- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رسالت همه انبیاء مقدمه ی بود برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی ریاست موسسه آینده روشن گفت:رسالت همه انبیاء مقدمه ی بود برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج).

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، صبح امروز حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی ریاست موسسه آینده روشن و هیئت علمی دکترین مهدویت با آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار و مسئول موسسه از موضوعات و نحوه همایش بین مللی دکترین مهدویت گزارشی ارائه نمودند.
متن سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته
در جمع مسئولین و محققین دکترین مهدویت ـ ۱۹ / ۱۰ / ۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت شما سروران و بزرگواران محققین دکترین مهدویت و از برادر بزرگوارمان حضرت آقای پورسیدآقایی بسیار خوش آمد عرض می‌کنم.

رسالت همه انبیاء مقدمه ی بود برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج).
موضوعی که برای همایش امسال انتخاب فرمودید موضوع بسیار مهمی است، یعنی اینکه ما ببینیم انبیاء الهی و ائمه طاهرین علیهم السلام آن طرح جامعی که ترسیم کرده بودند برای اینکه آرام آرام جامعه بشری منجر به جامعه مهدوی بشود از بدو خلقت الهی چه بوده؟ خدای تبارک و تعالی وقتی که حضرت آدم علی نبینا و آله علیه السلام را خلق کرد این هدف و این نتیجه و این سرانجام مدّنظر خدای تبارک و تعالی بوده این دو آیه بسیار اساسی که سنگ بنای مهدویت است یکی همین آیه‌ای ۱۰۵ سوره مبارکه انبیاء که در این فراخوان آوردید «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَو» این آیه خیلی بحث دارد و اینکه خدا می‌فرماید ما در زبور این را نوشتیم ولو اینکه من بعد الذکررا به تورات تطبیق می‌کنند ولی بعید نیست که من بعد آنچه که در همه کتاب‌های آسمانی یا در همه دستورات آسمانی، نه فقط در خصوص تورات، یعنی از اول آنچه که هر پیامبری را خدای تبارک و تعالی فرستادکه این تبلیغی که تو می‌کنی این رسالتی که تو داری قضیه مهدویت را به او گوشزد کرد ، گرچه به حسب ظاهر در یک زمان و مکان محدودی ، اما همه اینها برای آن حکومت حضرت بقیة الله (عج) مقدمه است این خودش خیلی مهم است، یعنی یک وقتی هست که ما می‌گوئیم انبیاء گذشته وعده دادند که یک زمانی یک حجتی از ناحیه خدای تبارک و تعالی در آخر الزمان حکومتی تشکیل می‌دهد ، یک وقت می‌گوئیم اما رسالت هر پیامبری یک نحوه مقدمیّت برای او داشته به طوری که اگر یکی از اینها نبود در یک جزئی از این مقدمات خلل به وجود می‌آمد و فاقد یک جزء از مقدمات می‌شد، رسالت همه انبیاء مقدمه برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)بوده است.
به نظر من بین این دو عنوان فرق است؛ ما یک وقت می‌گوئیم اینها وعده دادند که یک زمانی می‌آید، یک وقت این حرکتی که می‌کنند با دید مقدمیّت است یعنی همه‌اش عنوان مقدمیت را دارد، باز مسئله ریشه‌دارتر از این است، اینکه عرض کردم باید از جهت تفسیری بحث بشود که بعید نیست یک احتمالی می‌شود داد که من بعد الذکر یعنی من بعد آنچه که درهر ذکری از کتب آسمانی، نه در خصوص تورات. أن الارض یرثها عبادی الصالحون.
ولی باز این و نرید أنمن علی الذین استضعفوا این اراده در چه زمانی بوده؟ آیا حین نزول قرآن بوده؟ آیا حین رسالت پیامبر این ارائه بوده، بگوئیم به عنوان یک ارائه فعلی خدا تحقق پیدا کرده؟ یا این نرید یک اراده‌ای بوده که از قبل از اسلام و قبل از حضرت موسی و عیسی بوده، از آن چیزی بوده که خدا می‌خواسته برای بشر پیامبر بفرستد از آن زمان این اراده بوده و این اراده استمرار داشته و الآن هم دارد«وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ » این اراده خدا پس منحصر به اسلام و دین حضرت موسی و عیسی و … نیست. پس مسئله از رسالت رسل، از امامت ائمه باز سابقه تاریخی و ریشه‌اش برمی‌گردد به اراده الهی که یک اراده‌ای بوده که اینطور نیست، یعنی این را می‌خواهم عرض کنم که نمی‌شود بگوییم با آمدنِ اسلام این اراده ولو به نحو اراده فعلی، نه اراده ذات، اگر اراده فعلی باشد از قبل بوده، یک چنین قضیه‌ای که یک اراده ازلیه خدای تبارک و تعالی با آن بوده و بر اساس این اراده رسالت انبیاء مقدمیت پیدا کرد برای این مراد، وقتی چنین اراده‌ای هست این رسالت انبیاء مقدمه است یعنی اگر کسی از ما بپرسد شما داری فقط یک ادعا می‌کنی چه ارتباطی بین رسالت حضرت آدم و حکومت حضرت حجت (عج) وجود دارد، وقتی ما ادعای مقدمیت می‌کنیم برای این مقدمیت باید دلیل بیاوریم.
برای اینکه این وعده است می‌گوئیم در تورات آمده، در خصوصیات و جزئیاتش اختلاف بین مذاهب و ادیان است اما اصل این وعده آمده، وقتی ما می‌خواهیم مقدمیت را ادعا کنیم و اگر مقدمیت را ادعا نکنیم ارتباط شکل نمی‌گیرد.

اگر مسئله وعده باشد یعنی ثمره این دو قول در این ظاهر می‌شود که اگر وعده شد، ارتباط بین اینها لازم نیست باشد، یک وعده‌ای است که یک پیامبری داده که در آخر الزمان یک چنین قضیه‌ای واقع می‌شود ولی بین شریعت من و رسالت من، و آن رسالت خاتم الاوصیاء ارتباطی است؟ روی قول به اینکه وعده است ارتباط لازم نیست اما روی قول مقدمیت وقتی می‌گوئیم مقدمه است می‌شود از مقدمات وجودیّه آن حکومت، مثل طهارت برای نماز می‌ماند. می‌شود از مقدمات وجودیه حکومت حضرت حجت، اگر از مقدمات وجودیه شد ارتباط وجود دارد، اگر ارتباط هست باید یک طرح جامعی باشد، باید یک فکر منسجمی بین حضرت آدم که شیخ الانبیاست باشد تا خاتم الانبیاء، باید یک طرح منسجم و یک تصویر جامع و دقیق از آن حکومت آخر الزمان مشترک بین اولین پیامبر و آخرین پیامبر و ائمه انبیاء باشد، بین آنها وقتی چنین طرحی هست باید بین ائمه معصومین علیهم السلام هم باشد.
عرض کردم وقتی برگردیم به مسئله اراده خدا این خودش دلیل بر این مقدمیت می‌شود، دلیل بر این ارتباط می‌شود و ما یک حرف شعاری نمی‌خواهیم مطرح کنیم. واقعاً همین است ومانباید فقط یک احتمالی در قضیه ارتجالی بدهیم بگوئیم احتمال می‌دهیم مقدمه بوده، باید دلیل آورده شود، دلیلش این کتبنا فی الزبور من بعد الذکر است، دلیلش آن نریدُ و اراده خداست که اینها به وضوح دلالت بر این مدعا دارند.
مسئله اصلی این است که چطور ما این را استخراج کنیم؟ آن شاخص‌های مشترک بین همه ادیان چیست؟ آن شاخص‌های مشترک ارکان حکومت حضرت حجت (عج) در آخر الزمان می‌شود. بسیار نکته دقیقی است یعنی اگر ما این روایات پراکنده و مختلفی که از هر امامی و از خود پیامبر (ص) جمع کنیم ووقتی که در قالب آن طرح کلی قرار بگیرد یک معنای عمیق‌تر، دقیق‌تر و روشنی را ارائه می‌دهد. مسئله توحیدی بودن جامعه یکی از شاخص‌های بسیار مشترک و مهم همه انبیاء الهی است، حضرت حجت می‌خواهد قیام کند برای اینکه فقط ظلم را از بین ببرد؟ من در بعضی از صحبت‌ها این را عرض کردم اگر حکومت حضرت را منحصر به همین کنیم ولو اینکه دارد يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ، درست است و برای یک بخشی از این حرکت است، این اشاره به یک گوشه‌ای از این حرکت حضرت است اما آن حرکت اصلی حضرت موحد ساختن جامعه بشری است. حضرت می‌خواهد جامعه بشری را موحد کند، این برمی‌گردد به همان اراده خدا، مثلاً خدا چرا انسان را خلق کرد؟ برای اینکه پی به توحید ببرد، برای اینکه این انسان موحد بشود، « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ »لیعرفون لیوحدون اینها را من اضافه می‌کنم، یعنی مرتبه بالای معرفت توحید است، این در هیچ زمانی شکل نمی‌گیرد، اگر صدها حکومت اسلامی که الحمدلله ما متنعم به وجود آن هستیم و خدا را باید روزی هزاران بار شکر کنیم اما وقتی معصوم در رأس حکومت نباشد آن غایة القصوایی که خدای تبارک و تعالی از خلقت بشر اراده کرده و از ارسال رسل که بشر موحد واقعی بشود این شکل نمی‌گیرد. یک جمع بسیار محدود آن هم در یک مرتبه خیلی ناقص و نازله شکل می‌گیرد.
اگر بشود اینها رااستخراج کنیم،مشکل ما این است که الآن مسئله عدالت را پررنگ‌تر از مسئله توحید کردیم، عدالت در اسلام مطرح است، در روایات هم خیلی مطرح است، در مسئله حکومت حضرت هم خیلی مطرح است اما قبل از مسئله عدالت و فوق آن موحد ساختن افراد است که این خودش موضوع برای این فضائلی مثل عدالت و سایر اخلاق و فضائل الهی می‌شود ، روی این مسئله باید خیلی کار بشود.
نکته دوم اینکه روایاتی در مورد حضرت هست که باید خیلی خوب منقح بشود مثلاً درباره خود حضرت زهرا سلام الله علیها این روایات را داریم که فرمودند نحن حجج الله علی خلقه و فاطمة حجةٌ علینا، این فاطمة حجةٌ علینا یعنی چه؟ این حجةٌ علینا یعنی فاطمه برامام زمان علیه السلام هم حجت ست. این عنوانی است که باید تحقیق بشود. یک روایتی از خود حضرت حجت (عج) هست که فرمودند من اسوه برای مردم هستم و مادرم فاطمه اسوةٌ لی.
من به سهم ناچیز خودم به عنوان یک طلبه در حوزه تشکر می‌کنم از این اهتمام و از این فکر بلند، از این افکار خیلی بدیعی که بالأخره شما هر سال درپژوهش‌ها دارید تحولی ایجاد می‌کنید، این موضوعات بسیار مهم را جلو می‌برید، این خودش بسیار ارزش دارد، امیدوارم که ان شاء الله عنایات آن حضرت شامل حال شما بیش از گذشته باشد، دعا می‌کنیم ان شاء الله خداوند هم ما و هم شما را لایق بیش از گذشته کند در قرب به آن حضرت و در فهم مقام آن حضرت، در اینکه این حجت الهی چه خصوصیاتی دارد ان شاء‌الله این دعا هم مستجاب بشود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته