- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

پخت خوشمزه ترین آش درقم

همزمان باشهادت امام زین العابدین(ع) خوشمزه ترین آش درقم توسط هیئت سید الشهدا باحضور بی نظیر مردم ولایتمدار پخته شد.

به گزارش خبر نگار پایگاه خبری رهپویان قم ،در این مراسم که دیشب شروع وصبح امروز به اتمام رسید ،بیش از ۱۴دیگ آش شله قلمکار مخصوص امام سجاد (ع) که در آن گوشت وحبوبات به مقدار فراوان استفاده شده، توسط خادمین اهلبیت عصمت وطهارت پخته شد.
در مراسم آشپزان که همه ساله در محله نوبهار قم همزمان با سالروز شهادت امام زین العابدین (ع) برگزار می شود،زن ومرد ،پیر وجوان وکودک شب را در کنار دیگ های آش به صبح می رسانند وهنگام اذان صبح وپس از اقامه نماز جماعت صبح ،زیارت عاشورا خوانده می شود وبا طلوع خورشید،توزیع آش نذری نیز آغاز می شود ومردم از بیشتر محلات قم با حضور در صفهای طولانی،آش تبرکی خود را دریافت می کنند.
بزرگی صفهای حتی به بیش از هزار متر نیز میرسد ومعمولا همه مردم با دست پر از این خوان پر نعمت بهره می برند.
از خوشمزگی این آش هرچه بگوییم ،کم گفته ایم،این آش تلفیقی از طعم حلیم ،قیمه نجفی وآش شله وقلم کار را دارد وتا کسی مزه آن را نچشد،به عمق موضوع پی نخواهد برد وبرای همین است که از آن به عنوان خوشمزه ترین آش نذری قم نام برده می شود که به علت فراوانی گوشت در ان ،مانند حلیم کشدار است.
حاج قاسم امینی،متولی این کار که در حال هم زدن یکی از دیگهای آش است ،در این باره می گوید:ما ۲۴سال است که این مراسم  را همزمان باسالروز شهادت امام سجاد(ع) برگزار می کنیم ونزدیک به ۱۸سال است که این کار درهمین محله انجام می شود وبرای همین مردم از بیشتر محلات قم در روز شهادت حضرت به این مکان برای دریافت آش نذری خود می آیند.
وی می گوید:در ابتدا این کار را با ۲دیگ آغاز نمودیم وهم اکنون چندسال است که با ۱۴دیگ انجام می شود.
وی افزود:بانی این کار خود مردم خیر قم هستند که هرکس به فراخور حال خود کمک می کند،یکی می آید وچند کیلو برنج تقدیم می کند،یکی مقداری حبوبات،یکی گوسفند تقدیم می کند و..،تا در شکل گیری پخت این آش سهیم باشند.
حاج قاسم در ادامه اظهار می دارد:از حسن خوب پخت این آش ،مشارکت همه اقشار جامعه است که شما از دیشب تاحالا اینجا بودید وباچشم خود دیدید که چگونه زن ومرد،پیر وجوان در این امر مشارکت داشتند وحتی کودکان نیز زیر دیگ ها چوب می گذاشتند واین جلوه ای از عمق مشارکت وارادت مردم به خاندان عصمت وطهارت است.
وی یک خاطره ای از مراسم پارسال نقل می کند ومی گوید:پارسال باران شدیدی بارید وتمامی چوب های ما کاملا خیس شد وحتی آب نیز به زیر دیگ ها هم رفت اما مردم همت کردند وبه برکت امام،هرکس به نحوی اطراف دیگ ها مانعی ایجاد کرد ویکی از مردم نیز تمامی گازوئیل های ماشین خود را برای ریختن بر روی چوب های خیس تقدیم نمود تا شعله های آتش آش امام تا صبح روشن بماند وبه نظر من یک معجزه ای در آن شب رخ داد ،چون همه می گفتند با این باران زیاد،سوختن این چوبهای خیس وروشن ماندن آتش ها محال است ،که معجزه امام نشان داد که در خانه خدمت به اهلبیت هیچ چیز محال نیست.
گزارش از حسین کبابی/عکس از نجمه محیایی