- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

نیازمندتدوین سندفرهنگی بامشارکت همه دستگاه های موثردرقم هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه سند فرهنگی دراین استان وجود ندارد،گفت: درتدوین سند فرهنگی، تمام دستگاه‌های موثر درحوزه فرهنگ باید مشارکت کنند تا چشم‌انداز اولویت‌های فرهنگی استان تبیین شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،سید موسی حسینی کاشانی روز یکشنبه درگفت وگو باخبرنگاران، تاکید کرد: تهیه سند فرهنگی تنها به عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیست چرا که بیش از ۲۰ دستگاه مختلف در مقوله فرهنگی موثر هستند.

وی موضوع فرهنگ را بسیار پیچیده دانست و گفت: هدف‌گذاری دررشته‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی و چشم‌انداز فعالیت‌های فرهنگی و هنری بخشی از سند فرهنگی قم است.

وی با تاکید برضرورت تدوین سند فرهنگی قم، گفت: این اداره کل به صورت جدی به دنبال ترسیم نقشه راه فرهنگی استان است که با تغییر مدیران، این مسیر تعریف شده، تغییر نکند.

حسینی کاشانی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تدوین چشم انداز تئاترقم، ادامه داد: درقالب شوراهای سیاست‌گذاری استان دربخش‌های مختلف باحضوراساتید و پیشکسوتان هنر نمایش استان، جلسه‌های مختلفی برای تدوین این سند صورت گرفته‌است.

وی یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را فرهنگ سازی دانست و گفت: فرهنگ‌سازی یکی از مطالبه‌ها و وظایف جدی وزارت فرهنگ است که یکی ازظرفیت‌های خوب در این زمینه استفاده از هنر می‌باشد.

وی  با بیان اینکه هنر درفرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار موثر باشد گفت: بسیاری از موضوع‌ها وقتی درقالب هنر به مخاطب ارائه شود اثرگذاری و پذیرش بیشتری خواهد داشت.

حسینی کاشانی با تاکید برافزایش شناخت مخاطبان با فرهنگ‌سازی ادامه داد: ظرفیت هنری بسیار بالاست به گونه‌ای که یک اثر هنری می‌تواند کار چندین سخنرانی را انجام دهد.

وی ، تئاتر را هنری زنده و مادر هنرها دانست و اظهار داشت: تئاتر به عنوان یکی از هنرهای پر ظرفیت و تاثیرگذار باید مورد حمایت و پشتیبانی جدی‌تر قرار گیرد چرا که تاثیر تئاتر از فیلم بیشتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با تقدیر از هنرمندان هنرنمایش استان، افزود: اکثر هنرمندان قم دغدغه‌های فرهنگی دارند و درجهت تقویت ارزش‌های دینی گام برمی‌دارند و توجه جدی به موضوع‌های اجتماعی دارند که باید بیش از پیش تقویت شود.

وی تاکید کرد: هنرمندان قمی خود را موظف به حرکت درمسیر فرهنگ‌سازی در حوزه‌های ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌دانند و در این مسیر مشغول تولید آثار هنری هستند.

وی با بیان اینکه آشنایی و استقبال مردم از تئاتر درقم افزایش یافته‌است، اظهار داشت: آشنایی مردم با تئاتر از جمله اولویت‌ها و هدف‌های استان است که افزایش فروش بلیت تئاترها چشم انداز روشنی در این زمینه خواهد داشت.

حسینی کاشانی، تقویت نمایشنامه نویسی و ارتقای کیفی درحوزه نمایشنامه را  از دیگر اولویت‌های این اداره کل درحوزه هنر نمایشی دانست و گفت: حمایت از تئاترها و نمایشنامه‌ها با موضوع‌های ارزشی و دینی به ویژه در حوزه عفاف و حجاب در اولویت قرار دارد.

وی، تئاتر خیابانی را برنامه ای فرهنگی با تاثیرگذاری بالا دانست و اظهار داشت: توجه به تئاتر خیابانی از جمله موضوعاتی است که باید در استان بیش از گذشته مورد توجه قرارگیرد.

حسینی کاشانی ، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: امسال با همراهی استانداری و شورای برنامه‌ریزی استان، ۱۲ میلیارد ریال به مجتمع فرهنگی هنری واقع درخیابان امام خمینی(ره)اختصاص یافت ضمن اینکه کل اعتبار مورد نیاز این طرح بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال برآورد شده‌است.

پیگیر موضوع توهین یک جامعه شناس به مردم قم 

وی  درادامه  درپاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در رابطه با توهین یک جامعه شناس به قم گفت: از لحظه اول انتشار این خبر، پیگیر موضوع بودیم ولی این پیگیری را رسانه ای نکرده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، افزود: فردی که این موضوع را مطرح کرده، به نظر می رسد که زیاد به مطالب و اشتباهی که مطرح کرده واقف نبوده و پرداختن بیشتر به آن باعث گسترده‌تر شدن این موضوع خواهد شد ضمن اینکه بدون سر و صدا پیگیر این موضوع بوده‌ایم.

وی ادامه داد: باید علاوه بر پیگیری  و پاسخگو کردن این فرد در این زمینه، نباید اجازه داد تا این موضوع بیش از پیش گسترش یابد ضمن اینکه به نظر می‌رسد افراد باید از اظهارنظرهایی که برای خود و دیگران از جمله اعتبار مردم یک شهر خدشه وارد می کند، اجتناب کنند.

وجود ۵۰۰ هنرمند تئاتر، ۲۰ استاد هنر تئاتر و ۷۰ لیسانس تئاتر در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت‌های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه‌های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده‌اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می‌باشد.