- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

فرماندارقم: همه کاندیداها در قم ملزم به رعایت قانون هستند

فرماندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت قانون گفت: همه کاندیداها، ستادهای انتخاباتی، هواداران و اصحاب رسانه قم در ایام انتخابات باید رعایت دقیق مسائل قانونی را مدنظر قرار داده و از تخریب، هتک حیثیت و بد اخلاقی اجتناب کنند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا.مرتضی حیدری روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه پیرامون پوشش خبری انتخابات، در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اظهار داشت: انتخابات نماد مردم سالاری دینی است و مردم با رای خود، امور روستا، شهر و کشور را به عهده منتخبان خود قرار می دهند به همین دلیل بسترسازی برای حضور پرشور در این انتخابات ضروری است.

وی با بیان اینکه امام، راه مقدسی را پایه گذاری کرده است که حرکت در این مسیر خستگی ندارد، افزود: شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی است و همه باید زمینه مشارکت در انتخابات و حضور حداکثری در آن را فراهم کنند.

وی با انتقاد از هجمه های مطرح شده علیه شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان رکنی ضروری است که زمینه را برای حضور داوطلبان دارای صلاحیت در انتخابات فراهم می کند که همه جای دنیا این ارزیابی توسط یک نهاد انجام می شود که این نهاد در کشور ما «شورای نگهبان» نام دارد.

وی ادامه داد: بعد از رهبری مهمترین شخصیت در کشور رئیس جمهوری است که جایگاه بسیار مهمی دارد ولی متاسفانه به دلیل تخریب هایی که صورت گرفته این جایگاه تضعیف شده است.

وی قم را خاستگاه اصلی نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: یاد و خاطره شهیدان این قیام، امام راحل، علما و شهدایی که باعث به وجود آمدن این نظام مقدس شده اند را باید همواره گرامی داشت.

فرماندار قم با ابراز امیداوری از برگزاری انتخاباتی پرشور در استان افزود: زمان تبلغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ روز است که از هفتم خرداد آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری ادامه دارد ضمن اینکه زمان تبلیغات خبرگان رهبری ۱۴ روز است که از ۱۳ خرداد آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در استان قم علاوه بر انتخابات  سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می شود، ادامه داد: زمان تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هفت روز است که تبلیغات کاندیداها نیز از ۲۰ خرداد آغاز می شود.

حیدری گفت: فرصت قانونی هر سه انتخابات در ۲۶ خرداد به اتمام می رسد و هرگونه تبلغ در بیست و هفتم خرداد و ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری ممنوع است.

وی گفت: استفاده از امکانات تبلیغی موسسه های رسانه ای که از بودجه عمومی استفاده می کنند، در صورتی که هزینه کامل آن توسط کاندیدا پرداخت شود، بلامانع است.

حیدری، افزود: بر اساس قانون تبلیغات کاغذی نباید از ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر بزرگتر باشد ضمن اینکه مطبوعات باید از هرگونه تبلیغ کاندیداها در زمانی که تبلیغات ممنوع است، اجتناب کنند.

فرماندار قم، ادامه داد: انتشار اعلام نظر احزاب و گروه های دارای مجوز در تایید نامزدهای انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی مبنی بر تایید حمایت آن جریان باشد و نامزدی که بخواهد از این موضوع استفاده کند باید مدارک لازم را ارائه دهد.

وی با ذکر مثالی، اظهار داشت: یکی از جریان های دارای مجوز سیاسی در استان روز گذشته لیست رسمی کاندیداهای مورد حمایت خود در انتخابات شورای اسلامی شهر قم را به فرمانداری اعلام کرد که فرمانداری به عنوان مجری انتخابات بر اساس قانون ملزم است از هرگونه سوء استفاده سایر کاندیداها از عنوان این جریان جلوگیری کند.

حیدری با بیان اینکه کاندیداها تنها مجاز هستند که در هر منطقه شهرداری یک ستاد ایجاد کنند گفت: در شهر قم هشت منطقه شهرداری و پنج شهر ذیل استان قم وجود دارد که بر این اساس هر کاندیدا تنها مجاز است که در این استان ۱۳ ستاد دایر کند.

وی گفت: در گذشته شاهد بودیم که برخی کاندیداها با ایجاد ستادهایی به اسم ستاد خواهران و برادران در تلاش برای ایجاد ستادهایی بیشتر از ظرفیت تعریف شده قانونی در استان بودند که این موضوع تخلف است.

همچنین در این نشست مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی قم گفت: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری، ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی قم با بیان اینکه رسانه‌های استان در تحقق مشارکت حداکثری درانتخابات نقش موثر دارند، گفت: دشمنان به دنبال کاهش مشارکت هستند و این نشان از اهمیت انتخابات در کشور دارد و همه باید تلاش کنیم تا توطئه استکبار جهانی را بار دیگر ناکام بگذاریم.

سیدموسی حسینی کاشانی، انتخابات پیش رو را دارای  شرایط خاصی دانست و افزود: همواره دشمنان در حال فعالیت علیه نظام اسلامی هستند به همین دلیل رصد این تحولات و برنامه‌ریزی برای مقابله رسانه‌ای با این نقشه‌های دشمن، ضروری است.

وی بابیان اینکه کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می‌کنند به طور قطع دلسوز مردم نیستند گفت: حضور در انتخابات و ثبت مشارکت حداکثری وظیفه‌ای همگانی است و رسانه‌ها در مشارکت حداکثری و شور بخشی به انتخابات نقش موثری دارند.

حسینی کاشانی اظهار داشت: از رسانه‌ها می‌خواهیم با تلاش مضاعف خود همچون گذشته، مانع از تحقق خواست دشمن که همان مشارکت حداقلی است، شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: بسترسازی برای تضارب افکار، شور بخشی به انتخابات، تبیین کاندیدای اصلح با استفاده از رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی  از جمله اقدام‌هایی است که رسانه‌ها در این ایام توان انجام آن را دارند.

وی با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه ذاتی خود را حمایت از رسانه‌ها می‌داند گفت: رسانه‌ها در انجام وظایف خود آزادند و حمایت از آنها در قم، موجب تحمیل نظر مجموعه اداره کل ارشاد بر روند فعالیت رسانه ها نمی‌شود بلکه حمایت از آنها در چارچوب قانونی همواره مورد تاکید بوده‌است.

وی ادامه داد: حضور فعال خبرنگاران و عکاسان موجب پوشش رسانه‌ای پرشور انتخابات می‌شود و بستر مناسب برای حضور موثر اصحاب رسانه در حوزه های انتخابی قم در روز انتخابات در حال پیگیری است.

جلوگیری از انتشارات و فعالیت نشریه‌های یک شبه و غیرقانونی در ایام انتخابات، رفتار یکسان قانونی با رسانه‌های مختلف، سعه صدر داشتن مسئولان در برابر مطالبه‌گری رسانه‌ها، حمایت بیشتر از مطبوعات ، ارتباط دوسویه میان مسئولان و رسانه ها، انتقاد از ممنوعیت حضور عکاسان در بیوت مراجع در انتخابات دور گذشته به دلیل کرونا، فراهم کردن بستر برای پوشش مناسب عکاسان در روز انتخابات و همچنین ضرورت پیگیری مطالبات اصحاب رسانه از جمله مطالب مطرح شده در این نشست هم اندیشی بود.