نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم تشکیل شد

حجت الاسلام والمسلمین جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم بین کرد: نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم با حضور شماری از مقامات ارشد استانی و با هدف رفع کمبود کتابخانه های عمومی استان تشکیل شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان […]

حجت الاسلام والمسلمین جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم بین کرد: نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم با حضور شماری از مقامات ارشد استانی و با هدف رفع کمبود کتابخانه های عمومی استان تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان قم با حضور سیدمحمدرضا هاشمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار؛ رضا سیار، فرماندار؛ سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد آتش زر، رئیس شورای اسلامی استان قم؛ حجت الاسلام و المسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ معصومه ظهیری، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری؛ نعمت الله امانی فرانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ ناصر حمزه ای، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جباری در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی ضمن اشاره به ارتقاء کیفیت برنامه ها و بهینه ‌سازی فضای کتابخانه‌ها بیان کرد: این اداره کل برای معرفی خدمات کتابخانه های عمومی و اطلاع رسانی در جهت استفاده مردم از ظرفیت ها و امکانات کتابخانه، ارتباط نزدیکی با دستگاه های مختلف، نویسندگان، ناشرین، صدا و سیما و مطبوعات و …. داشته است.

وی سپس افزود: برای جذب افراد، امکانات متنوعی را همراه با در نظر گرفتن علاقمندی ها و سلایق مختلف در حوزه های فرهنگی همچون نقد کتاب با حضور نویسندگان، نشست کتاب خوان، کارگاه های آموزشی و هنری، مسابقات کتابخوانی، جشن کتاب همراه با ویژه برنامه هایی شاد در گروه های سنی کودک و نوجوان، رونمایی از تازه های کتاب داشته ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی در ادامه اظهار داشت: با توجه به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و ترغیب و تشویق افراد به کتاب و کتابخوانی، متاسفانه با کمبود کتابخانه های عمومی در مناطق محروم و پرجمعیت و همچنین کتابخانه مرکزی در استان مواجه ایم. وی در ادامه به نبود کتابخانه عمومی در پردیسان و روستاهای پرتراکم همچون کرمجگان و جنداب اشاره کرد و گفت: در این مناطق، شهروندان عزیز علاقمند به کتابخوانی و ایجاد کتابخانه هستند و تمام تلاش ما این است، این اقشار همانند دیگر همشهریان گرامی از این امکانات برخوردار شوند و با پیگیری و رایزنی های فراوان با دستگاه های مختلف سعی در رفع این مشکل با حمایت و توجه مسئولین استانی داریم.

جباری در پایان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تخصیص بودجه ساخت کتابخانه شهدای نوبهار که رو به اتمام است، تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه سیدمحمدرضا هاشمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم خاطر نشان کرد: قم به عنوان خاستگاه انقلاب از ظرفیت خیرین برای احداث کتابخانه ها و تجهیزات آن برخوردار است که باید در این زمینه همکاری لازم به عمل آید و آنان را به این عمل خیرخواهانه تشویق کنیم. وی افزود: افزایش کتابخانه های عمومی به ارتقاء فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری های اخلاقی منجر می شود.

سپس سیدموسی حسینی کاشانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز، با تشکر از فعالیت های مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: این اداره کل با انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی… سعی در فضاسازی و زیباسازی مناسب کتابخانه‌های عمومی در سطح استان برای رضایت مراجعه کنندگان و رسیدن به استانداردهای لازم را داشته است. اما همچنان به علت کمبود منابع مالی و … با موانعی برای توسعه کتابخانه های عمومی روبرو هستند. وی رفع این معضل را مشارکت همه مسئولین استانی عنوان کرد و راهکارهایی درباره احداث کتابخانه در پردیسان ارائه نمود و گفت: در این زمینه تا دریافت نتیجه مطلوب پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد آتش زر، رییس شورای اسلامی استان نیز برای ساخت کتابخانه در منطقه پرجمعیت پردیسان گفت: با واگذاری زمین یا بوستانی در این منطقه و رایزنی با شهرداری جهت پرداخت نیم درصد و همچنین تخصیص فضا کمک خواهیم کرد.

سپس معصومه ظهیری، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری با اشاره به افزایش کیفی و کمی فعالیت های اداره کل کتابخانه ها و گسترش زیرساخت های کتابخانه ای و برنامه های فرهنگی در دوره اخیر در سطح استان بیان کرد: برنامه هایی که آن را رصد می کنیم باعث شناخته شدن کتابخانه ها و جذب مخاطبین به آن شده است. وی گفت: فعالیتهای فرهنگی متنوع مانند کارگاه های قصه گویی ویژه خانواده ها و کارکنان، تجلیل از نویسندگان و رونمایی از تازه های نشر و همچنین هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز تاثیر مهمی در ارتقا فرهنگ داشته است.

رضا سیار، فرماندار قم نیز ضمن تایید کمبود کتابخانه‌ در مناطق پرجمعیت و کم برخوردار ابراز امیدواری کرد با همیاری و هم اندیشی مقامات استانی بتوانیم برای حل مشکلات گام های مثبتی برداریم.

همچنین نعمت الله امانی فرانی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز ضمن اشاره و تایید فعالیت های انجام شده در راستای چگونگی تخصیص اعتبار به پروژه عمرانی ساخت کتابخانه به ویژه در منطقه پردیسان توضیحاتی را ارائه کرد.

در پایان ناصر حمزه‌ای، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آمادگی خود را برای همکاری فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات موجود اعلام کرد.