نمادهای شهری باید حقیقت و زیبایی دین را معرفی کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:در جامعه اسلامی نمادها و المان های شهری باید حقیقت دین را دنبال کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز دوشنبه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی در تالار شهرداری قم، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خصوص نمادهای […]

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:در جامعه اسلامی نمادها و المان های شهری باید حقیقت دین را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی روز دوشنبه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی در تالار شهرداری قم، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خصوص نمادهای شهری عنوان کرد: نمادهای شهری باید از منظر دین طراحی گردد تا پیامی دینی با خود به همراه داشته باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی این بود که نگرش بشریت را نسبت به دین تغییر دهد قبل از انقلاب دین تنها مجموعه ای برای موحدان و خدا پرستان و متدین بود که دستوراتی که بیان کننده کیفیت ارتباط انسان و خدا بود را ذکر می نمود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: دین در آن دوران دین محدود بود و گاه دین را از خاصیت می انداخت اما بعد از انقلاب اسلامی دین عنوان اداره کننده حکومت مردم مطرح شد و در همه رشته ها دین جریان پیدا کرد و در بعد فقهی و بیان احکام موضوع دین طرح گردید.

وی در باره جایگاه معماری از نگاه دینی نیز بیان کرد: چند سالی است که موضوع فقه معماری در حوزه های علمیه مطرح شده همان گونه که مباحثی درباره فقه پزشکی و کودکان و زنان نیز طرح شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: آباد کردن زمین پایه و اساس یک فکر است که می تواند تحول ایجاد کند چرا که اسلام دینی نیست که در چادر سکنی گزیدن را تاکید نماید بلکه به دنبال آباد کردن زمین است و در این میان معماری اهمیت زیادی دارد و باید در جهت احیاء آن متناسب با دین و مذهب تلاش شود.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: زمین نعمت بزرگی از جانب خداوند است و بشر موظف است در مسیر آباد کردن آن گام بردارد در این باره یکی از ابعاد مهم آباد کردن زمین در معماری شهرسازی و خانه سازی است در این باره مسئولان به ویژه در شهرداری نیز باید برنامه ای جامع در رابطه با معماری اسلامی تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد:در شهرها نباید ساخت و ساز به گونه ای باشد که تناسبی اسلامی و دینی میان ساختمان ها وجود نداشته باشد این ساختمان های بلند که هویتی ندارد علاوه بر این که منظر شهری و معماری را خدشه دار می کنند مفاسد اخلاقی زیادی را به دنبال دارند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مورد طراحی المان ها نیز افزود:المان ها و نمادهای شهری باید اسلامی و دینی باشد ساختمان ها و المان ها باید به گونه ای باشد که عظمت خداوند را نشان دهد و از اعتقادات دینی نشات گرفته باشد.

وی گفت:حرکتی در مورد طراحی المان های دینی و اسلامی و اعتقادی در کشور آغاز شده است که این نمادها بیانگر واژه هایی همچون ایثار و شهادت و اسطوره های ادبی و هنری می باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد:المان ها باید حقیقت دین را دنبال کنند به گونه ای که بتوان حقیقت دین را از آن فهمید جوانان نباید با دیدن یک المان به این بیندیشند که دین صرفا شهادت، عبادت، ایثار و ..است و تنها دین را محصور در این واژه ها ببینند بلکه باید حقیقت و زیبایی دین را با همه ابعاد آن به جوانان معرفی کرد.

وی بیان کرد:جوانان باید با دیدن این المان ها عاشق دین و عبادت و واژه های مقدس باشند و در این باره هنرمندان دارای رسالت های مهمی هستند ما در فیلم های کوتاه سوژه های نابی از نماز و عبادت و فرائض دینی داریم که باید هنرمندان به آن توجه داشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد:اسلام نماز و فرائض را واجب کرده و آن را تکلیف قرار داده اگر با نگاه هنرمندانه المان ها و نمادهایی از آن طراحی کنیم علاوه بر آن که عبادت را تکلیف می دانند عاشق آن نیز می شوند ما نباید مردم و جوانان را از دین بترسانیم بلکه زیبایی های دین را در مسیر هنر و در قالب آثار هنری به خوبی معرفی کنیم.

جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی، از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که از سال ۱۳۸۲ در کشور برگزار می شود.

این جشنواره با هدف ارائه یک المان شهری منطبق با معماری ایرانی اسلامی برای شهرهای مختلف کشور به ویژه سه شهر مذهبی قم، شیراز و مشهد برگزار می شود. بیش از ۱۷۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از پنج مورد آن به عنوان اثر برتر تجلیل شد.