریق اعتبار است
جلالی با اشاره به پروژه منوریل، ابراز داشت:  منوریل یک پروژه دولتی و ملی است که دولت وقت تضمین تامین اعتبار آن را داده بود اما در دولت جدید این اعتبارات قطع شد و اگر بودجه جدیدی اختصاص پیدا کند ۴٫۷ کیلومتر از آن به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان داشت: بنا شده است که قطعه ای از این پروژه اجرا شود که البته اجرای این پروژه نیازمند تامین اعتبار است.
راه اندازی خط جدید تفکیک زباله با ظرفیت ۳۰۰تن
رئیس شورای شهر قم با اشاره به اینکه روزانه در قم بااشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۳۰۰تن زباله تفیکیک و تبدیل به کود می شود، گفت: به زودی یک خط جدید با ظرفیت ۳۰۰ تن برای تفکیک زباله در سایت البرز راه اندازی می شود.
وی بیان داشت: احداث ۱۱ فرهنگسرای جدید در شهر قم دربودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم پیش بینی شده است.
جلالی با اشاره به فضای سبز پردیسان گفت: تحول زیادی در سرانه فضای سبز شهرک پردیسان انجام گرفته و در حال حاضر بیشترین سرانه فضای سبز شهری را منطقه هشت از آن خود کرده است.
هسته مرکزی قم در بافت تاریخی قرار دارد
رئیس شورای شهر با انتقاد از قرارگرفتن ۳۱۵ هکتار از هسته مرکزی قم در بافت تاریخی، بیان کرد: ما برای احیای بافت های تاریخی آمادگی داریم اما این ۳۱۵ هکتار بر مبنای اصول کارشناسی و واقعیت عینی مساله در طرح تفصیلی انجام نپذیرفته است.
وی اضافه کرد: محدوده بافت تاریخی قم بر مبنای عکس های هوایی سال ۳۵ شمسی تعیین شده و این تصمیم اشتباه سبب شده تا روند ساماندهی و احیای آن به دشواری بسیار زیادی همراه شود.
بازآفرینی اطراف حرم مطهر
جلالی مساله بازآفرینی اطراف حرم مطهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: آرام سازی و پیاده راه سازی اطراف حرم مطهر از هر چهار سمت آن اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: با موافقت تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) گیت های بازرسی در محدوده خیابان ارم جمع آوری خواهد شد و شهرداری قم می تواند پیاده راه سازی این محور تا چهار راه شهدا را ادامه دهد.
برای نمای رومی طرح جایگزین معرفی شود
رییس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مساله نماهای رومی یادآور شد: برای جلوگیری از توسعه نماهای رومی باید طرح های جایگزینی توسط معماران و مسوولان ذیربط ارائه گردد.

علت بستن میدان امام زاده  سیدعلی با اینکه بامخالفت شدید اهالی آن منطقه مواجه شده است چیست؟

روح اله امرالهی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم درپاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم درباره علت بستن برخی از میدان ها ودور برگردانها که باعث افزایش طول مسیر تردد مردم شده است مانند میدان امام زاده سیدعلی،دور برگردان وسط خیابان جمهوری و.. ،اظهار داشت:بنده کاملا با حرف شما موافقم،متاسفانه متولیان مربوطه برای برای حل مشکل ترافیکی یک منطقه،آسان ترین ره که همانان بستن برخی از میدان ها وگذاشتن دور برگردانها در مسافت بسیار طولانی و..برمیگزینند واین باعث ایجاد مشکل برای مردمی که برای رسیدن به مقصد خود ناچارند این مسافت طولانی را طی کنند،شده است.

درحالیکه میتوان با استفاده از تقاطع های چراغ دار،تاحدودی این مشکل را حل نمود اما اینگونه تصمیمات در شورای ترافیک استان اتخاذ میشود وبنده تنها یک رای بیشتر ندارم.

روزانه۷۲۰تن زباله در قم تولید می شود
سید مجتبی سبحانی ثابت رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت : روزانه ۷۲۰ تن زباله در قم تولید می شود که ۳۲۰ تن از آن با تفکیک به کودهای شیمیایی برای استفاده از صنعت و کشاورزی تبدیل و مابقی دفن می شود که با ادامه روند کنونی در دفن زباله شهر قم در آینده به یک کلانشهر دفن پسماند تبدیل خواهد شد
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به شناسایی ۷۲۰نقطه جمع آوری ضایعات، گفت: از مهرماه سال ۹۶ جمع آوری زباله ها به صورت تفکیک از مبدا به صورت یک روز در میان در برخی از مناطق شهر قم در حال انجام است اما همچنان برای فرهنگ سازی در این زمینه اقدامات بیشتری باید صورت بگیرد.
وی افزود: در بخش آتش نشانی شاهد افزایش راندمان کاری و استفاده بهتر از ابراز و تجیهزات بودیم و زمان رسیدن به محل حادثه کاهش یافته است.
سبحانی با اشاره به هزینه دفن اموات در آرامستان ها، گفت: در بخش آرامستان ها با عوارض و تعرفه های تعیین شده تلاش شده تا هزینه دفن اموات بومی کاهش و دفن اموات غیرمومی افزایش یابد.

انتقال صنوف به شهرک های تخصصی
وی خاطرنشان کرد: انتقال صنوف مزاحم شهری به شهرک های تخصصی از سیاست های مهم شورای اسلامی شهر قم است که برخی از این صنوف مانند صنف خودروسازی و آهنگری به بازارچه های تخصصی منتقل شده است.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم بااشاره به رفع ۸۰درصد آبگرفتگی ها در زمان بارندگی، ابراز داشت: در بخش ساماندهی کارگران ساختمانی برغم ورود شورای شهر قم، دیگر دستگاه های مسئول پای کار نیامده و همکاری لازم را نداشته اند.
وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و کف سازی بازار کهنه و نو قم نیز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی قم در حال انجام است و امید می رود این دو بازار به یکی از قطب های گردشگری تبدیل گردد.

تونل غدیر مشکل عمرانی و مهندسی دارد
سبحانی با اشاره به مساله آبگرفتگی در تونل غدیر گفت: مشکل این تونل از معضلات عمرانی و مهندسی ناشی شده است و برای حل این مساله باید مساله طغیان فاضلاب شهری از این تونل توسط آب منطقه ای قم حل شود.