- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

نخستین نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه در قم برگزار شد

نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه با معرفی چندین کتاب برتر به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و صدا و سیمای مرکز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست کتاب‌خوان ویژه اصحاب رسانه با معرفی چندین کتاب برتر توسط مجریان، گویندگان و تهیه کنندگان در سالن همایش‌های شهدای مدافع حرم صدا و سیمای مرکز قم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مریم احمدپور از فعالان رسانه‌ای استان طی سخنانی به معرفی کتاب «گویندگی و فن‌بیان در جست‌و جوی زبان معیار» نوشته غلامعلی امیرنوری پرداخت و تصریح کرد: افرادی که در رسانه‌های دیداری و شنیداری فعالیت می‌کنند باید اصول فن‌بیان را بیاموزند تا بتوانند از زبان مکتوب نیز استفاده کنند.

 

احمدپور با اشاره به اینکه کتاب «گویندگی و فن‌بیان در جست‌و جوی زبان معیار» توسط مرکز تحقیق و توسعه رادیو تهیه شده است، اضافه کرد: امروزه جای گفت‌و گوی مؤثر در میان روابط ما خالی است به همین علت این کتاب به پرکردن این خلاء می‌پردازد.

 

علیرضا بختیاری از گویندگان توانمند رادیو قم نیز ضمن معرفی کتاب «گویندگی در رادیو و در تلویزیون» نوشته استوارت هاید اظهار کرد: این کتاب در مرکز تحقیق و توسعه صدا و سیما به چاپ رسیده و به شیوه مطلوب به تشریح روش گویندگی خبر در رادیو و تلویزیون پرداخته است.

 

بختیاری با اشاره به اینکه گویندگی خبر در رادیو با گویندگی خبر در تلویزیون متفاوت است، عنوان کرد: اگر افراد گوینده با مباحث تخصصی آشنا شوند می‌تواند به شیوه مطلوب‌تر رسالت‌های خود را دنبال کنند.

 

در ادامه این نشست، محمدرضا بهروز تهیه کننده و نویسنده و گوینده و مجری برنامه های کودک و نوجوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را معرفی و خاطرنشان کرد: این کتاب در هشت جلد و توسط مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان نوشته شده است.

بهروز؛ ‌نبود تصاویر غنی و تصویرسازی مورد نیاز را از نقاط ضعف کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برشمرد و گفت: محتوای نوشتاری بسیاری غنی در این کتاب وجود دارد که می‌توان از این محتوا در شرایط کنونی جامعه نیز برای نوجوانان و کودکان استفاده کرد.

 

ملیحه توکلی گوینده و مجری (بازیگر برنامه های رادیویی خانواده رادیو قم) نیز طی سخنانی عنوان کرد: کتاب «چرا مردها گوش نمی‌دهند و زن نمی‌توانند نقشه‌ها را بخوانند؟» توسط انتشارات مبین اندیشه و در سال ۹۱ به چاپ رسیده و یکی از ۱۰ کتاب پرفروش قرن بوده و بیش از ۱۱ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

 

توکلی با اشاره به اینکه انسان آگاه هیچ‌گاه از کتابخوانی خسته نمی‌شود، تصریح کرد: در رادیو قم با استفاده از برنامه «راه زندگی» به معرفی کتاب پرداخته می‌شود، این عملکردها می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بسیار تاثیرگذار باشد.

 

محبوبه فرهادی گوینده و مجری و مهندس کشاورزی، نیز در این نشست به معرفی کتاب «گفتن ندارد» برگرفته از مجموعه اشعار آیینی مجید تال در مورد اهل‌بیت(ع) که توسط انتشارات جمهوری به چاپ رسیده است، پرداخت.

 

همچنین محدثه رئیس عبداللهی یکی از تهیه‌کنندگان و نویسندگان صدا و سیما نیز در معرفی «چگونه کتاب بخوانیم» گفت: تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از این کتاب به فروش رسیده به همین علت این کتاب مورد توجه منتقدان ادبی قرار گرفته است.

 

رئیس عبداللهی ادامه داد: نویسندگان کتاب «چگونه کتاب بخوانیم» راهکارهای مفیدی برای ایجاد ارتباط سازنده میان خواننده و نویسنده ارائه می‌کنند به همین علت این کتاب برای افراد خواننده که به دنبال کسب دانش بیشتر هستند، مفید است.

 

در پایان این نشست کتاب‌خوان سکینه میری از گویندگان صدا و سیما در مورد کتاب «نامیرا» گفت: این اثر به قلم صادق کرم یارنوشته و توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده و در جایزه ادبی جلال آل‌احمد شایسته تقدیر شده و اثر برگزیده جشنواره دین و پژوهش‌های برتر شناخته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب «نامیرا» وقایع تاریخی را به ‌داستان‌های خواندنی تبدیل کرده است، گفت: این کتاب نشان می‌دهد که انسان‌ها به صورت مستمر در معرض آزمایش و انتخاب هستند و شاید یک تلنگری برای ما باشد که اگر در دوران امام حسین(ع) بودیم در کدام جبهه قرار می‌گرفتیم؛ نویسنده برای نوشتن این اثر، ۳۰ کتاب تاریخی خوانده و یک سال زمان گذاشته است.

 

گفتنی است، در این نشست حجت‌الاسلام عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و حجت‌الاسلام محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم نیز حضور داشتند.