- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

ضرورت توجه به عشق ورزی در کنار آموزش‌های دینی

پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم با بیان اینکه آموزش بدون عشق، تربیت سوز است نه تربیت ساز، تصریح کرد: اشتباه ساختاری ما در تربیت دینی فرزندان این بوده است که آموزش دینی دادیم ولی عشق ایجاد نکردیم.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز قم، ظهر امروز (۲۳آبان) در جلسه توانمندسازی مسئولان خواهر کانون های مساجد استان قم که در دبیرخانه کانون های مساجد برگزار شد به بحث شیوه های دعوت به نماز پرداخت و افزود: حضرت علی(ع) در تبیین اهمیت نماز می فرماید:هرچیزی از کارهای تو تابع نماز توست.
وی با بیان اینکه کسی که نمازش را ضایع کند مطمئنا کارهای دیگرش را بیشتر ضایع می کند ادامه داد: مشکلات ما در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی ناشی از ضعف در نماز است.
وی با بیان اینکه اگر مساجد آباد شوند مشکلات حل خواهند شد گفت: وظیفه ما در مساجد نمازخوان کردن بی نمازها و کیفت بخشی و اثر بخشی به نمازخوان هاست چرا که نماز هم درجاتی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی روسای زندان های تهران و مشهد افزود: بر اساس اعلام آنان نود درصد از مجرمین بی نماز هستند.
حجت‌الاسلام کاظمی، با بیان اینکه قرآن می فرماید اخلاق رذیله برای بی نمازهاست به آمار ۸۰ درصدی استفاده دانش‌آموزان از اینترنت اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد از پسران و ۶۰ درصد از دختران زیر ۱۳ سال از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به فیلم‌های غیر اخلاقی دسترسی دارند .
وی به سه راهکار برای جلوگیری از انحراف جوانان اشاره کرد و گفت: ایجاد عشق به قرآن و ائمه اطهار(ع) اولین راهکار است در واقع آموزش منهای عشق، تربیت سوز است و تربیت ساز نیست.
این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: این عشق خود پنج اثر تربیتی دارد از جمله لذت دم سازی و خسته نشدن از موضوع، ادب و حرمت، اطاعت ، شباهت و در نهایت فنا شدن چرا که فرد سعی می کند خود را به موضوعی که عاشق آن است شبیه کرده و در نهایت خود را برای آن فنا کند که عشق بخدا نهایت عشق ورزی است.
وی با بیان اینکه اشتباه ساختاری ما در تربیت دینی فرزندان این بود که آموزش دینی دادیم ولی عشق ایجاد نکردیم، تصریح کرد: مساجد ما نتوانستند عشق را در وجود جوانان ایجاد کنند و به همین دلیل آنها جذب مساجد نشدند.
وی از نماز اول وقت به عنوان راهکار دوم یاد کرد و افزود: نماز ۱۴ اثر دارد که انسان را به عصمت می‌رساند که اگر فقط دو مورد از آن را رعایت کنیم یه سعادت دنیا و آخرت خواهیم رسید که می‌توان به نماز اول وقت و نماز منهای لقمه حرام اشاره کرد چرا که نمازی که پشت آن زکات نباشد فایده‌ای ندارد.
وی ازدواج به موقع جوانان را راهکار سوم برشمرد و تصریح کرد:مسائل تربیتی در زمان ما ضعیف شده است در گذشته زمان بلوغ فکر و بلوغ جنسی با هم پیش می رفت اما امروز متاسفانه رشد جنسی بسیار سریع تر اتفاق می افتد و همین عقب افتادن رشد فکر یکی از دلایل بی نمازی است.