- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

انجام عمل جراحی ترمیم سوختگی مری و معده برای نخستین بار در قم

برای نخستین بار، عمل جراحی ترمیم سوختگی مری و معده در استان قم انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر محسن اشراقی فوق تخصص جراحی قفسه سینه در خصوص این عمل جراحی گفت: یک آقایی حدود ۴۵ ساله حدود شش ماه به اشتباه ماده سوزانده ای را می خورد که این اقدام منجر به سوخته شدن و از بین رفتن کل مری و قسمت فوقانی معده وی می شود.

وی ادامه داد: این سوختگی منجر شده بود که تنگی از ناحیه دهان شروع و در مری نیز ادامه داشته باشد، کل مری که باید به اندازه تقریبا ۲٫۵ سانتی متر باشد بر اثر این سوختگی به کمتر از چند میلیمتر رسیده بود به حدی که فقط بیمار می توانست آب بنوشد و با آب میوه زنده بماند که کاهش وزن شدیدی نیز پیدا کرده بود.

این پزشک جراح با اشاره به مشکلات کار در خصوص انجام عمل تصریح کرد: متاسفانه همکاران آندوسکوپی هم به دلیل اینکه وسائل آنها از داخل مری به هیچ عنوان امکان عبور نداشت، نمی توانستند آندوسکوپی را انجام دهند و با توجه به سوختگی که مری و معده با هم داشتند، در کل از بین رفته بودند.

دکتر اشراقی گفت: با این وضعیت عمل جراحی را انجام و بعد از حدود ۷ ساعت، مری سوخته و از بین رفته برداشته شد و جایگزینی با قسمتی از روده بزرگ صورت گرفت.

وی در خصوص حال فعلی بیمار گفت: حال بیمار خوب است و رژیم غذایی را نیز برای او شروع کرده ایم که حس خوبی نیز به وی داده است، چرا که بعد از شش ماه مجدد می تواند غذا بخورد، البته این بیمار شش روز نیز در آی سی یو بستری بود که  طبیعی است اما در حال حاضر حال وی رو به بهبودی است و آماده ترخیص می شود.

شایان ذکر است دکتر محسن اشراقی از جمله پزشکان جراح استان قم است که سال ۷۱ با رتبه ۱۴ وارد دانشگاه تهران شد و پس از آن دوره تخصص خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گذراند.

دکتر اشراقی همان سال ها در کنار تحصیل در مناطق دور افتاده عجب شیر، صحنه، کوهدشت و… نیز به ارائه خدمت پرداخت و با رتبه اول وارد مرحله اخذ فوق تخصصی جراحی قفسه سینه شد. همچنین وی رتبه دوم برد فوق تخصصی جراح قفسه سینه بود و از سال ۹۱ در قم مشغول فعالیت است.

دکتر اشراقی به عنوان فوق تخصص جراحی توراکس، قفسه سینه، تیروئید بوده و عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه و عضو آکادمی جراحان توراکس اروپا است.