- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

پروژه چهل اختران نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: شهرداری علیرغم اینکه در پروژه چهل‌اختران وظیفه‌ای ندارد پای اجرای این پروژه ایستاده است اما امروز این پروژه نیازمند یک وفاق ملی و استانی است تا بتوان شرایط بهسازی و نوسازی را محقق کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، غلامرضا جانقربان با بیان اینکه در تفاهم‌نامه‌ای که بین چهار دستگاه راه و شهرسازی، استانداری،ستاد بحران و شرکت عمران و بهسازی کشور منعقد شد مقرر می‌شود که شهرداری محور توسعه امامزاده مبرقع(ع) و چهل‌اختران را در تملکات داشته باشد، اظهار کرد: شهرداری هیچ وظیفه‌ای در اینگونه موارد برای طرح‌های موضعی و موضوعی نداشته و برحسب همکاری‌های مشترکی که شهرداری داشته در مقطع سال ۹۰ متولی امر تملک می‌شود و مقرر بوده اعتبارات به شهرداری تزریق شده و تملکات انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با تاکید بر اینکه این موضوع با انتخاب مشاور از سوی شهرداری پیگیری شد، گفت: طرح جامعی آماده می‌شود که وسعتی بالغ بر ۴.۳ هکتار دارد و ۳۰۴ پلاک را در بر می‌گرفته است، مقرر است طبق طرح مجموعه توسعه صحنین و شبستان امامزاده مبرقع، پارکینگ، حوزه علمیه، خدمات زائر و… شامل ۸ نوع کاربری اجرا شود.

جانقربان با بیان اینکه طبق این طرح تملکات طرح چهل اختران آغاز شده است، افزود: تاکنون از ۳۰۴ پلاک این طرح ۱۵۰ پلاک به مساحت ۱۴ هزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان تملک شده که ۱۰.۵ میلیارد تومان از محل سفر رهبری به استان پرداخت شده و حدود ۹.۱ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان عمران و بهسازی تزریق شده و شهرداری هم حدود ۵.۲ میلیارد تومان اختصاص داده و استانداری هم ۱.۸ میلیارد تومان و ستاد بحران استان هم ۳.۸ میلیارد تومان تخصیص داده است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه معابر این محدوده هم اصلاح خواهد شد، افزود: مجموعا حدود ۱۵ میلیارد تومان هم ارزش شوارع در مسیر است که در طرح توسعه قرار خواهد گرفت و تاکنون ۴۵ میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیارد تومان دیگر برای تملک ۱۵۰ پلاک دیگر پروژه نیاز است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ تاکنون اعتبارات استانی و سفر رهبری این پروژه قطع شده و شهرداری به تنهایی برحسب متقاضیان تملک برای بهسازی شرایط منطقه تملک انجام داده و بهسازی صورت داده است.

جانقربان بیان کرد: اگر بخواهیم طرح جامع پروژه را محقق کنیم طبق برآورد سال ۹۶ بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان هم برای ساخت کاربری‌ها نیاز است که شامل ۷۰ هزار مترمربع بنای زیرسطحی و روسطحی است.

جانقربان خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت که این پروژه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا طرح جامع ساماندهی چهل‌اختران را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی اداره کل اوقاف ساماندهی بقاع امامزادگان است، افزود: تاکنون از سوی اوقاف با وجود اینکه قول‌هایی داده شده، تزریق اعتبار انجام نشده است و برای ادامه تملکات، شهرداری به تنهایی توان لازم را ندارد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اذعان به اینکه شهرداری در ردیف‌های اعتباری خود نمی‌تواند چنین حجم مالی را پیش‌بینی کند، گفت: باید در قالب همان تفاهم‌نامه دستگاه‌های مرتبط اعتبارات خود را اختصاص دهند تا پروژه به سرانجام برساند؛ شهرداری بیش از ۵ میلیارد تومان در سال نمی‌تواند اختصاص اعتبار داشته باشد و باید نگاه ملی به این پروژه باشد.

جانقربان با اشاره به وضعیت نامطلوب محله چهل اختران، افزود: سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم در حال باز مهندسی طرح جامع است تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش داده و شرایط توسعه‌ و ساماندهی را زودتر محقق سازیم.

وی گفت: شهرداری علیرغم اینکه وظیفه‌ای ندارد پای اجرای این پروژه ایستاده است اما امروز این پروژه نیازمند یک وفاق ملی و استانی است تا بتوان شرایط بهسازی و نوسازی را محقق کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با تاکید بر اینکه اوقاف متولی اصلی طرح توسعه چهل‌اختران است، اظهار کرد: شهرداری از محل اجرای این پروژه درآمدزایی ندارد و متولی اصلی اوقاف است که باید اعتبار اختصاص دهد.

جانقربان با بیان اینکه ۳۰ پلاک توسط شهرداری تاکنون در پروژه چهل‌اختران تملک شده است، افزود: ۱.۵ هکتار از معابر این منطقه هم در طرح قرار گرفته که جزو تملکات محسوب می‌شود که آورده شهرداری در این پروژه تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: شهرداری در این پروژه تنها نقش پیگیری اجرایی را ایفا می‌کند و متولی نیست بلکه نهادهای متولی باید اختصاص اعتبارات را پیگیری کنند.