- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رئیس پلیس فتا قم:مراقب حریم خصوصی خود و دیگران باشید

رئیس پلیس فتا استان گفت: یکی از آسیب‌هایی که همواره در فضای مجازی در کمین افراد است، نقض حریم خصوصی آن‌هاست که گاهی منجر به بی‌اخلاقی در فضای سایبر و به خطر افتادن آبروی اشخاص می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پلیس قم،سرهنگ “علی موالی” اظهار داشت: پرونده‌های زیادی به پلیس فتا واصل می‌شود که به شیوه‌های مختلفی آبرو و حیثیت یک فرد یا خانواده در معرض خطر قرارگرفته و یا حریم خصوصی یک شهروند نقض می‌شود.
وی یادآور شد: با توجه به اينکه يکي از تهديدات فضاي مجازي و به خصوص شبکه‌هاي اجتماعي، انتقام‌جویی از طريق هتک حيثيت و نشر اکاذيب است، شهروندان بايد نسبت به حفاظت از اطلاعات شخصي، تصاوير، رمز و اطلاعات کاربري خود دقت کنند و اين نکته را به ياد داشته باشند که در فضاي مجازي اکثر آسيب‌ها به دليل اعتماد بي‌جا اتفاق مي‌افتد، به‌عنوان‌مثال؛ گوشي تلفن همراه خانمی سرقت یا مفقود می‌شود، مزاحم یا سودجویی با سرقت گوشی شهروندان، قربانیان را تهدید می‌کنند که اطلاعاتشان را در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کرده و با ارسال پيام‌هاي توهين‌آميز، از شهروندان اخاذی می‌کنند.
سرهنگ موالی گفت: برابر قانون جرایم رايانه‌اي، هر فردي كه به‌وسيله سامانه‌هاي مخابراتي و رایانه‌ای، صوت، تصوير يا فيلم و اسرار ديگران را بدون رضايت آنان منتشر کند يا در دسترس ديگران قرار دهد و به‌نوعی موجبات هتک حيثيت افراد را فراهم کند، به حبس و جزاي نقدي محکوم مي‌شود. ‏
گفت: کاربران به هنگام استفاده از شبکه‌‌هاي اجتماعي، از درج هرگونه مطلبي عليه سازمان‌‌ها يا اشخاص حقيقي و حقوقي در فضاي مجازي خودداري کند و در صورت مشاهده این‌گونه مطالب، از کپی‌برداری و نشر آن در ساير گروه‌‌ها و شبکه‌‌هاي اجتماعي خودداري کنند.
سرهنگ موالی گفت: تلفن‌هاي هوشمند بازه وسيعي از داده‌هاي شخصي را (شامل فهرست مخاطبين، تصاوير، تاريخچه مرورگر، يك‌سري اطلاعات شناسايي خاص و داده‌هاي مكاني ذخیره‌شده)كه طرف سوم مي‌تواند به آن‌ها دسترسي داشته باشد، در خود ذخيره مي‌كنند. ازاین‌رو تلفن خود را با استفاده از كلمه عبورقوي و طولاني، نرم‌افزارهاي امنيتي و ديگر ويژگي‌هاي حريم خصوصي امن كنيد.
رئیس پلیس فتا استان قم گفت: درخصوص محتوایی که قصد ارسال آن را دارید، به اين فکر کنید كه مي‌خواهيد افراد مختلف در آينده چه اطلاعاتي را درباره شما بدانند و بدانید که شماره‌هاي تلفن، نشاني منزل، تاريخ تولد، برنامه‌هاي سفر، آدرس پست الكترونيك، برنامه‌هاي كلاسي، كُد ملي، كلمات عبور، اطلاعات مالي، خانوادگي و شماره کارت‌بانکی نبايد در پروفايل شما وجود داشته باشد.