- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

ثروت‌اندوزی صاحبان قدرت موجب خروش فقرا علیه حکومت‌ها می‌‍‌شود

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: بنابر آنچه که در نهج‌البلاغه آمده است باید مسئولان و پیشوایان عدل همانند طبقات ضعیف جامعه زندگی کنند و دلیل اصلی خروش فقرا علیه حکومت‌ها ثروت‌اندوزی صاحبان قدرت و زندگی مرفه آن‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام حسینی قمی بعد از نماز جماعت مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه سلسله جلسات شرح نهج‌البلاغه با اشاره به خطبه ۱۶۰ طی سخنانی اظهار کرد: دلبستگی به دنیا زیبنده انسان‌های مؤمن و با ایمان نیست و منازل دنیا همگی موقت بوده و بزرگترین عیب منازل زیبای دنیوی دل کندن با سختی از آن‌هاست.

وی افزود: دنیا با تمامی مباح و حلال بودنش اگر نتوان به‌راحتی از آن جدا شد، باعث می‌شود انسان در لحظات آخر زندگی با مشکل مواجه شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بنابر فرموده حضرت علی علیه‌السلام در خطبه ۱۶۰، انسان اگر الگویی درست می‌خواهد در زندگی برای خود انتخاب کند و از مواهب دنیا به درستی استفاده کند باید به سراغ نبی گرامی اسلام برود.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: زندگی زاهدانه و اسیر دنیا نشدن سیره و روش اولیاء الهی و انبیاء بوده و انسان با پر خوری قدرت و توان مضاعف پیدا نخواهد کرد.

وی یادآور شد: بنابر فرموده امیرالمومنین(ع) درختان و گل‌های بیابانی از قدرت و توانایی بیشتری نسبت به گل‌ها و درختان خانگی برخوردار هستند درحالی‌که گل‌های خانگی از مراقبت بیشتری برخوردار بوده‌اند.

حسینی قمی در ادامه گفت: بسیاری از بیماری‌ها به خاطر پر خوری و استفاده از طعام‌های متنوع است در حالیکه غذاهای ساده از سلامت بیشتری برخوردار هستند و قدرت بیشتری به انسان می‌دهند.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: انسان با خوردن زیادی پرورش پیدا نمی‌کند بلکه قند، چربی، کلسترول و غیره را در بدن خود افزایش داده و به امراض مختلف دچار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: زندگانی نبی گرامی اسلام، حضرت داوود(ع)، حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع) و غیره همگی زاهدانه بوده و اغلب با غذاهای ساده روزگار خود را سپری می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: حضرت علی علیه‌السلام در این خطبه در خصوص زندگانی رسول خدا(ص) می‌فرماید حضرت همانند بندگان بر روی زمین می‌نشسته و غداهای ساده می‌خوردند و کفش‌های خود را خودشان دوخته و لباس‌های خود را وصله می‌زدند و سوار بر مرکب بی‌زین و جهاز می‌شدند و از نصب پرده‌های گران قیمت با نقش و نگار در منزل خود مخالف بودند.

وی یادآور شد: بعضی از مسئولان را باید در خواب ملاقات کرد و در بیداری امکان ندارد آن‌ها را میان مردم مشاهده کنیم در حالی‌که باید حضور مسئولان در میان مردم یک امر عادی باشد.

حسینی قمی افزود: داشتن دنیا اشکالی ندارد اما درگیر شدن دائمی با دنیا ناپسند و مذموم است چراکه خانه، لباس و توشه آخرت مقابل خانه، لباس و توشه دنیاست و باید اعتدال برقرار شود.

وی در پایان گفت: بنابر آنچه که در نهج‌البلاغه آمده است باید مسئولان و پیشوایان عدل همانند طبقات ضعیف جامعه زندگی کنند و دلیل اصلی خروش فقرا علیه حکومت‌ها ثروت‌اندوزی صاحبان قدرت و زندگی مرفه آن‌هاست.

دوره کوتاه مدت «خانه بهشتی» در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار می‌شود

دوره کوتاه مدت «خانه بهشتی» با هدف ترویج ازدواج آسان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در آستان مقدس بانوی کرامت برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، ازدواج یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین سنت‌های الهی است و تشکیل خانواده نه فقط در آیین مقدس اسلام بلکه در تمامی ادیان حتی ادیانی که به دور از یکتاپرستی هستند امری مقدس قلمداد می‌شود.

در دین اسلام هیچ کانون و بنایی محبوب‌تر از تشکیل خانواده و ازدواج نزد خداوند وجود ندارد و رسول خدا صلی‌الله علیه و آله ازدواج آسان و به‌موقع را سنت و سیره خود معرفی کرده و همواره جوانان را به امر مقدس ازدواج تشویق می‌کردند.

در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی از جمله کشور ایران به علت اشاعه فرهنگ و سبک زندگی غربی و متأسفانه ایجاد حاشیه‌ها و تجملات غیرضرور امر ازدواج و تشکیل خانواده با مشکلاتی روبه‌رو شده و همین موضوع موجب افزایش سن ازدواج و میل به تجردگرایی در میان نسل جوان شده است.

امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به مناسبت سالروز ازدواج حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها، اقدام به برگزاری دوره کوتاه مدت «خانه بهشتی» ویژه بانوان کرده است.

این دوره معارفی کوتاه مدت با هدف ترویج ازدواج و زندگی آسان در روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان‌ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مدرس پنج شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها برگزار خواهد شد.

تدریس دوره معارفی کوتاه مدت خانه بهشتی را خانم مظفری از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران بر عهده دارند و حضور در این دوره کوتاه مدت برای عموم بانوان آزاد بوده و نیاز به پیش ثبت‌نام ندارد.

خاطرنشان می‌شود، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره معارفی می‌توانند با شماره ۰۲۵۳۷۱۷۵۵۶۱ تماس گیرند.
به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، محسن ظهیریان طی گفت وگویی از برگزاری دوره آشنایی با وقف برای کارکنان رسمی و قراردادی حرم کریمه اهل‌بیت(س) خبرداد و اظهار کرد: این دوره با هدف آشنایی کارکنان با موقوفات و اهمیت آن و فرهنگ‌سازی در جامعه از سوی اداره آموزش ضمن خدمت برگزار شده است.
وی افزود: دوره‌های دیگری همچون خانواده و مناسبات حاکم بر آن، تفسیر آیات برگزیده قرآن کریم، مردم‌سالاری اسلامی، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، حریم حرم، آشنایی با مبانی و اصطلاحات وقف، مهارت‌های حرفه‌ای و اداری کار با رایانه، تکنیک‌های ارتباط اثربخش، آشنایی با اصول گزارش‌نویسی، اصول سرپرستی، مبانی انتظامات و نگهبانی، بودجه‌ریزی عملیاتی، آشنایی با اصول و فنون مهمانداری و پذیرایی در آستان مقدس، آشنایی با ابزار و روش‌های سرویس و نگهداری خودرو، آشنایی با قانون تأمین اجتماعی و آشنایی با اینترنت و کاربرد آن در اداره امور دفتر نیز برگزار شده و یا برگزار خواهد شد.
رئیس اداره آموزش آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: کارکنان در این دوره با تعاریف وقف در لغت و اصطلاح، وقف از دیدگاه حقوق و قوانین، رابطه وقف و صدقه، راه‌های اثبات وقف، ارکان وقف، واقف، اثبات وقف، مشروعیت جهت وقف و مدارک و مستندات وقفی آستان مقدس طبق وقف نامه‌ها، طومارها، احکام شرعی و اسناد خریداری آشنا شدند.
ظهیریان خاطرنشان کرد: این دوره در ۶ ساعت به صورت غیرحضوری و کتبی برای کلیه کارکنان رسمی و قراردادی برگزار شده است.
وی با بیان این‌که دوره آشنایی با وقف برای مدیران آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز در ۶ ساعت و به صورت حضوری برگزار شد، گفت: آثار اجتماعی وقف، نقش وقف در تأمین امنیت اجتماعی، موقوفات و وقف‌های ائمه معصومین(ع) و وقف‌های فرهنگی مثل کتابخانه، وقف بر قرآن و … از سرفصل‌هایی بود که مدیران در این دوره با آن آشنا شدند.
رئیس اداره آموزش آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها افزود: در تمامی دوره‌های برگزارشده از شرکت‌کنندگان نظرسنجی صورت می‌‌گیرد تا دوره‌ها در مراحل بعدی با کیفیت بیشتری همراه شود.
ظهیریان ادامه داد: اداره آموزش ضمن خدمت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها امسال در راستای ارتقای علمی و مهارتی خادمان حرم مطهر بانوی کرامت، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در چهار سطح «مدیران»، «کارکنان رسمی و قراردادی»، «خادمان افتخاری» و «کارکنان شرکت‌های خدماتی» کرده است.