- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

اکنون، اولویت فوری مسئولان خدمات رسانی به سیل زدگان است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید گفت: این شعار مهم و اساسی هنگامی محقق می شود که راهبرد هاي لازم، تدابیر کافی، اقدامات و  عملیات موثر و  مدیریت شايسته را در جهت آن به انجام برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،آیت الله احمد مبلغی در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اصولا در هر شرایطی اعم از تحریم و غیر تحریم، باید تولید را به مثابه یک شاخص جدی برای درستی وضعیت و حرکت اقتصادی، و قوام و پایداری آن به حساب بیاوریم.

 وی گفت  بی‌رونقی تولید، و در نتیجه آن، غلبه مصرف بر تولید، شاخص خوبی برای یک جامعه نیست.

وی ادامه داد: غلبه پیدا کردن تولید بر مصرف در یک جامعه یک ضرورت است تا آن جامعه بتواند افزون بر تأمین نیازمندی‌های خود، صادرات هم داشته باشد  و از این رهگذر به شکوفایی اقتصادی دست پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه تولید یک رکن اساسی در اقتصاد است، گفت: به ویژه در شرایط تحریم، باید بسترهای لازم را  برای تولید بیشتر و پررونق تر پهن کنیم.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: رونق یابی تولید باید از دو حیث کمی و کیفی  انجام بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به حادثه سیل در برخی استان های کشور ابراز تاسف کرد و گفت: باید هنگام این مصیبت ها به درگاه خداوند متعال خضوع و خشوع بیشتر ببریم.

آیت الله مبلغی ادامه داد: در شرایط حین سیل و پس از سیل، باید اولویت اول و فوری مدیریت کشور اولاً به مهار بحران، و ثانيا به خدمات رسانی به  آسیب دیدگان از بحران یعنی  سیل زدگان متوجه و معطوف شود.

وی با اشاره به رسالت مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات اسلامی در مساله حوادث طبیعی گفت: نباید در ارتباط با مساله سیل بی تفاوت باشیم از این حیث که في المثل  این مرکز و مركز پژوهش های مجلس می توانند از نظر حقوقی مباحث و کوشش ها و اندیشه ها و پیشنهادهای خود را به سمت ارائه ظرفیت های حقوق، قانون و فقه در جهت توسعه زیرساخت های حفاظت کننده از کشور در برابر حوادث و نیز افزایش قدرت مدیریت و کنترل بحران  به پیش ببرند.

   آیت الله مبلغی گفت: امروز ثابت شده، که بدون داشتن زیرساخت های لازم، خطراتی مانند سیل و امثال آن، مناطق مختلف کشور را  دچار آسیب های جدی می کند، بنابراین باید زیرساخت های لازم  برای بخش های مختلف  فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و نظارتی ایجاد شود.

وی گفت: از نظر فقهی، اگر فراتر از احتمال عقلایی، یک تجربه محقق، پیش روی ما  قرار بگیرد که به دلیل ضعف  زیرساخت ها، حادثه هایی همچون سیل مشکلاتی برای مردم ایجاد می کنند، قرار دادن اولویت در انجام و ایجاد زیرساخت ها و زیربناها ضرورت شرعی  پیدا می کند و در صورت تقصیر مسئولیت شرعی پدید می آید.

  وی ادامه داد: از نظر حقوقی هم باید بررسی شود که در این زمینه چه قوانینی می توانند نظم و ساختاری بهتر را در جامعه ایجاد کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: اکنون بحثی وجود دارد که اگر در جایی بودجه ای برای یک سد نهاده شده ولی به دلیل اهمال کاری، به مشکل بخورد آیا اهمال کننده ها مسئول هستند؟

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه ما باید برای قبل، حین و بعد از بحران برنامه داشته باشیم، گفت: ما به ویژه در مرحله قبل از بحران، باید زیرساخت ها و آمادگی های لازم و کافی  را حتی فراتر از حد نیاز ایجاد کنیم.