- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

خطرات فضای مجازی برای کودکان ونوجوانان

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی و فناوری اطلاعات در صورت نداشتن اطلاعات کافی، می‌تواند نگران کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سرهنگ “علی موالی” با بیان اینکه والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و آموزش استفاده درست از اینترنت و شبکه های اجتماعی، فرزندان خود را در برابر خطرات فضای مجازی ایمن سازند، بیان کرد: کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین قشر کاربران اینترنت هستند و اغلب آنها بی‌تجربه، کنجکاو، احساساتی و از همه مهمتر تنها هستند و به همین دلیل هدف خوبی برای مجرمان و تبهکاران اینترنتی محسوب می‌شوند.
وي در رابطه با استفاده موثر و مفيد از اينترنت به والدین و کودکان و نوجوانان هشدار داد كه موراد ذيل را مد نظر قرار دهند.
-زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید.
-به نوجوانان بیاموزید هر چیزی که در اینترنت می‌بیند یا می‌خوانيد قطعا درست و واقعی نیست.
-با اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوید. دور ماندن والدین از پیشرفت‌های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها و فرزندانشان می‌شود.
-به فرزند خود بیاموزید که ارتباط برقرار کردن در اتاق گفتگو درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط هایی که در این زمینه به کار می‌رود باز هم رعایت شود.
-به او بگوییدکه هیچگاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را در اینترنت در اختیاردیگران قرار دهد.
-والدین زمانهایی را اختصاص دهند تا همراه فرزندان از سایتهای مختلف دیدن کنند و راجع به محتوای آنها صحبت و بازی و فعالیتهایی داشته باشید تا در این صورت امکان نظارت بر فرزندان فراهم شود.
-هرگز فايلي را بدون هماهنگي با والدين خود بر روي کامپيوتر دانلود نکنيد.
-به خاطر داشته باشيد که بر روي اينترنت، مردم مي‌توانند وانمود کنند که شخص ديگري هستند و با ايجاد ارتباط طولاني اينترنتي اعتماد شما را جلب کنند. هرگز حرفهاي آنها را باور نکنيد.
-اگر شما از اتاق‌هاي گفتگو (Chat Rooms) استفاده مي‌کنيد، از نام‌ واقعي يا آدرس ايميل خود استفاده نکنيد و از نام‌هايي متفاوت از آنها استفاده کنيد.
-به ياد داشته باشيد دوستي اينترنتي، روابط و گفتگوها هرگز نمي‌تواند مانند گفتگو با يک شخص واقعي باشد. اگر واقعاً نياز به صحبت کردن داريد سعي کنيد با دوستان خوب و يا افراد خانواده‌ خود صحبت کنيد.
-در مورد کساني که درباره‌ اطلاعات شخصي شما پرسش مي‌کنند بسيار مراقب باشيد و در صورت امکان سريعاً ارتباط را قطع کنيد.
-به ياد داشته باشيد هنگامي که در اينترنت هستيد ممکن است به صورت تصادفي با آدمهاي ناخلف صحبت کنيد يا چيزهاي خوبي را نبينيد. اما اين موضوع اصلاً تقصير شما نيست.اگر مطلبي خوانديد يا چيزي ديديد که شما را ناراحت کرده ، نگاه کردن به آن را متوقف کنيد و سريعا به والدين خود اطلاع دهيد.
-هرگز کالايي را بدون اجازه و هماهنگي با والدين خود به صورت آنلاين خريد نکنيد.