- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

استفاده از رمز دوم یکبارمصرف در کاهش وقوع جرایم فیشینگ موثر است

رئیس پلیس فتا استان قم، گفت: شگرد فیشینگ عامل شکل‌گیری درصد بالایی از جرائم سایبری در کشور است. به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرارگرفته است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شدن رمز یکبارمصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طورجدی کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سرهنگ “علی موالی” در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهارداشت: رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP، در مقابل رمز ثابت قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد که استفاده از این رمز تا حد زیادی جلوی برداشت از طریق فیشینگ را می‌توان گرفت.

وی تصریح کرد: این صفحات جعلی کاملاً شبیه صفحه‌های واقعی بانک‌ها طراحی می‌شود و حتی برای آن‌ها آدرس‌هایی که شبیه به پرداخت‌های حقیقی در سیستم بانکی است، طراحی می‌شود. کاربر فریب‌خورده در این صفحه جعلی همه مشخصات خود ازجمله رمز ثابت را وارد می‌کند اما درنهایت همه اطلاعات به‌ دست سارقان می‌افتد.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: در حال حاضر خدمات رمز پویا توسط نرم‌افزار‌های رمز‌ساز ارائه می‌شود وهموطنان باید این نرم‌افزار‌ها را حتما از فروشگاه‌های معتبر دانلود کنند و یا از خود سایت بانک مربوطه دریافت کنند و به هیچ وجه از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها نرم‌افزار‌ها را دریافت و نصب نکنند.

سرهنگ موالی تصریح کرد: شهروندان عزیز هوشیار باشند که برای فعال‌سازی رمز پویا نیازی به پرداخت هیچ وجهی نیست و اگر شهروندان برای فعال‌سازی رمزساز خود با مشکل مواجه شدند باید با پشتیبان بانک خود تماس بگیرند و موارد مشکوک و مجرمانه را با مراجعه به سایت پلیس فتا در بخش فوریت‌های سایبری گزارش کنند.

……………….

کشف ۲۵ کیلوگرم تریاک در قم

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم از کشف ۲۵ کیلوگرم تریاک در قم خبر داد.

سرهنگ “هادی میرزایی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهارداشت: در پیگیری ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم مشخص شد، یکی از قاچاقچی مواد افیونی قصد دارد با یک دستگاه کامیونت محموله مواد مخدر را از یکی از استان های جنوبی به قم منتقل کند که بلافاصله موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم تصریح کرد: ضمن هماهنگی های قضائی، مأموران به محل های مورد نظر در محورهای مواصلاتی اعزام و با کنترل نامحسوس تردد خودروهای عبوری، سرانجام خودرو را شناسایی کردند.

سرهنگ میرزایی خاطرنشان کرد: در ادامه کامیون توقیف و با دستگیری راننده و سرنشین، خودرو مذکور برای بازرسی به پلیس مبارزه با مواد مخدر استان منتقل شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم گفت: سرانجام طی بازرسی صورت گرفته ۲۵ کیلوگرم تریاک در قالب ۱۳ بطری پلاستیکی کشف و در نهایت متهمان پس از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شدند.