- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

کتاب «یادت باشد»در هفته دفاع مقدس باحضورجمعی ازکارشناسان نقدشد

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ کتاب «یادت باشد» نوشته محمدرسول ملاحسنی در گرامی داشت هفته دفاع مقدس، با حضور جمعی از کارشناسان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و با مشارکت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتشارات شهید کاظمی در تالار غدیر اداره کل کتابخانه ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، حجت‌الاسلام  جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ حجت الاسلام  هادی قبادی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مدیر شعبه استانی این سازمان در استان قم و احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در هشتمین نشست از سری نشست‌ های نقد کتاب اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم حضور داشتند.

در آغاز این نشست رسول ملاحسنی، نویسنده کتاب «یادت باشد» طی سخنانی با بیان این که شهید حمید سیاهکالی مرادی در اردوهای راهیان نور خادم‌الشهدا بود، اظهار کرد: من در اردوهای راهیان نور با این شهید آشنا شدم، اخلاق و روحیات شهید در این اردوها به خوبی برای همگان قابل مشاهده بود به همین علت می‌توان گفت که کتاب «یادت باشد» یکی از ثمرات معنوی و برکات اردوهای راهیان نور است.

وی اضافه کرد: کتاب «یادت باشد» یک پروژه دو سال و سه ماه را طی کرده است که در دل این روایت و با بیان خاطراتی خاص به دنبال معرفی یک سبک زندگی در قالب داستان بوده‌ایم چراکه طرح مباحث مختلف در راستای معرفی سبک زندگی، کلیشه‌ای و فقط به بیان برخی روایات محدود شده است درحالی‌که هنرمندان می‌توانند به صورت غیرمستقیم سبک زندگی را به شیوه‌های مطلوب‌تری معرفی کنند.

این نویسنده جوان از وجود بیش از ۶۳ نکته اخلاقی در کتاب «یادت باشد» یاد کرد و گفت: در برهه ای از نوشتن، کار کتاب درگیر گره‌هایی می‌شد اما با عنایت خود شهید مشکل رفع می‌ شد، وی ابراز امیدواری کرد با نگارش این کتاب توانسته باشیم این شهید بزرگوار را به شیوه ای شایسته معرفی کنیم.

علی کوشاری از منتقدان، محققان و پژوهشگران استان قم با اشاره به اینکه در کتاب «یادت باشد» به مباحث مختلف در مورد دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته شده است، تصریح کرد: رفتن به سراغ چنین زندگی‌نامه‌ای قابل تقدیر و اقدامی جسورانه است. چون در هر کشوری برای نوشتن زندگی‌نامه بیشتر به سراغ افرادی مشهور و محبوبی می روند که مردم به صورت طبیعی برای آگاهی از زندگی آن‌ها مشتاق و کنجکاو هستند و به همین علت به نکات و ساختارهای این سبک زندگی‌نامه‌ها کمتر توجه می‌شود.

وی اضافه کرد: طیف دوم که به سراغ آن‌ها می‌روند افراد مشهوری نیستند اما در زندگی آن‌ها اتفاقات و هیجانات نامتعارف و خاصی رخ داده است که کتاب زندگی‌نامه آن‌ها مورد استقبال عموم قرار می‌گیرد اما در مورد زندگی‌نامه شهید سیاهکالی مرادی که مشهوریت خاصی ندارد و در زندگی او نیز اتفاق خاصی رخ نداده است، کار سخت می‌شود چراکه نویسنده باید به سراغ محتواهای متفاوت و نکته هایی ویژه برود.

گفتنی است، شعرخوانی سید احمد علوی از شاعران آیینی استان قم، نمایشگاه تازه های نشر دفاع مقدس و رونمایی از دو کتاب بریل به منظور ارائه به نابینایان و کم‌بینایان و تقدیر از نویسنده و منتقد از دیگر بخش‌های این مراسم بوده است.

یادآور می شود کتاب «یادت باشد»، داستان زندگی شهید حمید سیاهکالی‌مرادی دومین شهید مدافع حرم استان قزوین به روایت همسر این شهید فرزانه سیاهکالی است که طی مدت کوتاهی به چاپ بیستم رسیده و رهبر انقلاب اسلامی نیز در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری به مطلبی از این کتاب اشاره کردند.