- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری کارگاه طراحی صحنه در حوزه هنری قم

کارگاه دو روزه طراحی صحنه با حضور میثم نویریان طراح صحنه و مدرس دانشگاه و جمعی از هنرجویان نمایش در حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در این کارگاه که ۲۲ و ۲۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، هنرجویان به صورت تئوری و عملی مراحل طراحی صحنه یک اثر نمایشی را مرور و تجربه کردند.

نویریان در طراحی صحنه به ۵ مرحله اشاره کرد. وی خواندن نمایشنامه را به عنوان نخستین مرحله طراحی صحنه، اصلی‌ترین دلیل خلاقیت دانست و از هنرجویان خواست تا در هنگام خواندن متن نمایشنامه، بدون در نظر گرفتن توضیحات صحنه کار را ادامه دهند.

نویریان در ادامه یادآور شد طراح صحنه در مرحله بعد باید سعی کند تا فضای صحیح یک نمایشنامه را درک کند. به جزئیات فکر کند و نشانه‌شناسانه درباره فضا اندیشه کند.

وی از هنرجویان خواست تا پس رسیدن به فضا دوباره به متن رجوع کنند و کلمات کلیدی را استخراج نمایند، کلمات باید یکی یک حذف شوند تا به یک کلمه اصلی باقی بماند. نوریان اتود ساده اولیه و همفکری با کارگردان را از دیگر مراحل خلق صحنه دانست.

در ادامه هنرجویان طرح‌های اولیه خود را در قالب ماکت ارائه کردند. کارگاه طراحی صحنه با حمایت مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری برگزار شد.

مهدی وثوق نیا در کارگاه «عکاسی مناظر شهری»:

در عکاسی مناظر شهری تاثیر انسان است که اهمیت دارد

 

کارگاه یک روزه «عکاسی مناظر شهری» با حضور مهدی وثوق‌نیا عکاس و مدرس دانشگاه و با استقبال عکاسان شهر قم، ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات حوزه هنری قم برگزار شد.

 مهدی وثوق‌نیا در ابتدای سخنانش خاطر نشان کرد: «این چه شاخه‌ای از عکاسی‌ست که فقط شهر را عکاسی می­کند؟ عکاسی مناظر شهری بیش از آن که به نمایش انسان بپردازد تاثیر حضور انسان در فضای شهری را نشان می­دهد.»

وی در ادامه به خاستگاه عکاسی مناظر شهری اشاره کرد و گفت: «در ابتدا پاریس، نیویورک و لندن بستر این نوع از عکاسی بوده و برای اولین بار این شهرها موضوع اصلی عکاسی شدند. این اتفاق در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی افتاد و شهرهای بزرگ و مهم سوژه کار عکاسان شدند. این شکل از عکاسی اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ به آسیا هم رسید.»

وثوق نیا تصریح کرد: «۳ نیاز و موضوع اصلی عکاسان را به سمت عکاسی از فضاهای شهری کشاند اول مستندسازی فضاها، دوم ثبت آنچه در حال از بین رفتن بود و سوم ثبت چشم‌اندازهایی که پیام‌آور پیشرفت و رفاه بودند. اما عکاسان امروز شهری به چه می‌پردازند؟»

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: «عکاسان امروزی این حوزه کمی دغدغه‌مندتر از گذشته هستند چرا که امروزه در بسیاری از کشورها بیش از نیمی از جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند. امروزه رابطۀ انسان با فضای زندگی‌اش موضوع اصلی عکاسی مناظر شهری شده‌‌است.»

وی گفت: «رویکرد امروز بیشتر یک رویکرد انتقادی و تحلیلی‌ست. امروزه شهر برای همه، مسئله است مثل تلویزیون. مصائب دارد. ارتباط یا عدم ارتباط با شهر باید مورد دقت قرار گیرد. باید از نگاه سطحی فاصله گرفت و به اشیا و ارتباطات با تامل بیشتری نگاه کرد.»

وثوق‌نیا در ادامه به تفاوت عکاسی مناظر شهری و عکاسی خیابانی پرداخت و گفت: «تفاوت بنیادین در عکاسی خیابانی و عکاسی مناظر شهری وجود دارد. در عکاسی خیابانی انسان موضوع اصلی است و خود او در تصاویر نمایش داده می­شود اما در عکاسی مناظر شهری فضا و مکان و بیش از همه تاثیر انسان بر فضا مد نظر است.»

وی در تشریح عکاسی مناظر شهری گفت: «در اکثر آثار این شاخه از عکاسی، بدنۀ شهر عکاسی می‌شود. حضور انسان زیاد پررنگ نیست، انسان یا وجود ندارد و یا حضور کم رنگی دارد اما تاثیر او مهم هست. بنابراین بهتر است بین عکاسی خیابانی و عکاسی مناظر شهری فاصله گذاشته شود.»

وثوق‌نیا گفت: «هر چه جلوتر می‌رویم مسائل شهری اهمیت بیشتری پیدا کرده و تاثیر بیشتری در زندگی ما می‌گذارد. شاخه‌ای از عکاسی که من در کارهای خود دنبال می‌کنم و موضوع این جلسه است عکاسی مناظر شهری است.»

وی تصریح کرد: «عکاسی مناظر شهری یا Cityscape می‌تواند با واژه landscape مترادف باشد. یعنی شهر یک منظره به حساب می‌آید اما آیا هر عکسی که از شهر گرفته می‌شود عکاسی شهری به حساب می‌آید؟»

این عکاس شناخته شده در تعریف عکاسی مناظر شهری گفت: «بازنمایی هنرمندانه جنبه‌های فیزیکی یا فضای شهری که بر معماری و فضا تاکید دارد یکی از تعاریف رایج عکاسی مناظر شهری است. در این نوع عکاسی اینکه در چه نوری؟ چه زاویه‌ای؟ و از چه چیزی عکاسی کنید، اهمیت دارد. وگرنه شما به اسکنری تبدیل می‌شوید که همه چیز را ثبت می‌کند. این نگاه دوباره به شهر و هنرمندانه بودنش برای ما اهمیت دارد.»

وثوق نیا در ادامه ضمن مرور آثار عکاسان صاحب‌نامی که در این حوزه عکاسی کرده‌اند به ذکر ویژگی آثار آن‌ها پرداخت.

وی در بخش دیگر این کارگاه به نمایش عکس‌هایش در کتاب «انزلی» پرداخت و گفت :«کار سختی است که فضاهای شهری را از حضور انسان خالی کنید. در پروژه انزلی برای خالی کردن فضا ترفندهایی به کار بردم از جمله اینکه ساعت‌هایی عکسبرداری کردم که فضا خالی از جمعیت بود.»

پایان بخش تئوری این کارگاه نمایش آثار کتاب «پامنار» وثوق‌نیا و پرسش و پاسخ حاضران با وی بود.

همچنین در نوبت عصر که به صورت تور عکاسی برگزار شد، عکاسان حاضر با مسائل فنی و تکنیکی عکاسی مناظر شهر آشنا شدند. کارگاه عکاسی «مناظر شهری» از جمله سلسله کارگاه‌های فراخوان عکس «قم شهر من» است که توسط خانه عکس حوزه هنری قم و سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم برگزار می‌شود.