پیام آیت الله فاضل لنکرانی به پرستاران جان نثار ومبارزه کنندگان با کرونا

آیت الله فاضل لنکرانی درمرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سخنی با عزیزانی که با درد جانکاه بیماری کرونا مبارزه میکنند وپرستاران جان نثار، مطالبی بیان نمودند که بخش چهارم آن تقدیم میگردد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته پیرامون نگاه دین به بیماران […]

آیت الله فاضل لنکرانی درمرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام سخنی با عزیزانی که با درد جانکاه بیماری کرونا مبارزه میکنند وپرستاران جان نثار، مطالبی بیان نمودند که بخش چهارم آن تقدیم میگردد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سخنان حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دامت برکاته پیرامون نگاه دین به بیماران و پرستاران
پزشکان و پرستارانی که این روزها از بیماران مراقبت می‌کنند قطعاً ثواب جهاد در راه خدا را دارند.
بسم الله الرحمن الرحیم برای بیماران عزیزی که امروز در اثر این ویروس کرونا گرفتار شدند و در بیمارستان‌ها هستند یا در منازل قرنطینه هستند، نکات بسیار مهمی را باید توجه داشته باشند.
یکی از نکات توجه به این روایت شریفه است، پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند« یَا عَلِیُّ أَنِینُ المُومِن الْمَرِیضِ تَسْبِیحٌ»ناله یک مؤمن مریض تسبیح خداست، خیلی حرف عجیبی است. اگر یک مؤمنی در اثر تب، در اثر تنگی نفس، در اثر این بیماری ناله می‌کند، ناله‌اش را خدا ثواب تسبیح خودش قرار داده، می‌گوید تسبیح من چقدر ثواب دارد، نه اینکه بگوید سبحان الله، همین ناله‌ای که این مؤمن می‌کند. و صیاقه تهلیل وقتی که از درد فریاد می‌زند خدا این فریاد را به منزله لا اله الا الله قرار می‌دهد« وَ نَوْمُهُ عَلَى الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ» وقتی این مریض خواب است خوابش عبادت است، عجیب است ما این تعابیر را در ماه مبارک رمضان داریم و خدای تبارک و تعالی همین تعابیر را برای انسان مریض قرار داده« وَ تَقَلُّبُهُ جَنْباً إِلَى جَنْبٍ فَكَأَنَّمَا یجَاهِدُ عَدُوَّ اللَّهِ» این مریض وقتی از این پهلو به آن پهلو می‌شود خدای تبارک و تعالی می‌گوید من همین حرکت کوچک یک مریض را به اندازه جهاد در راه خدا برای او ثواب قرار می‌دهم، فإن اوفیَ اگر از کسالت سلامت بیرون آمد«وَیمْشِی فِی النَّاسِ وَ مَا عَلَیهِ ذَنْبٌ» تمام گناهان او را می‌بخشیم، مثل اینکه انسانی که از ماه رمضان بیرون می‌آید خدا همه گناهانش را می‌بخشد یک مریض این چنین است.
ناله مریض تسبیح و مجاهدت پزشک و پرستار جهاد فی سبیل الله است.
این روایت یک بشارت بزرگی است برای کسانی که گرفتار هر مرضی هستند، اگر کسی در خانه‌اش هم مریض است و کسالت دیگری دارد بداند که خدای تبارک و تعالی چه معامله‌ای با او می‌کند. کسانی که مراقبت از این مریض می‌کنند، کسانی که پرستاری از این مریض می‌کنند در اسلام بسیار ثواب دارد.که در میان اولیاء و ائمه ما بوده، امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا سلام اله علیها را پرستاری می‌کرد.
ناله مریض تسبیح است، این پرستاری که این مریض را مراقبت می‌کند، این اجر بسیار زیادی دارد که قابل حدّ و اندازه نیست« وَ مَنْ أَحْیَا نَفساً فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا »اگر کسی یک نفر را احیا کند گویا همه بشر را احیا کرده.
بارعایت ودستورات کادر پزشکی، پرستاران و خدمتگزاران وزارت بهداشت تشکر کنیم.
من به پزشکان، پرستاران، مسئولین بهداشت، خدمتگزاران به بهداشت این مردم که در این شرایط که دارند جهاد فی سبیل الله می‌کنند، اگر خود مریض از این پهلو به آن پهلو بشود این جهاد در راه خداست، آن کسی که در کنار این مریض ایستاده مراقبت از او می‌کند او هم قطعاً جهاد در راه خدا دارد، اینها شعار نیست، اینها یک واقعیت است، ما باید قدر برادران و خواهران پزشک و کادر پزشکی، پرستاری، خدمتگزاران وزارت بهداشت، همه مسئولینی که امروز برای حل این مشکل تلاش می‌کنند را بدانیم و از همه تشکر کنیم، من همین جا به مردم عزیز عرض می‌کنم تخلف از دستور مسئولین در این شرایط بحرانی ممکن است حرام باشد اگر مسئولین می‌گویند امور بهداشتی را مراقبت کنید و یک کسی بی‌اعتنایی کند این خودش کار حرامی انجام می‌دهد، اگر در اثر سهل‌انگاری سبب شود عده دیگری گرفتار این مریضی بشوند، یک کسی اگر مریض است باید مراقبت کند، نمی‌کند، عمداً با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و می‌داند در اثر این ارتباط دیگران هم گرفتار این مرض می‌شوند این علاوه بر اینکه کار حرامی انجام می‌دهد ضامن این مسئله است. مردم عزیز ما مراقبت کنند،ممکن است دیه آن انسانی که گرفتار این مرض می‌شود و از دنیا می‌رود به عهده‌اش باشد.
مسلمین در رعایت مسائل بهداشتی باید بر کفار مقدم باشند، برای ما خیلی سخت است که امروز بگویند مردم چین کاملاً به دستورات مسئولین توجه دارند ولی در ایران ما مسئولین می‌گویند سفر نکنید باز ملاحظه می‌کنیم سفرها گسترش پیدا می‌کند.
برادران و خواهران امروز آنهایی که سالم هستند باید با آنهایی که مریض هستند هم دردی کنند، آنهایی که سالم هستند رعایت دستورات را بکنند که مبادا خدای ناکرده این ویروس گسترش پیدا کند همه باید همکاری کنیم این یک وظیفه شرعی همه ماست که همه همکاری کنیم تا این مشکل ازکشور قلع و قمع بشود ان شاء‌الله.والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته