- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

هشدارهای پیشگیری از جرایم جعل و كلاهبرداري

رئیس پلیس آگاهی استان قم هشدارهایی را پیرامون پیشگیری از جرایم جعل و کلاهبرداری به شهروندان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ” احمد کرمی” اظهار داشت: هیچ گاه با مشاهده یک آگهي تجاری در مطبوعات، به صحت آن اعتماد نکنید، مدارك شناسايي خود را (شناسنامه، كارت ملي و…در جای مطمئن نگهداری کنید و در صورت سرقت يا فقدان، موضوع را سریعاٌ به مراكز صدور اين مدارك اطلاع دهيد .

وی ادامه داد:  چک های خود را فقط در شعب بانک­ ها نقد کرده و از دادن چک به دیگران در قبال دریافت وجه نقد، به شدت بپرهیزید، پيشنهادهاي اغوا کننده درباره معاملات سكه هاي طلاي قديمي، اشياي عتيقه و…تنها دامي  براي فريب شماست .

رئیس پلیس آگاهی استان بیان داشت: در هنگام خريد يا اجاره محل سكونت يا دفتر كار، از مالك بودن طرف مقابل اطمينان حاصل کرده  و اسناد و اوراق بهادار را در محل­ هایي كه امكان دسترسي دیگران وجود دارد، نگهداری نكنيد.

سرهنگ کرمی ابراز داشت: متن چك را شخصاً و بايك قلم بنويسيد تا در صورت دست بردن در مندرجات چك، جعلي بودن آن مشخص شود و همچنین در هنگام مراجعه به بانك­ها، مراقب كساني باشید که پيشنهاد می­کنند چك شما را در قبال پرداخت آنی مبلغ آن،دریافت ­کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان خاطرنشان کرد: بهتر است براي هر حساب، از امضاء مخصوص و متفاوت استفاده کنید و امضاءهای بانكي، متفاوت با امضاء­های اسناد ديگر باشد.

وی توصیه کرد: در هنگام انجام معاملات و عقد قراردادها، مراقب افراد به ظاهر آراسته  باشید و فریب چرب­زبانی آنان را نخورید و همواره نیز براي اطمينان از اصالت يك سند ، بايد از مرجع صدور آن استعلام كنيد.

سرهنگ کرمی هشدار داد: همیشه به پيشنهادهای خيلي خوبی که به شما داده می شود، شك کرده و نیز مراقب كساني باشید كه با غصب عناويني نظير: مامور اداره اطلاعات ، كارمند دادگستري ، وكيل ، مامور نیروی انتظامی و… با اهداف فریبکارانه به شما نزديك مي­ شوند.