- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رایگان گازسوز می‌شوند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم گفت: خودروهای بار و حمل و نقل عمومی در چهار کارگاه در قم به صورت رایگان گاز سوز می شوند.

 به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، محمود طاهری در نشست خبری که ظهر امروز در تالار اجتماعات شرکت نفت قم برگزار شد، با اشاره به اعلام مدیریت مصرف بنزین در آبان ماه سال ۹۸ توسط دولت، اظهار کرد: در این راستا مسئولان وعده هایی را مبنی بر دوگانه سوز کردن خودروها دادند تا تسهیلاتی را برای مالکان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اخذ مجوز از شورای اقتصاد یرای وزارت نفت برای عملیاتی کردن وعده هایی که به مردم داده شده بود، گفت: در بخش نخست برای حمل بار و مسافر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی یعنی وانت بارها و تاکسی ها به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ وجهی این خودروها به مصرف کننده سی ان اجی تبدیل می شوند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم افزود: چهار کارگاه مجاز در استان قم نسبت به دوگانه سوز کردن خودروها اهتمام دارند که لازم است در سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه ثبت نام باید حتما توسط مالک اصلی و قانونی خودرو انجام شود، تصریح کرد: این اقدام رایگان انجام می شود و مالکان می توانند زمان نوبت دهی را برحسب زمان خود انتخاب کنند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام کنند.

طاهری با تاکید براینکه ممکن است برخی کارگاه ها با عناوین گوناگون بخواهند وجهی را بابت گازسوز کردن خودروها از مالک دریافت نمایند، بیان کرد: نظارت های جدی در اجرای این طرح وجود دارد و مردم باید بدانند این طرح در بخش نخست برای خودروهای حمل و نقل عمومی به صورت رایگان است و هیچ وجهی در این ارتباط دریافت نمی شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروها یک طرح ملی است و محدودیت سهمیه استانی وجود ندارد، گفت: در صورتی که این سقف پر شود حتی اگر یک نفر از استان قم ثبت نام نکرده باشد حقی برای او قائل نمی شوند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم اضافه کرد: طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع بعد از طرح سهمیه بندی بنزین انجام شد که با نابسامانی هایی در قم مواجه شدیم و در اواسط اسفند ماه این نابسامانی فروکش کرد و ما تصمیم گرفتیم که ساماندهی داشته باشیم.

وی افزود: قم شهر سبز است و بالای ۹۵ درصد یه گاز طبیعی متصل هستند و بالای ۹۸ درصد خودروها گازسوز است.

طاهری ادامه داد: جامعه هدف ما در استان قم زیاد نیستند زیرا تنها ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار نفت سوز داریم که بخش عمده، خدمت گیرنده هستند و بخشی را نیز صنوفی تشکیل می‌دهند که دسترسی به گاز شهری ندارند و مجبورند از گاز کپسول استفاده کنند و ما موظفیم که گاز مایع را با نرخ مصوب در اختیارشان قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در طرحی که از اول مردادماه آغاز شده ۱۰ استان کشور به عنوان پایلوت برای اجرای طرح انتخاب شدند که استان قم نیز شامل آن می‌شود، گفت: طی سال ۹۶ و ۹۷، نفت سفید به صورت الکترونیکی توزیع می‌شد که اکنون نیز این اقدام انجام می‌گیرد و از همین اطلاعات برای توزیع گاز مایع نیز استفاده می‌شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌ قم افزود: مقدمات این طرح فراهم شده و فعلاً به صورت موازی طرح را پیش می بریم تا مطمئن شویم که اکثریت جامعه هدف بدون مشکل هستند سپس بعد از تصمیم گیری ستاد اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

طاهری با اشاره به اینکه شرکت پخش هیچ وظیفه‌ای در تامین گاز LPG در هیچ جای کشور ندارد گفت: با کارگاه‌های غیر مجاز که کیت‌های LPG تهیه می‌کردند توسط مراجع قانونی برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در استان قم از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: زیرساخت برای بیش از این میزان مصرف نیز فراهم است و حتی چنانچه ۵۰ درصد نیز به مصرف CNG استان اضافه شود پاسخگو خواهیم بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه قم با اشاره به وجود ۴۰ جایگاه CNG فعال در استان قم افزود: برخی از جایگاه‌ها نیز به دلایل مختلف بی استفاده شده است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.