- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

زندگی پاک وحلال رابه سمت الگوهای ساده،دردسترس ونشاط بخش هدایت کنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت ایجاد یک جریان پاسخگوی قدرتمند و عظیم در جامعه گفت: لازم است جریان پاسخگویی دینی را به سمت تعریف، تنظیم و تقویت “شایسته رفتاری” در جامعه، از یک طرف و به الگو دهی های پاک ولی قابل پیاده شدن و پرنشاط از طرف دیگر پیوند بزنیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،آیت الله احمد مبلغی دیدار با برخی مدیران و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به شبهات، افزود: در ترسیم الگوهای اجتماعی، نگاه های سخت، خسته کننده و از بین برنده نشاط را مبنا قرار ندهیم.

وی ادامه داد: زندگی پاک و حلال را به سمت الگوهای ساده  و در دسترس سوق بدهیم به گونه‌ای که با واقعیت‌های جهان امروز و نوع زندگی در این جهان سازگار باشد و بتوان آنها را در فضاهای کنونی به صورت فراگیر پیاده کرد تا در اثر این فراگیری  ماهیت و طبیعت الگویی از نظر اجتماعی به خود بگیرند.

▪︎دو سنخ شبهه و سوال در جامعه

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه شبهات و سوالات در جامعه به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول  سوالات و شبهاتی است که به زیرساخت های فکری، عقیدتی و ایمانی جامعه و مردم معطوف است  و دسته دوم سوالات و شبهاتی است که به وضعیت ها و پدیده های روبنایی مرتبط است؛ همچون ناهنجاری هایی که  در مناسبات و در روابط اجتماعی پدید می آید.

 وی با  تاکید بر  این که هر دو سنخ از سوالات نقش و جایگاه اساسی در جامعه دارند، گفت:  میان این دو سنخ رابطه متقابل از حیث تاثیر و تاثر وجود دارد به گونه‌ای که عدم پاسخگویی به یکی از این دو سنخ، موجب تقویت سنخ دیگری و یا تقویت بازتاب های آن در جامعه می شود. 

وی افزود: سوالات متوجه به وضعیت های روبنایی مثل ناهنجاری های رفتاری در خانواده‌ها و در جامعه  از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

▪︎ پاسخگویی با دو رویکرد تبیینی و رفتاری

وی با اشاره به اینکه لازم است با بهره‌گیری از دو رویکرد تبیینی و رفتاری به حل و پاسخگویی از دو سنخ اشکالات و سوالات یاد شده بپردازیم، گفت: معنای این سخن آن است که نباید حل  سوالات و مسئله ها را صرفاً از طریق تبیین و تعریف و پاسخگویی علمی دنبال نماییم،  بلکه افزون بر آن، ضروری است به تعریف، تنظیم و تقویت “شایسته رفتاری”  در جامعه روی بیاوریم و با تمرکز بر آن، فضای اجتماعی را قدرتمندانه به سمت پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی سوق دهيم.

 

▪︎ضرورت ایجاد یک جریان عظیم از پاسخ‌گویی ديني

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حوزه باید در پاسخگویی به سوالات، جریان عظیمی از پاسخگویی را  به سامان آورد که همزمان و به صورت متوازن و متعادل، هر دو نوع از سوالات  (که یکی به زیرساخت های فکری و دیگری به مناسبات رفتاری  متوجه است)  را پاسخ بگوید.

▪︎ سوالات و شبهات تقنینی و تقریبی

  وی پیشنهاد کرد: در پاسخگویی، شبهات مربوط به دو حوزه تقنینی و تقریبی را نیز منظور کنیم و پس از تعریف جایگاه این نوع سوالات و شبهات، پاسخگویی  به آنها را فعال نماییم.

  آیت الله مبلغی گفت حوزه علمیه نباید موضوع الگوهای رفتاری را کم اهمیت تلقی کند بلکه باید در جریان پاسخگویی، نیاز های الگویی را مد نظر قرار دهد و به صورت اشباع شده و اقناع کننده و تاثیرگذار به آنها بپردازد.

*تاکید امام علی (ع) بر حلال و جمال به صورت توأمان

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآورشد: حضرت علی(ع)  واژه حلال را در کنار واژه جمال برای زندگی به کار برده است ( یحل ویجمل)،  بنابراین اگر بر حلال بدون زیبایی و جمال تاکید کنیم در الگو سازی  و الگودهی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن هاشمی رئیس گروه پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به شبهات نیز با ارائه گزارشی گفت: در این مرکز ۴۰۰ کارشناس با ابزارهای تلفن، ایمیل و مکتوب به صورت روزانه به بیش از ۱۰ هزار شبهه پاسخ می دهند.

وی ادامه داد: کارشناسان مرکز در شش گروه قرآنی، حدیثی،  کلامی، اخلاقی، تاریخی و مشاوره ای به صورت روزانه به شبهات و سوالات مختلف پاسخ می دهند