۱۵۰ نشست فرهنگی آموزشی در کتابخانه های عمومی قم برگزارمی شود

حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم اعلام کرد: در آستانه گرامیداشت هفته کتاب کتابخوانی و کتابدار ۱۵۰ نشست فرهنگی آموزشی در کتابخانه های عمومی قم برگزار می شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل […]

حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم اعلام کرد: در آستانه گرامیداشت هفته کتاب کتابخوانی و کتابدار ۱۵۰ نشست فرهنگی آموزشی در کتابخانه های عمومی قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی اعلام کرد: در هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه های عمومی استان قم با ۱۵۰ برنامه متنوع فرهنگی پذیرای علاقمندان به مطالعه می شوند.

 

جباری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به امر کتابخوانی گفت: جامعه اسلامی ما باید نسبت به اهمیت مطالعه و نقش آن در پیشبرد جامعه ای سالم و پویا آگاه شود که در این راستا رسانه ها و مطبوعات… نیز می توانند کمک شایانی کنند. وی افزود: مطالعه در هر زمانی مفید و سودمند خواهد بود و عادت به آن باعث پیشرفت و رشد و شکوفایی استعدادها می شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی اعلام کرد:کتابداران خلاق و پویای استان قم نیز به عنوان مشاوران امین با اجرای نشست های فرهنگی متنوع و مسابقات کتابخوانی و … میزبان کتاب دوستان و کتابخوانان خواهند بود. وی سپس گفت: این اداره کل با همکاری مرکز رشد و تعالی ایران (مرتا) چهارشنبه ۲۴ آبان کارگاه آموزشی تندخوانی و درک مطالب را با هدف درست خوانی و تمرکز و دقت در هنگام مطالعه به صورت رایگان برای عموم برگزار می کند.

 

جباری اظهار داشت: ۲۴آبان که به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذازی شده، ضمن بخشودگی جرایم دیرکردی اعضا(کتابهای تاخیری)، از مراجعه کنندگان به کتابخانه نیز به صورت رایگان ثبت نام می شود. وی سپس به شعار هفته کتاب «آینده روشن با خانواده کتابخوان» اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه خانواده در تربیت و هدایت فرزندان و نقش بی بدیل آنها در سرنوشت فرزندان، کتابخانه عمومی با برپایی نشست های دورهمی با «خانواده های کتابخوان» در قالب کارگاه های مختلف آموزشی و مشاوره، میزبان پدران و مادران فرهنگ دوست خواهند بود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم همچنین از آیین غبارروبی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) خبر داد و گفت: پس از انجام این آیین معنوی کتابداران استان قم به نیابت از کتابداران سراسر کشور بر مزار علامه طباطبایی حضور پیدا می کنند و با خواندن فاتحه و نثار گل به مقام ایشان ادای احترام می نمایند. وی ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مطالعه، اظهار داشت: ۳۶ نشست کتابخوان مدرسه ای و کتابخوان در سطح استان برگزار می شود و این هفته فرصتی مناسب است تا همه دغدغه مندان فرهنگ به طور ویژه در حوزه کتاب ورود پیدا کنند.

 

جباری در ادامه بیان کرد: به همت کتابداران کتابخانه های عمومی و با همکاری آموزش و پرورش زنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز پیش دبستانی ها و کتابخانه های عمومی نواخته می شود. وی افزود: در زنگ کتابخوانی کتابداران میزبان هزاران دانش آموزان می شوند و به شعرخوانی، قصه گویی، جمع خوانی و معرفی و خوانش کتاب ها به ویژه کتابهای کتابخوان ماه می پردازند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی قم اظهار داشت: ۷ نشست نقد کتاب نیز با هدف معرفی نویسندگان و آثار آنان و همینطور شناخت سبکهای ادبی برگزار می شود.

وی نقد را عامل مهمی در یک مطالعه هدفمند و مفید عنوان کرد و گفت: در نشست های نقد، اغلبِ مطالعه ها با دقت و تامل و توجه بیشتر انجام می شود. وی سپس به خدمات بخش نابینایان این اداره کل اشاره کرد و افزود: روشندلان این بخش با ارائه خدمات و تولید کتابهای بریل امکان مطالعه را برای روشندلان سراسر کشور فراهم کرده اند.

 

جباری در ادامه گفت: کتابخانه های عمومی برای مردم و در خدمت مردم است و از این رو کتابداران با هدف ارتقاء فرهنگ جامعه خدمات مطلوب را به مخاطبین خود عرضه می کنند. وی سپس تصریح کرد: در ۳۰ آبان همایش تجلیل از کتابداران نمونه و فعالان حوزه کتاب با حضور مقامات بلندپایه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استاندار محترم برگزار می شود.

وی در پایان گفت: نشست های مطالعاتی و کارگاه های آموزشی ویژه گروه های سنی مختلف از دیگر برنامه های فرهنگی کتابخانه های عمومی خواهد بود.

همچنین آمار اعضای کتابخانه از ابتدای سال ۹۶ تا نیمه آبان۱۷۶۰۶نفروآمارامانت از ابتدای سال ۹۶ تا نیمه آبان۱۹۴۵۵۴ می باشد که رده ادبیات و دین بیشترین آمارامانت را به خود اختصاص داره.قم دارای۲۳کتابخانه نهادی می باشد.

تعدادمنابع این ۲۳کتابخانه۴۴۰۹۶۰ می باشد