- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم باحضور اعضا

جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی قم با حضور اعضا به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اتاق،ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی در ابتدای این جلسه مطالبی را در مورد بیماری کرونا و مشکلات آن بیان داشت و گفت: کرونا مشکلی است که در همه دنیا وجود دارد و همه کشورها برای خروج از این مشکل نیاز به همفکری و رعایت کردن دقیق تصمیمات مدیران و کارشناسان درمان و انجام تمام پروتکل های بهداشتی توسط مردم دارند که در نهایت با آمدن واکسن، این ویروس انشااللّه ریشه کن شود.

وی ادامه داد: ما از کشورهای موفق در این عرصه باید الگوبرداری کنیم و راه درست را انتخاب کنیم که هر چه سریعتر از این شرایط سخت اقتصادی که این بیماری ایجاد کرده است عبور کنیم به هر حال این بیماری ریشه کن خواهد شد همانطور که در دنیا اخبار رسیدن واکسن را هر روز اعلام می‌کنند، ما هم در کشورمان امیدواریم به این علم مهم پزشکی دست پیدا کنیم و به دور از وابستگی آن را در کشور خودمان تولید کنیم تا همه مردم کشور از آن بهره گیری داشته باشند و در سال ۱۴۰۰ سلامتی برای همه مردم کشورمان و جهان داشته باشیم.

ابوالفضل خاکی گفت: مشکلات اقتصادی بیشتر ناشی از ساختار سیاست گذاری های داخلی است که با همکاری همه ارکان های دولت در راستای تلاش برای نجات کشور می‌توان مشکلات زیادی را از سر راه ما بر دارد.

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: کشور ما طبق بررسی ها بیشترین آسیب را از جنگ جهانی دوم دیده است و بعد از جنگ با تمام قدرت بدون اتکا به کشورهای دیگر با کار شبانه روزی و با نیروهای ناسیونال وطن‌پرست ساخته شده است. ما در هشت سال دفاع مقدس این مطلب را در مقابل جهان نشان دادیم و جوانان این کشور با تمام وجود برای وطن دفاع کردند، برای آرامش امروز ما، اما در این مدت بعد از جنگ چه مقدار در ساختن کشور موفق بودیم؟ آیا همگی برای نجات اقتصاد کشور تا چه اندازه تلاش کرده‌ایم؟

وی معتقد است: تغییرات روسای جمهوری در آمریکا نباید تاثیرگذار در کشور ما باشد ما باید تعامل خود را با کشورهای دیگر جهان داشته باشیم بلوک شرق و غرب قطعاً از تکنولوژی بروزتری برخوردار هستند چنانچه سرمایه گذاری های مشترک خارجی در کشور ما توسعه پیدا می‌کرد امروز کمتر با پدیده ای روبرو می شدیم که به راحتی بتوانند ما را تحریم کنند کشور ترکیه چگونه رفتار می کند که بارها باعث ناراحتی غرب می شود ولی از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی توسط کشورهای غربی در آنجا انجام گرفته است نمی‌توانند این کشور را مورد تحریم قرار دهند چون خود آنها دچار ضرر و زیان می شوند و این در حالی است که ترکیه سرمایه ای مثل نفت و گاز را ندارد اما رتبه بسیار خوبی در صادرات دارد و به کشورهای غربی، آمریکا و آسیای مرکزی صادرات را انجام میدهد و به همین دلیل است از آن کشوری با قدرت اقتصادی و سیاسی نام می‌برند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: برای جبران کسری بودجه دولت نباید همه فشار را به تولید کننده وارد کرد، راه های زیادی وجود دارد که می توان ایجاد درآمد برای دولت کند ملک های خالی در کشور که منتظر افزایش قیمت ها هستند و سرمایه گذاران سودهای سرشار از خرید و توقف آن را دارند خود یک مسئله مهم است، ارزش افزوده ملک ها که به یکباره چند ده برابر شدند، تا تجارت کسانی که بیش از یک ملک دارند و با آنها تجارت می کنند امروز به یک تجارت بدون دردسر و بدون مالیات تبدیل شده است. پیشنهاد بخش خصوصی این است تولید را به حال خود بگذارند و مسئله ای که گفته شد به رسیدگی ویژه نیاز دارد اگر صادرات را تشویق و توسعه دهنده کشور هم در رابطه با اشتغال جوانان بهره می‌برد و هم در درآمدزایی که باعث رونق اقتصادی کشور میشود.

وی با بیان اینکه عملکرد در اقتصاد ایران در سطح کلان چندان خوب نیست گفت باید از یک محوری و تک بعدی اندیشیدن خارج شویم ما باید شرکای خارجی خود را زیاد کنیم و همچنین مسیر ورود سرمایه گذاری خارجی برای آوردن تکنولوژی روز و سرمایه گذاری در کشور را فراهم کنیم.

در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی از سوی اعضا مطالبی در خصوص ترویج و ساخت و ساز مسکن به عنوان یک پروژه اشتغال زا، راه اندازی رادیو گفتگو، سیاست های انقباضی بانک مرکزی، مشکلات صادرکنندگان درخصوص بازگشت ارز و تعلیق کارت، مدت زمان ورود کالا پس از تخصیص ارز و جرایم ناشی از تغییر آن، پیچیدگی و فرایند طولانی سیستم بانکی و ناهماهنگی آن با سیستم گمرک مطالبی را مطرح و از سوی ریاست اتاق ضمن جمع بندی دستورات لازم برای پیگیری آن ها لحاظ گردید.