- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

امکانات قم جوابگوی نیازهای گردشگران نیست

قم با داشتن جایگاه فرهنگی وگردشگری ارزنده در سطح کشور وقرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی بیش از ۱۷استان وتردد سالیانه ملیونها زائر در مناسبت های مخلف از این استان مقدس،هنوز هم از امکانات گردشگری مناسب تهی است واز این کمبودها همواره رنج می برد.

 

به گزارش خبرنگار خبری رهپویان قم ،قم همواره از دیر باز تاکنون یکی از قطب های مهم گردشگری وبویژه از نوع فرهنگی مذهبی آن بوده است .
در استان قم اماکن گردشگری فراوانی وجود دارد که حتی قدمت برخی از آنها به هزاران سال برمی گردد مانند تپه قلی درویش در اطراف جمکران قم.
همچنین در این استان اماکن مقدسی وجود دارد مانند بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) ومسجد مقدس جمکران که در طول سال ملیونها عاشق وگردشگر را از ایران وکشورهای دیگر جهان جذب خود می کند.
وجود جاهای دیدنی در اطراف قم مانند امام زاده عبد الله که رودخانه دائمی از کنار آن می گذرد،روستایی همیشه سر سبز وشنوه،فردو ،سد کبار ،کاروانسرای دیر گچین و..،همه اینها برای خود پتانسیلی برای جذب گردشگران بوجود آورده اند.اما به علت نبود امکانات گردشگری مناسب،میزان ماندگاری زائران وگردشگران به چند ساعت و در خوش بینانه ترین حال به چند روز محدود می شود!
سردرگمی مسافرانی که در به در به دنبال یافتن جایی برای سکنی گزیدن در آن بویژه در فصل تابستان ،یک چهره ای ناخوش آیند از این ام القرای جهان اسلام درمیان گردشگران به نمایش گذاشته است.
براستی تاکی باید مسئولان مربوطه ومسافران عبوری از این استان،این کمبود هارا هوار کنند؟
علاء البصام ،مدیر مهمانپذیری که در اطراف حرم قرار دارد،در باره امکانات گردشگری در قم می گوید:در اطراف حرم منازلی وجود دارد که می توان در هنگام اوج ورود مسافر ودر هنگامی که هیچ یک از هتل ها ومهمانپذیرها امکان اسکان آنها را ندارند،از آنها استفاده کرد وصاحبان آنها نیز تمایلی به این کار دارند،اما مسئولان مربوطه آنقدر در این زمینه سنگ اندازی می کنند که این افراد عطای کار را به لقایش بخشیده اند تا ما شاهد خوابیدن خیلی از مسافران در ژارک ها وبوستان های شهر باشیم!
متاسفانه مسئولان مربوطه به جای اینکه کمک حال ما باشند،بیشتر نمک به زخم ما می پاشند!
رقابت برای یک سایه!
یکی از مسافرانی که در اطراف حرم در اوج گرمای تابستان دربه در به دنبال سایه درخت است،درحالی که از این گرمای طاقت فرسا ونبود فضای سبز کافی در اطراف حرم کلافه شده است ،می گوید:متاسفانه درقم آن چیزی که کمتر به آن توجه شده است،توسعه فضای سبز در اطراف حرم است!
به طوری که مردم برای پیدا کردن اندک سایه ای ،با همدیگر رقابت شدیدی دارند!وکسی جرات نمی کند که برای یک کاری جای خود را ترک کند ،چون فورا توسط عده ای منتظر اشغال می شود!
یکی دیگر از مسافران نیز می گوید:متاسفانه ما شاهد هستیم که بیشتر بسیج امکانات شما تنها در فصل بهار ودر هنگام عیدنوروز صورت می گیرد وبقیه فصول هیچ خبری از این توجه ها نیست!
سید مهدی اشکوری،یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان قم در گفتگوبا خبرنگار مابا اشاره به اینکه امکانات موجود پاسخگوی نیازها نیست،خاطر نشان می کند:در استان قم ۲۹هتل ۲۴هتل آپارتمان،۵۳مهمانپذیر،۶۲واحد پذیرایی بین راهی .
همچنین ۶سفره خانه سنتی ،۲۲مجتمع گردشگری،۵۶دفتر خدماتی جهانگردی ومسافرتی وجود دارد .
وی می افزاید:حدود ۲هزار و۱۰۰اتاق و۹هزار تخت برای مسافران در استان داریم که این تعداد جوابگوی خیلی عظیم مسافران در فصل تابستان نیست!
اشکوری در ادامه می گوید:ماتاسال ۱۴۰۴شمسی نیاز به ۲۰هزار تخت داریم که اگر هتل های در حال ساخت ما بتوانند به موقع تسهیلات ارزان قیمت بانکی را دریافت کنند وشهرداری ها نیز در بحث اخذ عوارض مساعدت های لازم را انجام دهند،می توانیم به خوبی به این هدف برسیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری استان قم نیز توجه به توسعه گردشگری در شهرهای استان قم را از اولویت های مهم این سازمان می داند وخاطر نشان می کند:ما می بینیم که در شهرهای دیگر استان مانند جعفریه،دستجرد،کهک و..پتانسیل های خوبی برای توسعه گردشگری وجذب توریسم وجود دارد اما به خوبی در این زمینه در آنجا سرمایه گذاری نشده است وما در نظر داریم که از طریق تشویق سرمایه گذاران،به توسعه امکانات گردشگری در آن شهرها بپردازیم.
ابوالفضل رسولی می افزاید:ما اگر به خوبی امکانات گردشگری را در شهرهای اطراف قم توزیع کنیم وگردشگران را تشویق به رفتن به آن مکان های دیدنی بکنیم،خدمت بزرگی به گردشگران وزائرین استان واهالی آن مناطق نموده ایم.
چون ما بهترین گیلاس کشور را در فردو داریم،بهترین گردو کشور که به پوست کاغذی معروف است در شهر دستجرد داریم ،نوفل لوشاتوی ایران را در شهر کهک داریم که در آن منزل ملا صدرا قرار دارد وخیلی از امکانات گردشگری فراوان که می تواند همه ساله هزاران گردشگر را به سوی خود جلب نماید.
حال باتوجه به آنچه که گفته شد،امید آن می رود که مسئولان مربوطه،بانک ها،سرمایه گذاران وحتی آژانس های گردشگری با جدیت بیشتری وارد این مبحث شده وبه یاری توسعه صنعت گردشگری ورفع تنگناهای آن در استان قم بپردازند.