کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی برگزار شد

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری بنیاد تربیتی حیات؛ کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی نهاد با هدف ارتقا سطح آموزشی کتابداران و همچنین یادگیری […]

به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری بنیاد تربیتی حیات؛ کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی نهاد با هدف ارتقا سطح آموزشی کتابداران و همچنین یادگیری مهارت ‌های لازم، ۲۵ نفر از کتابداران فعال در حوزه کودک و نوجوان در کارگاه آموزشی «کتاب، کودک،اندیشه ورزی» شرکت کردند.

در کارگاه آموزش تسهیل گری، فاطمه صدر، استاد این دوره درباره کار با کودکان و نوجوانان و شیوه های تسهیل گری و آشنایی با قوانین گفتگو مطالبی را بیان کرد. وی از ویژگی های تسهیل گری را بلندنظری، پرهیز از قضاوت عجولانه، خوب شنیدن و تحلیل و بررسی شنیده ها عنوان کرد و گفت: هر ایده ای دارای بازخوردی است که ممکن است مثبت و منفی باشد و در این مورد نباید جبهه گیری کرد.

صدر در ادامه به قوانین گفتگو در تسهیل گری اشاره کرد و افزود: روابط باید محترمانه باشد و بهتر است که از زبان بدن استفاده شود. وی گفت: تسهیل گری به ما آموزش می دهد که گفتگو باید هدفمند و با روحیات و خلقیات فرد سازگار باشد و توجه به ویژگی ها و قوانین تسهیل گری کمک شایانی به ما در ارتباط با کودکان و نوجوانان و دیگر افراد مختلف می کند.

کارگاه مهارت های فکری در قصه خوانی

زهرا امی، استاد این کارگاه، به نقش آموزش و پرورش مهارت های تفکر و اندیشه ورزی در کودکان با استفاده از داستان های مختلف به ویژه کتاب هایی که مورد علاقه کودکان می باشد، پرداخت و گفت: اطلاع از علاقمندی کودک منوط به شیوه ارتباط گیری درست بین کتابدار و کودک است.

امی سپس به فرایند تفکر شش گانه اشاره کرد و افزود: این فرایند شامل یادآوری، درک مفاهیم، تحلیل و نقد، ارزیابی و خلق سوژه های جدید می باشد و هدف ما از فرایند سه تفکر اولیه، تقویت مهارت های فکری در قصه خوانی و پیام داستان است و تحلیل، نقد و خلق و ارزیابی داستان ها درباره مفاهیم، هستی شناسی و برداشت های مختلف از احساسات، شامل فرایند تفکر عمیق و حرفه ای است.

کارگاه مخاطب شناسی و شخصیت پردازی کودک

در آغاز این.کارگاه، حجت الاسلام والمسلمین صادقی به تعریف واژه شخصیت و انواع شخصیت ها به لحاظ سنی، جنسیتی و ویژگی مزاج ها پرداخت و افزود: افراد دارای تیپ های ۱۶ گانه هستند که هر کدام با دیگری متفاوت است. وی سپس سیر رشد انسان پیش از تولد تا مرگ را که شامل ۲۱ مرحله بر اساس احادیث و روایت می باشد را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه به قصه گویی و شعرخوانی از دوران بارداری اشاره کرد و افزود: این روش خواندن در رشد شخصیت نوزاد و تربیت کودک و تاثیر آن در بزرگسالی نمود پیدا می کند و در ۲۱ سالگی به تکامل و نقطه اوج خود می رسد. وی گفت: بیش از ۲۱۰ تفاوت جنسیتی بین زن و مرد وجود دارد که با شناخت آنها ودرک این تفاوت ها و همچنین انجام تمرین های پی در پی بسیاری از مشکلات در پیش رو حل می شود.

این استاد و مربی افزود: زمانی که با کودک روبرو می شویم نباید از موضع بالا به کودک نگاه کنیم بلکه باید در کنار او باشیم و کودکان را با یکدیگر قیاس نکنیم چراکه هر کودک دارای شخصیت متفاوتی است و به همان شکل باید آنان را بپذیریم. وی استفاده از زبان بدن را در ایجاد فضایی دوستانه و به دور از استرس تاثیرگذار عنوان کرد و در پایان گفت: در کارگاه ها و محیط های آموزشی ویژه کودک و نوجوان بهتر است میزها و صندلی ها به صورت دایره ای چینش شود چون این نوع چینش باعث همراهی و همدلی و اعتماد به نفس در کودکان می شود.

کارگاه کتابداری فرصتی برای تربیت

در این کارگاه، رقیه فاضل، استاد دانشگاه بیان کرد: کتابداری، حرفه ای گرانبها و ارزشمند است که نقش آن مربیگری برای مخاطبینش است و انجام مشاوره از برنامه های مهم کتابداران برای هدایت مراجعه کنندگان به کتاب های مورد نظر می باشد. وی در پایان گفت: نکته مهم تر، شناخت هدف و موقعیت و جایگاه کتابداران است که مشاوران امین باید به آن آگاه باشند چرا که کتابداری فرصتی برای تربیت نسل ها است.

فاضل بیان کرد: کتابخوانی و تشویق به مطالعه به همراه تحلیل محتوای آن از ویژگی های مطلوب انسانی در حوزه نظام تعلیم و تربیت است.

در پایان کتابداران دیدگاه ها، طرحهای خلاقانه و تجربه های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند و درباره آن بحث و گفتگو کردند.