- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

کاهش تخریب زلزله درصورت رعایت ضوابط ملی مهندسی ساخت وساز

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت : درصورت رعایت ضوابط ملی ساخت وسازدر ساختمان ومسکن سازی، ماشاهد کاهش تخریب زلزله ها خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت روز مهندس اظهار داشت: درصورت رعایت ضوابط ملی ساخت وسازدر ساختمان ومسکن سازی، ماشاهد کاهش تخریب زلزله ها خواهیم بود.چون رعایت استاندارد های ملی مهندسی ساختمان ،باعث ایجاد استحکام در ساختمان شده وساختمان هارا در مقابل وقوع زلزله ها تا حدودی مقاوم می سازد.

امین مقومی افزود:۵ هزار و ۲۰۰ نفر عضو این سازمان هستند، همچنین الزام عضویت در سازمان بر اساس دستورالعمل وزارت حذف‌شده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری واحد سازندگان مسکن و ساختمان در سازمان گفت: به دلیل وقوع زلزله‌ها شکل‌گیری این واحد به‌عنوان یک دغدغه و نیاز جدی برای سازمان نظام‌مهندسی است، تا بتوان به مالکان در حوزه اجرا  مشاوره ارائه شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به تدوین چند دستورالعمل در حوزه آزمایشگاه‌های بتن و ژئوتکنیک ابراز کرد: این دستورالعمل به کمک شورای فنی و اداره کل راه و شهرسازی تدوین‌شده است.

مقومی با بیان اینکه برای ۳ هزار نفر به‌صورت الکترونیک کار زیرساختی در زمینه خدمات الکترونیک در زمینه مهرو امضای مهندسان انجام‌شده است، ادامه داد: مسائل و مشکلات بخش‌ها، شهرها و شهرک‌های صنعتی در زمینه استفاده از خدمات نظام‌مهندسی در حال پیگیری است و با چند دستگاه دولتی در حال تعامل هستیم تا مسائلشان حل شود.

وی با تأکید و نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده گفت: دستورالعمل بهسازی تدوین‌شده و در حال اجرا است، بدین منظور دوره‌هایی آموزشی ویژه متقاضیان برگزار شده است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم از برگزاری نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان خبر داد و گفت: در این همایش نشست‌های تخصصی برگزار و این همایش به همت دانشگاه‌های خارجی و داخلی، سازمان نظام‌مهندسی و وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

مقومی همچنین از برگزاری نخستین جشنواره ملی و پنجمین جشنواره استانی رسانه و مهندسی خبر داد و گفت: افرادی که تمایل به شرکت در این جشنواره‌ها دارند می‌توانند تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

وی ابراز کرد: یکی از دغدغه‌های مردم زمان‌بر بودن پایان کار در زمینه شناسنامه فنی ساختمان بود، که نسخه الکترونیکی آن در حال پیگیری است و سعی بر این است که تا اوایل سال آینده این نسخه آماده شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم از راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی به مالکان طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: راه‌اندازی این سامانه میزان ترددها را کاهش و سبب افزایش نظارت عمومی به سازمان‌ها می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به تفاهم‌نامه با انجمن صنفی کارگران برای استادکاران و کارگران در تخصص‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به خدمات الکترونیک در زمینه مهر و امضای مهندسان گفت: برای بیش از ۳ هزار نفر به صورت الکترونیک کار زیرساختی در این زمینه انجام شده است.

مقومی با اشاره به مشکلات شهرک‌های صنعتی، بخش‌ها و شهرها در زمینه استفاده از خدمات نظام مهندسی گفت: با کمک استانداری این امر در حال پیگیری است و با جهاد کشاورزی این موضوع جمع‌بندی شده و با سازمان گردشگری و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها در حال تعامل هستیم تا این موضوع حل شود.

وی عنوان کرد: مقاوم‌سازی یکی از خلأها در استان در زمینه بافت فرسوده بود که با توجه به سیاست دولت در زمینه ترمیم بافت‌های فرسوده دغدغه مردم این است که ساختمان خود را در صورت امکان به جای تخریب، نوسازی کنند به همین منظور دستورالعمل بهسازی تدوین شده و در حال اجرا است و دوره آموزشی ویژه متقاضیان برگزار شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به ساماندهی آزمایشگاه‌ها گفت: دو تا سه دستورالعمل با کمک شورای فنی و اداره‌کل راه و شهرسازی در حوزه آزمایشگاه‌های بتن و ژئو تکنیک تدوین شده است.