- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

معدوم سازی بیش از۱۶۱تن انواع فرآورده های دامی غیر بهداشتی در قم

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: درسال گذشته بیش از۱۶۱تن انواع فرآورده های دامی غیر بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان  قم معدوم سازی شدند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر مهدی رفیعی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی دامپزشکی اظهار داشت : با توجه به رصد اماکن عرضه فرآورده های دامی توسط بازرسان این اداره،درسال گذشته بیش از۱۶۱تن انواع فرآورده های دامی غیر بهداشتی توسط اداره کل دامپزشکی استان  قم معدوم سازی شدند.

وی افزود: با توجه به اجرای طرح پایش و نمونه برداری که در چند سال گذشته اجرا شده، تاکنون دارو یا هورمون رشدی در طیور شناسایی نشده است.
وی با تاکید بر این که به همه مصرف کنندگان از نظر سلامت و استفاده نکردن از هورمون در طیور اطمینان می دهم، ادامه داد: وزن بالای مرغ و رشد مناسب طیور نشان دهنده هورمون نیست، بلکه مرغداران با شناسایی فاکتورهای مناسب برای رشد طیور موفق به اصلاح ژنتیک آنها شده اند.
وی با بیان این که مرغ هایی که وزنشان بیش از یک کیلو و ۸۰۰ گرم به دلیل افزایش نگهداری مرغ در سالن می باشد، افزود: از نظر علمی بهترین سن تولید مرغ تا ۴۲ روزگی می باشد و پس از آن میزان ذخیره چربی و در نتیجه وزن مرغ افزایش می یابد.
رفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به تمایل برخی از مردم در استفاده از مرغ سنگین وزن، مرغداران برای جلب رضایت مشتری ، طیور را بیشتر از ۴۲ روز نگه می دارند که گاهی باعث کاهش ارزش غذایی مرغ می شود.
وی با اشاره به این که تلاش داریم با ابزار تشویقی و الزام آور مرغدارها را ترغیب به عدم نگهداری بیش از ۴۲ روز مرغ نماییم، گفت: بر اساس طرحی که سال گذشته اجرایی شد، طیوری که بیشتر از ۴۲ روز در مرغداری نگهداری شود، از پوشش بیمه خارج می شود.

* هشت میلیون و ۱۷۶ هزار دُز انواع واکسن فوق حاد پرندگان در مرغداری های قم تزریق شده است
وی در ادامه گفت: از سال گذشته تاکنون هشت میلیون و ۱۷۶ هزار دُز انواع واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های گوشتی، پولت و مادر مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر سه میلیون و ۸۳۲ هزار مرغ تخمگذار داخل قفس و ۲ میلیون ۱۴۶ هزار قطعه پولت در حال پرورش و تولید می باشد.
مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این که بیش از ۶۰ برنامه برای تقویت جوجه ریزی و جلوگیری از بیماری طیور اجرا می شود، افزود: در این راستا به مرغداری هایی که دارای ساختار بهداشتی هستند اجازه جوجه ریزی داده می شود و با تشکیل کمیته مراقبت و پایش، اقدامات قرنطینه ای و ساماندهی کود و خوراک دام انجام شد.
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ نسبت به ۹۶، میزان کانون های بیماری در مرغ گوشتی ۵۴ درصد، پولت تخمگذار ۷۶ درصد و مرغ تخمگذار ۹۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، درصد تلفات مرغ گوشتی نیز از رقم ۸٫۵۴ درصد در سال ۹۶ به ۶٫۵۸ درصد در سال گذشته و درصد تلفات پولت از ۳٫۹۸ درصد به ۲٫۷۶ درصد کاهش یافته است.
رفیعی خاطرنشان کرد: اسفندماه سال گذشته ۲ واحد غیرمجاز طیور در یکی از روستاهای استان درگیر بیماری آنفلوانزا و ۷۰ قطعه طیور بومی در این واحدها معدوم شد.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه واکسن هایی که سال گذشته در صنعت طیور مورد استفاده قرار گرفت، ۱۴۶ میلیون بود که از این میزان ۲۶ میلیون واکسن های تزریقی بوده است.
وی با اشاره به الزامات واکسیناسیون برای اثربخشی بیشتر، گفت: مرغداران و دامداران باید دستورالعمل شرکت سازنده واکسن، زمان مناسب تزریق، فواصل و شرایط مناسب واکسیناسیون را رعایت نمایند.
رفیعی با بیان این که بسته به نوع بیماری ها و واکسن تزریقی، میزان نقش پذیری واکسن در پیشگیری از بیماری ها متغیر است، اضافه کرد: برای پیشگیری از برخی بیماری ها مانند تب برفکی یا آنفلوانزا نقش امنیتی زیستی مانند انجام ضدعفونی، سم پاشی و رعایت مقررات قرنطینه ای الزامی است.
وی با بیان این که تمام واکسن ها در چرخه دامپزشکی تحت نظارت و کنترل کیفی دامپزشکی هستند، ادامه داد: برخی واکسن های دام خارج از چرخه توسط دلال وارد می شود که مورد تایید نیست و توصیه می کنیم دامداران واکسن ها را از شبکه مجاز دامپزشکی تهیه نمایند.

* افزایش ۹ درصدی واکسیناسیون دام در سال گذشته
وی گفت:پارسال کانون بیماری تب برفکی ۵۱ درصد،بیماری تب مالت ۵۸ درصد و بیماری آبله ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش یافت.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به افزایش ۹ درصدی واکسیناسیون دام، افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۴۱ هزار راس گوسفند و بز و ۵۹۸ هزار راس گاو وگوساله تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت و تست سل ۱۶ درصد و تب مالت ۱۳ درصد افزایش یافت.

* کنترل خروجی های شهرک دامشهر قم ادامه دارد
وی درادامه با بیان این که کنترل خروجی های میدان دامشهر قم ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام با همکاری استانداری، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی اجرا می شود و تمام خودروهای حمل دام ملزم شدند گواهی حمل بهداشتی از دامشهر دریافت نمایند.
وی اضافه کرد: در این راستا تمام دام های داشتی و پرورشی پلاک کوبی و در گواهی حمل ثبت می شود و خودروها ملزم به ارائه تاییدیه تخلیه دام ها و دریافت کد دامپزشکی هستند.
رفیعی بیان کرد: سال گذشته در کشتارگاه های دام ۳۹۶ هزار راس دام سبک گوسفند و بز و ۱۰ هزار و ۳۸۲ هزار راس دام سنگین گاو و گوساله کشتار شد که به ترتیب نسبت به سال ۹۶، ۲۵ درصد کاهش و چهار درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، در همین مدت ۱۱ میلیون و ۲۷۷ هزار قطعه طیور کشتار شده که نسبت به سال ۹۶، ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد که البته مصرف استان بیش از این است و بخشی از مرغ مصرفی از کشتارگاه شهرهای مجاور تامین می شود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۳۳ هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی از جمله رستوران، سردخانه و مراکز بسته بندی انجام و ۱۶۱ تُن انواع فرآورده های غیربهداشتی توقیف، شناسایی و معدوم شده است.
به گفته وی، ۱۱۰ تُن گوشت دام سبک و سنگین غیرقابل مصرف نیز در کشتارگاه ها شناسایی، ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
آخرین شنبه ماه آوریل هر سال که امسال مصادف با هفتم اردیبهشت ماه بود، روز جهانی دامپزشکی نامیده شده است.