- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

سرمایه حوزه هنری نیروی انسانی است/باید ادبیات روز رسانه رابیشتر بشناسیم

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت : سرمایه حوزه هنری نیروی انسانی ست / باید ادبیات روز رسانه را بیشتر بشناسیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، عباس محمدی رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در دیدار با فعالان ادبی شهر قم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه هنری قم با رویکرد آموزش مستمر و تشکیل محافل ادبی گفت: «بابت باشگاه‌ها و گعده‌هایی که در حوزه هنری قم شکل گرفته و در مسیر دوستانه‌شدن فضای بین شاعران و نویسندگان بوده، تبریک عرض می‌کنم. حقیقت این است که در حوزه فرهنگ و هنر کار با بخشنامه انجام نمی‌شود و این احساس درونی هنرمند است که باعث آفرینش و خلق اثر می‌شود و فضای دوستانه به این احساس کمک می‌کند. اینکه قم در ادبیات به نسبت بسیاری استان‌های دیگر جلوتر و پیشروتر است به خاطر همدل بودن  و همراه بودن و فضای دوستانه‌ای است که خود دوستان ایجاد کرده‌اند. ما هم در دفتر و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تلاش می‌کنیم آسیب‌ها و ایرادات را رفع کنیم.»

وی با اشاره به پیشینه ادبیات و شعر در قم یادآور شد شد: «حضور پیشکسوتان و اساتید در فضای حوزه هنری برای ما بسیار مهم است. نعمتی است از گذشته، حوزه هنر می‌داند که سرمایه‌اش منابع انسانی است. وجود بزرگانی چون ‌استاد مجاهدی که در قم پرچمدار شعر مذهبی هستند و در انواع سبک‌ها شعر می‌گویند، نعمت است. قوت شعر قم در حوزه شعر مذهبی به وجود بزرگانی چون استاد مجاهدی است و دیگر دوستان مانند آقای شرافت و بسیاری دیگر.»

محمدی در ادامه افزود: «فرصت دیگری که در قم وجود دارد و تقریبا در هیچ کجای ایران وجود ندارد بحث حضور غیر ایرانی‌هاست که باید در مسیر ترویج زبان فارسی بخصوص در زمینه ادبیات مغتنم شمرده‌شود، مثلا نزدیک به ۱۵۰ شاعر پاکستانی در قم هست که این یک ظرفیت قابل اعتناست.»

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری متذکر شد: «اگر هنر را بخواهیم به هنر افتراقی نگاه کنیم خیلی صورت خوشی ندارد. مثلا دوستانی ادبیات پایداری جدا می کنند از بدنه شعر. این اشتباه است، همه‌ی سبک‌ها در کلیت شعر است و جداسازی مفهومی ندارد. این کار دوستانی است در فضای شعر نمی‌توانند رقابت کنند، می‌روند فضای جدیدی می‌سازند برای خودشان.»

وی در خصوص حضور شاعران و نوسندگان در فضای مجازی نیز گفت: «متاسفانه ما امروز در انحصار فضای مجاز هستیم. قطعا یک هنرمند چهره و سلبریتی نیست. بسیاری از کسانی هم که در این فضا دیده می‌شوند و محبوب هستند هیچ هنری ندارند. فیلم‌هایی هم که دیده و پسندیده می شود اغلب در حوزه آثار خلاقه و هنری نیست. یک هنرمند ساختار و جهان فکریاش متفاوت از این است فضاهاست. باید بدانیم که دنبال‌کننده‌‌های این فضاها برای ارزیابی هنر، معیار خوبی نیستند. ما باید کار خودمان را بکنیم. باید ادبیات روز رسانه را بیشتر بشناسیم تا کار خود را بیشتر و بهتر در جامعه مطرح کنیم.»