- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رعایت کامل اصول بهداشتی در تدفین متوفیان مرتبط با بیماری‌های واگیردار

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه(س) شهرداری قم گفت: تمهیدات لازم جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با حمل، تطهیر و تدفین متوفیان بیماری‌های عفونی و تهیه تجهیزات مورد نیاز در این سازمان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،عبدالحمید وکیلی با بیان لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص شیوع و گسترش  بیماری‌های واگیردار در انجام مراحل تدفین گفت: سازمان آرامستان‌ها تمهیدات مختلفی را در بخش‌های حمل و نقل، تطهیر و تدفین متوفیان مرتبط با بیماری های عفونی به کار گرفته است و طبق دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شده در این خصوص اقدامات لازم را به انجام می‌رساند.

وی ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل بخش‌های مختلف سازمان را یادآور شد و افزود: آموزش نکات فردی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به تمامی پرسنل مرتبط در سازمان انجام شده و تجهیزات و لوازم بهداشتی مورد نیاز از جمله ماسک، دستکش و محلول شستشو و ضدعفونی نیز به مقدار کافی تهیه شده است و با دقت تمام بر انجام تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی با حضور ناطران و بازرسان نظارت می‌گردد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه(س) شهرداری قم در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی توسط مراجعین به سازمان از جمله خانواده متوفیان افزود: سعی شده تا در این خصوص، آموزش‌های لازم از طریق نصب اطلاعیه‌ها و توزیع بروشورهای بهداشتی صورت پذیرد و ضمن آن توزیع ماسک، دستکش و استفاده از محلول شستشوی دست نیز برای مراجعین در حال انجام است.

وکیلی همچنین با اشاره به انجام اصول بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده در سطح استانی و ملی در مورد تدفین اجساد در مواقع بحران گفت: بر اساس دستورالعمل، جسد متوفیانی که علت فوت آن‌ها بیماری‌هایی از جمله ابتلا به ویروس کرونا اعلام شده باشد، جهت دفن در خارج از قم و یا حتی به آرامستان‌های دیگر در سطح شهر تحویل نشده و صرفاً با پیش‌بینی فضای مناسبی با رعایت مسائل بهداشتی و شرعی در بهشت معصومه(س) عملیات دفن انجام می‌گیرد که این روند برای پذیرش و عدم پذیرش اجساد از سایر استان‌ها و شهرها نیر صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: ناوگان ویژه حمل و نقل اجساد نیز برای این متوفیان در نظر گرفته شده است و حمل اجساد فوت شده با دلایل مرتبط با بیماری‌های عفونی با رعایت مسائل بهداشتی انجام گرفته و عمل شستشو و ضدعفونی بلافاصله بعد از تحویل جسد انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه(س) شهرداری قم با رد هرگونه شایعه در خصوص عدم شفافیت در نحوه تدفین متوفیان بیان کرد: بدیهی است موضوعات تغسیل، تطهیر، کفن، اقامه نماز مِیِّت و انتقال اجساد به محل دفن با رعایت دستورالعمل‌های لازم جهت حفظ بهداشت محیط، سلامت شهروندان و به ویژه همراهان و پرسنل آرامستان بهشت معصومه(س) و رعایت مسائل زیست محیطی صورت خواهد گرفت.

وکیلی در پایان ضمن تأکید بر خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته پرسنل سازمان آرامستان بهشت معصومه(س) تصریح کرد: در مورد تشییع یا مباحث کنترل ورود جسد به سطح شهر جهت پیشگیری به بیماری لازم است همراهان و بازماندگان همکاری بیشتری با مجموعه داشته باشند تا از شیوع بیماری در سطح شهر جلوگیری شود.