نظریه های اجتماعی درنهج البلاغه با تکیه برنگاه های علمی قابل کشف است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه نظریه های اجتماعی در نهج البلاغه تنها با تکیه بر نگاه های علمی و تخصصی قابل کشف است، گفت: امروز نهج البلاغه به عنوان یک سند بزرگ، در اختیار بشریت است و ما باید از ظرفیت این گنجیه بزرگ دینی در عرصه قانونگذاری، راهبرد شناسی های […]

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه نظریه های اجتماعی در نهج البلاغه تنها با تکیه بر نگاه های علمی و تخصصی قابل کشف است، گفت: امروز نهج البلاغه به عنوان یک سند بزرگ، در اختیار بشریت است و ما باید از ظرفیت این گنجیه بزرگ دینی در عرصه قانونگذاری، راهبرد شناسی های اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد مبلغی در نشست مشترک مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و بنیاد بین المللی نهج البلاغه خاطرنشان کرد: نهج البلاغه گنجینه ای پر از اندیشه های کلان، شفاف و عمیق برای اسلامی سازی جامعه است.  

عضو مجلس خبرگان رهبری با  تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهج البلاغه در قانونگذاری گفت: نهج البلاغه درمان بسیاری از دردهای اجتماعی امروز  است ولی برای اینکه مطالعات  متوجه آن به درستی انجام پذیرد وپس از آن به به قانون تبدیل و پا به ساحت اجرا بگذارد، باید از تخصص های علمی  از جمله مهارت های فقهی و حقوقی  بهره گیری دقیق به عمل آید.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه اندیشمندان بساط  نظریه پردازی ها را پیرامون هر فراز از نهج البلاغه پهن کنند، یادآورشد:  باید  اهداف، اصول، سیاست ها وخط مشی ها را از کلمات، روح  و ساختارهای نهج البلاغه استخراج و آنها را به انسان و جامعه امروز ارائه دهیم.

آیت الله مبلغی خطاب به محققان تصریح کرد: نباید به صورت شتابزده و قبل از افکندن نگاه عمیق و تخصصی به نهج البلاغه،   چیزی را به حضرت علی( ع) نسبت دهیم، بلکه با مطالعات عمیق و صبر علمی، در این زمینه فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: هر چند ما در زمینه شناسایی و اکتشاف ابعاد مختلف معارف غنی نهج البلاغه تا حدودی کوتاهی کردیم ولی بنیاد بین المللی نهج البلاغه در صورت عمیق تر کردن فعالیت های خود، و بهره گیری از اندیشمندان می تواند تا حدودی این خلاء ها را برطرف و زمینه استفاده بیشتر را جامعه  فراهم نماید.

آیت الله مبلغی بیان داشت: اکنون که حکومت اسلامی در کشور مستقر شده، هر چه ما جلوتر می رویم، نیاز به نهج البلاغه نسبت به اول انقلاب بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه درس های نهج البلاغه دوای بسیاری از دردهای اجتماعی است، گفت: ما می توانیم با استفاده از ظرفیت نهج البلاغه، بسیاری از مشکلات و خلاء های اجتماعی را برطرف نماییم. 

آیت الله مبلغی تاسیس بنیاد نهج البلاغه را امر مبارکی در کشور دانست و گفت: بنیاد نهج البلاغه می تواند برای انتقال ذخایر این کتاب و گنجیه بزرگ به جامعه بویژه در بحث قانون گذاری، بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مرحوم شهید مطهری و شهید صدر در معادل سازی اسلامی در برابر اندیشه های موجود در دانش های بشری توانایی و ید طولایی داشتند، شهید صدر در مکتب اقتصادی خود، به مکاتب مختلف مراجعه نموده و محتواهای معادل اسلامی را با اجتهاد دقیق کشف کرد.

وی گفت: امروز می توان از خاستگاه  دانش حقوق، دانش سیاست و دانش های اجتماعی به سراغ بررسی نهج البلاغه رفت و از آنجا با دستانی پر و نظریه هایی عمیق به سمت قانون و جامعه آمد.

آیت الله مبلغی از آمادگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای شروع عملیات پوشاندن لباس قانون بر اندیشه های نهج البلاغه در یک همکاری علمی – مطالعاتی با بنیاد بین المللی نهج البلاغه خبر داد و گفت: مرکزبرای تشکیل گروه و یا حلقه ای که به صورت مدام با مجموعه نهج البلاغه در ارتباط باشد، آمادگی دارد.

وی گفت: ابتدا باید  بر یک کار نمونه ای تمرکز کرده و پس از توفیق در آن،  توسعه عملیات تقنین نهج البلاغه را دنبال کنیم.

وی گفت:  فقه اگر به سمت نهج البلاغه بیاید قوی تر عمل خواهد کرد.