- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برای مرحله پساسیل برنامه جدی، اساسی و متقن داشته باشیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای مرحله پساسیل برنامه جدی، اساسی و متقن داشته باشیم، خطاب به مسئولان گفت: با فرونشستن سیل، بازسازی و بازتوانی  به عنوان دو فراز مهم از عملیات پس از سیل  باید آغاز گردد..

به گزارش پایگاه خبری  رهپویان قم،آیت الله احمد مبلغی  در جلسه ستاد بحران شهرستان نورآباد  از مناطق آسیب دیده در سیل اخیر، خاطرنشان کرد: برخی از مردم خانه و کاشانه و برخی زمین های کشاورزی خود را به طور کامل از دست داده اند که با همفکری و تلاش مسئولان،  باید برای آن ها، کار اساسی  و متقن صورت بگیرد.

  ▪اهمیت فعالیت های اساسی در مرحله پساسیل

 آیت الله مبلغی با اشاره به این نکته كه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انجام فعالیت های اساسی در مرحله پساسیل اهمیت بسیار قائل است، گفت: ایشان را در دیدار با ستاد بحران کشور فرمودند اینجور نباشد که بعد از سیل فراموش شود باید دنبال گیری کرد.

وی افزود: بعد از سیل، نباید کار را رها کنیم و بدانیم پا به پای فعالیت برای رفع بحران کنونی سیل، ارائه خدمات متقن و ماندگار به مردم است.

  وی در ادامه گفت: دین اسلام در زمینه های مختلف از جمله برای زمان بحران اصولی را ارائه کرده که شناخت آنها می تواند ما را در مسیر درست قرار دهد، این اصول نه تنها با اصول علمی ناسازگار نیست بلکه چشم اندازهای بسیار دقیق و عالمانه را  پیش روی ما قرار می دهد.

اصل نفع مستقر در زمین

آیت الله مبلغی گفت: “نفع مستقر در زمین” یکی از این اصول قرآنی است که از  آیه شریفه “فیمکث فی الارض” استفاده می شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این اصل را در بحران سیل، تطبیق بدهیم  باید بگوییم هر چند در جریان این سیل مشکلات اندوه باری ایجاد شد و باید با تمام وجود در راه خدمت رسانی به مردم آسیب دیده و همدردی ها  با آن ها تلاش و کوشش بنماییم، ولی از طرف دیگر باید توجه کنیم بارانی که در زمین استقرار پیدا می کند طبق اصطلاح قرآنی نفع مستقر در زمین است نفعی که استقرار یافته است تا چشمه های جوشان از آن منشعب شوند، جریان برق بر اساس آن تولید گردد، مشکل کم آبی در کشور برطرف شود و امکان توسعه کشاورزی ضریب آن بیشتر و بستر آن مهیا تر گردد.

اصل استحکام در عمل و خدمات

  آیت الله مبلغی اتقان در عمل را از دیگر اصول اسلامی دانست و گفت: ارزش هرانسان، قوم، موسسه و صنفی، به عملِ متقن و مستحکمی است که آن را انجام می دهند.

وی با اشاره به این نکته که اتقان در یک عمل در کیفیت و سود بخشی آن عمل خود را نشان می دهد گفت اگر  بخواهیم این اصل را در ارتباط با خدمات نسبت به مردم آسیب دیده از سیل  رعایت کنیم، باید بگوییم لازم است از این پس مهندسی شهر را به گونه ای آسیب ناپذیر در برابر سیل قرار بدهیم،  دیگر در مسیر رودخانه ها منزل بنا نکنیم و شهرداری مجوز ساخت در حریم رودخانه ها را به هیچ وجه صادر نکند  پل ها را مستحکم  و بلند بسازیم  عرض رودخانه ها را  بر اساس احتمالاتی که نسبت به جریان سیل می‌دهیم عریض بگیریم  و برای رودخانه ها حریم قائل شویم خدماتی که به  مردم سیل زده ارزانی می داریم خدماتی پر کیفیت باشد و کشاورزی کسانی که متضرر شده اند به صورتی سودمند و شبیه آنچه از دست رفته است یا نزدیک به آن اعاده کنیم.

  ▪هشدار دهی و هشدار پذیری در بحران

 وی با اشاره به ضرورت هشداردهی و هشدار پذیری به موقع در بحران گفت: “هشدار دادن به موقع مسئولان” در این سیل برای دور شدن مردم از حریم آن، و “هشدار پذیری به موقع مردم” و دور شدن آنها از خطر سیل، عامل اصلی رخ ندادن  تلفات جانی به صورت قابل توجه در سیل لرستان است.

وی ادامه داد: در لرستان امروز همه نیروها اعم از سپاه، ارتش و مسئولان استان و نیروهای مردمی به صورت لحظه ای و شبانه روزی مشغول فعالیت هستند که شایان تقدیر است.