- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

فعالیت های مربوط به اقامه نماز از جنس کارهای اداری و سازمانی نیست

نماینده ولی فقیه در استان قم تصریح کرد: فعالیت های مربوط به اقامه نماز از جنس کارهای اداری و سازمانی نیست، بلکه از امور اعتقادی به شمار می رود.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، آیت الله سید محمد سعیدی شب گشته (سه شنبه ۴خرداد) طی سخنانی در نخستین جلسه شورای اقامه نماز استان قم در سالجاری که در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با حضور استاندار قم و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سوم و چهارم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و نیز روز مقاومت دزفول اظهار داشت: این ایام افتخار آمیز مصادف شده با پیروزی ملت مظلوم فلسطین بر رژیم صهیونیستی که بی شک نتیجه و ثمره مقاومت آن هاست.
نماینده ولی فقیه در استان قم افزود: خردادماه نماد مقاومت و ایستادگی مردم ما و قیام برای خداست و ما باید یاد شهدای والامقام ایام الله این ماه عزیز را هر چه بیشتر و بهتر گرامی بداریم.
وی همچنین با اشاره به لزوم سپاسگزاری از خدای متعال بابت همه نعمت هایش از جمله نعمت نماز گفت: چه کسانی که سال های قبل از نهضت را درک کرده و چه کسانی که بعداً آن درک کردند،تصدیق می کنند که یکی از نعمت های بزرگ خداوند به ما، همین نماز و عبادات و معنویت است و این که به برکت انقلاب و نظام اسلامی تا حدود زیادی، نماز و اقامه نماز جماعت در جامعه از مهجوریت خارج شد.
امام جمعه قم افزود: این نعمت بزرگ الهی آن قدر گستره و برکات دارد که در بیانات مقام معظم رهبری و به خصوص پیام های ایشان به اجلاسیه های مربوط به اقامه نماز به برخی از آن ها اشاره شده است.
وی خاطرنشان کرد: بحث مربوط به ستاد اقامه نماز، کار اداری و سازمانی نیست بلکه اعتقادی است، چه آن که اساساً مأموریت های اداری حد و حدود و زمان خاصی دارد اما بحث اقامه نماز این طور نیست و لذا به عنوان یک امر اعتقادی و عبادی و البته همیشگی و مستمر باید به آن نگریست.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) همچنین گفت: اقامه نماز در اسلام ابتدائاً در مسجد بوده و در غیر مسجد امری استثنایی بوده ، کما این که همواره تأکید بر اقامه این فریضه الهی به شکل جماعت بوده و لذا نماز فرادی به شکل استثنایی مطرح بوده است.
وی بیان داشت: یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی که ما را متوجه خالق متعال می کند و در روایات داریم که وسیله راحتی و آرامش حقیقی است، همین نماز می باشد.
آیت الله سعیدی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که در آستانه انتخابات به عنوان یکی از جایگاه های امتحان و ابتلا قرار داریم، گفت: انسان مومنی که خود نمازگزار است، طبعاً در انتخابات ، رفتارش بر اساس فرهنگ و روح نماز و معنویت است و در این جا حتی نوع تبلیغات و طرفداری از کاندیداها نیز بر این پایه و اساس شکل می گیرد.
وی اضافه کرد: بر این اساس اگر دیدیم که فرد کاندیدایی در عرصه انتخابات با رقبایش غیرانسانی و غیراخلاقی رفتار می کند مطمئن باشیم که نمازگزار واقعی نیست ، چرا که انسان مؤمن و اهل نماز، بر پایه موازین دینی و اخلاقی رفتار می کند و نگاهش به انتخابات نیز بر اساس وظیفه و تکلیف دینی است.
نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به این که هدف از اقامه نماز ، تقرب به خدای متعال است، گفت: نماز ما را در برابر شرک و گناهان و معاصی واکسینه می کند، همان طور که در هفته های اخیر در کشور بحث واکسیناسیون در مواجهه با کرونا مطرح بوده است، در امور معنوی نیز نماز مقبول، ما را در برابر معاصی و شرک و اعمال نادرست واکسینه می کند

وی در خاتمه با بیان این که در بحث انتخابات، تأکید نخست و کلیدی رهبر معظم انقلاب بر لزوم حضور گسترده و پرشور مردم در پای صندوق های رأی است، گفت: ان شاء الله کسی بر سر کار آید که برای کشور و نظام و انقلاب مفید و خدمتگزار باشد و به برکت نماز و ترویج فرهنگ نماز ، شاخصه های کاندیدای اصلح برای آحاد مردم به درستی تبیین شود.
//////////////////////////////////////////////
استاندار قم:

مدیران استان هر چه بیشتر و بهتر توان خود را در جهت اقامه نماز بکار گیرند

استاندار قم از مدیران و مسئولان استان خواست هر چه بیشتر و بهتر، توان خویش را در جهت اقامه نماز بکار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قم، بهرام سرمست، شب گشته (سه شنبه ۴ خرداد)طی سخنانی در نخستین جلسه شورای اقامه نماز استان قم در سالجاری که در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت های مدیران و مسئولان استان در راستای اقامه نماز در سطح استان قم به خصوص مدیر ستاد اقامه نماز استان ابراز داشت: این که استان قم از این حیث در بین همه استان های کشور رتبه نخست را کسب کرده ، حقیقتاً جای تقدیر و تشکر دارد، اما با این حال ما نباید خود را با استان های دیگر مقایسه کنیم بلکه با توجه به شرایط و موقعیت قم و حضور علما و بزرگان و حوزه ها در این شهر و استان ، ما باید بیش از پیش در مسیر اقامه نماز و ترویج فرهنگ این فریضه الهی بکوشیم.

استاندار قم افزود: آن چه مهم است این که مدیران استان باید همیشه خود در بحث اقامه نماز پیش قدم باشند و وقتی خودشان عمل کنند و به اخلاقیات مربوط به نماز التزام داشته باشند، طبعاً بهترین تبلیغ برای مجموعه ها و کارکنانشان خواهد بود، چرا که بهترین تبلیغ همین تبلیغ عملی است که انشاالله همه متصف به این اوصاف باشیم.

نماینده عالی دولت در استان قم همچنین با بیان این که به لطف الهی ما در استان از رهنمودهای علما و بزرگان و مراجع عظیم الشأن در این باره به خوبی بهره مند می شویم، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در سال ۱۴۰۰ بهتر از سال قبل در بحث اقامه نماز عمل کنیم و اگر احیاناً جاهایی کمبودها و کاستی هایی بوده هر کس به نوبه خود باید در مسیر رفع آن ها بکوشد.

وی بیان داشت: نگاه ما به مساله اقامه نماز نگاه اداری نیست بلکه اعتقادی و فراسازمانی است و ریشه در باورهایمان دارد و از این رو هر چقدر که در این زمینه تلاش کنیم، باز هم جای کار دارد.

سرمست همچنین بر لزوم برنامه ریزی جهت ایجاد و توسعه نمازخانه ها و مساجد بین راهی در سطح استان تأکید کرد و افزود: با توجه به حجم ورودی مسافر و زایران به استان قم به عنوان شاهراه ارتباطی کشور، همه مدیران و مسئولان باید در این راستا نهایت تلاش خویش را مصروف بدارند.

وی در خاتمه گفت: با وجود شرایط کرونایی و وضعیت خاص از این حیث، بنده در بین مدیران استان از حیث تلاش برای اقامه نماز، سستی و کم توجهی ندیده ام اما با این حال نیاز به تقویت این امر و دقت در جهت ارزیابی ادارات و نهادها و سازمان های برتر و موفق تر کاملاً احساس می شود.
/////////////////////////////////////
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم:
همچنان نیازمند ایجاد نمازخانه و مساجد بین راهی استان هستیم
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم تصریح کرد: با توجه به کمبودهایی که وجود دارد، همچنان نیازمند ایجاد نمازخانه و مساجد بین راهی در سطح استان هستیم.
به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم محمد خامه یار شب گشته (سه شنبه۴ خرداد)در نخستین جلسه شورای اقامه نماز استان قم در سالجاری که با حضور آیت الله سعیدی، استاندار قم و جمعی از مسئولان استان در دفتر تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: با وجود آن که سال گذشته کشور و استان قم درگیر شیوع ویروسه کرونا بود و طبعاً بسیاری از برنامه ها و طرح ها تحت الشعاع این مساله قرار گرفت، اما با این حال به خصوص در بستر فضای مجازی و از جمله در شبکه شاد ، برنامه های متنوعی در جهت ترویج اقامه نماز به اجرا درآوردیم.
وی افزود: از سوی دیگر در اکثر ادارات ما امام جماعت هم در کنار کارکنان حضور داشت و هم این که به آن ها و نیز خانواده هایشان مشاوره می داد.
خامه یار گفت: در ایام کرونایی سال گذشته سه دوره مسابقه کتابخوانی نماز برگزار شد که هزاران نفر از افراد در آنها شرکت کرده و برگزیدگان مورد تجلیل قرار گرفتند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم همچنین ضمن تشکر از پیگیری ها و حمایت های استاندار قم در بحث اقامه نماز بیان داشت: اجلاس نماز استان قم به اذعان همه عزیزان یکی از برنامه های بسیار پربار بود که به دستور و حمایت استاندار برگزار شد و حال آن که در خیلی از استان ها سال گذشته اجلاس نماز برگزار نشد اما در قم این امر با کیفیت خوبی انجام گرفت.
وی افزود: سال گذشته استانداری قم در بحث نماز رتبه یک را گرفت و بسیاری از ادارات نیز انصافاً موفق بودند، اما با این حال با توجه به اهمیت و جایگاه قم انتظار است که زمینه سازی برای رونق نماز و نیز ساخت نمازخانه ها و مساجد بین راهی بیشتر باشد.
خامه یار خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز به ایجاد مسجد و نمازخانه در برخی واحدهای دانشگاهی پردیسان داریم، ضمن آن که همچنان در جاده های استان نیز کمبود مسجد و نمازخانه داریم که با حمایت مسئولان و شخص استاندار محترم و البته جلب توجه خیرین مسجدساز این امکان فراهم است که این کمبودها رفع شود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های خوب و مؤثری که سال گذشته مرکز تخصصی نماز داشته است، گفت: در حال حاضر۶۰ طلبه و روحانی درس خارج خوان ملبس را در این مرکز پذیرش کرده ایم که به شکل تخصصی دوره نماز را می گذرانند و باید از این ظرفیت عظیم در قم بیش از پیش استفاده شود.
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم اضافه کرد: مرکز تخصصی نماز استان قم انصافاً در کشور حرف اول را می زند و در بستر فضای مجازی نیز محتواهای خوبی تولید می کند
مدیر ستاد اقامه نماز استان قم همچنین ابراز داشت: برخی ادارات و ارگان ها ، انصافاً در راستای اقامه و ترویج فرهنگ نماز، کارهای خلاقانه و تأثیرگذار خوبی انجام داده اند که باید این جریان مبارک حمایت و تقدیر شود.
وی در خاتمه افزود: به هر صورت از قم به عنوان ام القرای جهان اسلام و با وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س) ، مسجد جمکران، اماکن مقدس و نیز حوزه و مرجعیت در آن، انتظار بیش از این است که در جهت اقامه نماز و رفع کمبودها موفق و نمونه باشد.