- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی (ع) در قم برگزار می شود

همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی (ع) توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن تاریخ پژوهان؛ با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، فردا (۱۲ آذرماه جاری) در قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مسئول همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی (ع) در رابطه با برگزاری این همایش در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این همایش با هدف تبیین علمی دقیق، روشمند و همه جانبه زندگانی و سیره امام هادی (ع) و نیز تبیین وقایع و جریان های مربوط به عصر آن امام بزرگوار (ع) در انجمن تاریخ پژوهان حوزه طراحی شد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا مطهری افزود: فراخوان همایش مذکور در سال گذشته به مراکز مختلف علمی، پژوهشی، حوزوی و دانشگاهی ارسال شد و این همایش با همکاری مراکزعلمی گوناگونی از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.
وی ادامه داد: از دیگر مرکزهای مشارکت کننده در این همایش می توان از مرکز مدیریت حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده حج و زیارت، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حوزه علمیه خواهران قم نام برد.
وی گفت: آیین افتتاحیه این مراسم با قرائت پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) از مراجع عظام تقلید فردا (۱۲ آذرماه جاری) ساعت ۹ صبح در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در خیابان معلم شروع می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری افزود: سخنران اصلی این مراسم آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه هستند و آیت الله محمد هادی یوسفی غروی دبیر علمی همایش و همچنین مسئول همایش از دیگر سخنرانان می باشند.
وی با بیان اینکه فردا از ساعت ۱۲:۳۰ کمیسیون های تخصصی (پَنِل های) این همایش در چهار بخش برگزار می شود، تصریح کرد: پنل اول با عنوان امام هادی (ع) و جریان های فکری و سیاسی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری، پنل دوم با عنوان امام هادی(ع) اصحاب و میراث علمی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین حسینیان مقدم، پنل سوم با عنوان سیره و زندگانی امام هادی(ع) به ریاست آیت الله محمد هادی یوسفی غروی و پنل چهارم با عنوان عصر و زمانه امام هادی(ع) به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رضا جباری برگزار می شود.
وی با بیان اینکه هرکدام از این پنل ها توسط یکی از استادان حوزه تاریخ اسلام اداره می شود، افزود: در هر کدام از این پنل ها مقاله های ارایه شده مورد نقد و بررسی قرار می گیرند و پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر از ساعت ۱۲:۳۰ شروع می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری اظهار کرد: آیین اختتامیه این همایش نیز عصر فردا (۱۲آذرماه جاری) -ساعت ۱۵:۳۰- در همان مکان برگزار می شود که ضمن ارایه گزارشی از برگزاری پنل های مذکور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این مراسم سخنرانی می کنند.

• ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ۱۴۰ مقاله به زبان های فارسی و عربی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد ۲۵ مقاله به زبان عربی است که ۲۳ مقاله که به زبان عربی ارایه شده است از کشور عراق می باشد و بقیه مقالات ارایه شده از جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی اظهار کرد: از ۱۱۵ مقاله که به زبان فارسی به این همایش ارسال شده است، ۶۵ مقاله پذیرش شده است که در سه جلد منتشر خواهد شد و امیدواریم که این مقالات در مرحله دوم همایش که در کشور عراق برگزار خواهد شد، به زبان عربی هم منتشر شود و همزمان با آن مقالات برگزیده نیز به زبان عربی ترجمه و در اختیار محققان و علاقه مندان قرار بگیرد.
رئیس پژوهشكده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: مرحله دوم این همایش در کشور عراق برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن در آینده اعلام می شود.
وی اظهار کرد: این همایش توسط مرکز همکاری های علمی و بین المللی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن تاریخ پژوهان حوزه برگزار می شود.
وی اعلام کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می توانند به دبیرخانه همایش به نشانی؛ قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، ساختمان انجمن های علمی انجمن تاریخ پژوهان مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۳۲۹۱۷۵۳۸ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری دربخش دیگر سخنان خود درباره پژوهشكده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهشكده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) برای بررسی روشمند حوزه‌های مرتبط با تاریخ و سیره اهل‌بیت (ع) و بسترهای تأثیر‌گذار در آنها، در سال ۱۳۶۴ تأسیس و فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز کرد.
وی افزود: تمرکز بر جوانب گوناگون تاریخ و سیره امامان و ساز و کارهای منطقی و اصولی دستیابی به حقایق تاریخی و همچنین مطالعه و تحقیق درباره هویت تاریخی تشیع و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامی به عنوان اساسی‌ترین رویکردهای پژوهشکده مد نظر قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: در کنار انجام مطالعات موردی، اجرای طرح‌های بزرگی همچون «فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامی» از جمله فعالیت‌های این مجموعه بوده است و تدوین «دانش‌نامه اهل‌بیت‌(ع)» و تحقیق در زوایای تاریک فرهنگ و تمدن اسلامی از جمله برنامه‌های کلان مجموعه است که زمینه‌های انجام آن در سال‌های اخیر فراهم آمده است.