هشدار جدی:سوسیس و کالباس سرطان‌زا است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سرطان‌ها را می‌توان با افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، افزایش فعالیت‌های بدنی، کاهش مصرف گوشت قرمز علی‌الخصوص سوسیس و کالباس کنترل کرد. به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنگره […]

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سرطان‌ها را می‌توان با افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، افزایش فعالیت‌های بدنی، کاهش مصرف گوشت قرمز علی‌الخصوص سوسیس و کالباس کنترل کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنگره بین‌المللی پیشگیری و تحقیقات سرطان گفت: سرطان یک بیماری مزمن است که در طول سال‌ها به تدریج به وجود می‌آید. سن، ژنتیک از عوامل غیرقابل تغییر ایجاد سرطان هستند اما کنترل مصرف دخانیات، افزایش تحرک از عواملی هستند که با توجه به آنها می‌توان بسیاری از سرطان‌ها را کنترل کرد.

ملک‌زاده گفت: سیگار، قلیان و دخانیات همچنین مصرف تریاک به هر شکلی و مصرف الکل در افزایش سرطان نقش دارند. این موارد ۳۰ درصد از ابتلای سرطان‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: همچنین ۳۰ درصد ابتلای سرطان‌ها به تغذیه نامناسب و عدم تحرک برمی‌گردد و ۷۰ درصد جمعیت ایران یا چاق هستند و یا وزنی بیش از اندازه دارند که این افزایش وزن ناشی از پرخوری و عدم تحرک است. ۸۰ درصد مردم ما تحرک ندارند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت مصرف نکردن میوه و سبزیجات تازه را یکی دیگر از عوامل خطر دانست و گفت: لازم است مردم ما هر روز ۵ یا ۷ بار میوه مصرف کنند و در هر وعده مصرف در یک میوه کافی است اما این موضوع باید ۵ تا ۷ بار در روز تکرار شود. مصرف میوه تازه سبب می‌شود اشتها کاهش یافته و از اضافه وزن نیز جلوگیری شود.

ملک‌زاده مصرف بیش از اندازه موادی همچون برنج، نان و شیرینی را مضر دانست و گفت: خوردن بیش از اندازه این خوراکی‌ها سبب چاقی می‌شود. متأسفانه در کشور ما مصرف نمک ۲٫۵ تا ۳ برابر حد استاندارد است که همین موضوع باعث بالا رفتن فشار خون بسیاری از ایرانی‌ها شده است.

وی اضافه کرد: در کشور ما فرهنگ مصرف گوشت سفید همچون ماهی پایین است و بسیاری از ایرانیان عادت به خوردن گوشت قرمز علی‌الخصوص گوشت کبابی برشته شده دارند که این خود در ایجاد سرطان‌ها بسیار مؤثر است. مصرف سوسیس و کالباس به عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان ثبت شده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: مصرف نوشیدنی‌های داغ بسیار مضر است؛ همه ما باید عادت کنیم که فعالیت بدنی داشته باشیم. انجام نرمش ۵ بار در هفته که بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد توصیه می‌شود.

ملک‌زاده بیان کرد: پیشگیری در سرطان بسیار مهم است اگر تمامی سرطان‌ها زود تشخیص و ثبت شوند آمار سرطان در کشور بالا می‌رود هم اکنون در کشور ما بسیاری از سرطان‌ها ثبت نمی‌شود به همین دلیل آمار سرطان در کشور پایین است و ما در سال آینده آمار دقیق‌تری از سرطان‌ها را خواهیم داشت.

وی افزود: هم اکنون سرطان در کشور ما ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تمامی کشورها و کشورهای همسایه است.

انتهای پیام/