مواظب باشیدچهارشنبه سوریتون چهارشنبه سوزی نشود

در انتهای سال که همه آماده برگزاری مراسم نوروز و ورود به سال جدید می شوند، بیمارستان ها و مراکز اورژانس برای پذیرش مصدومین ناشی از یک مراسم پرخطر به حال آماده باش قرار می گیرند. چهارشنبه پایان سال، سالروز جشنی است که علیرغم هشدارهای فراوان و ارائه آمار و اطلاعات مستند و نشان دادن […]

در انتهای سال که همه آماده برگزاری مراسم نوروز و ورود به سال جدید می شوند، بیمارستان ها و مراکز اورژانس برای پذیرش مصدومین ناشی از یک مراسم پرخطر به حال آماده باش قرار می گیرند. چهارشنبه پایان سال، سالروز جشنی است که علیرغم هشدارهای فراوان و ارائه آمار و اطلاعات مستند و نشان دادن تصاویر وحشتناک از عواقب این کار، متاسفانه هنوز هم به دليل همراه شدن با برخي اعمال خطرآفرين، بي احتياطي‌ها و نيز فاصله گرفتن از اصل آداب و سنن قدیمی، قربانی می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، دکتر حمید صدیقی آخا مدیر کل پزشکی قانونی استان قم ، ضمن هشدار در مورد استفاده نادرست از مواد منفجره و نتایج آمار سالیانه ارائه شده از مصدومین و نیز با اشاره به فوت ۱۶ نفر در  حوادث چهارشنبه سوری سال قبل در کشور، ضرورت تلاش هر چه بیشتر در راستای افزایش آگاهی جامعه و رفع این معضل را خاطر نشان کرد.

عضو شورای قضایی استان، اظهار امیدواری کرد: با سازندگان، واردکنندگان و فروشندگان این گونه مواد غیر استاندارد و بدون مجوز  که بعضاً در حکم کالای قاچاق نیز محسوب می شود، برخورد قانونی لازم صورت گرفته و عواقب و نتایج هولناک به بار آمده از این اقدام، به آنان نشان داده شود.

مدیرکل پزشکی قانونی از همه همکاران بعنوان عضو خانواده پزشکی قانونی و نیز رسانه ها خواست با اطلاع رسانی در این مورد از بروز حوادث فاجعه بار جلوگیری کنند. وی همچنین با یادآوری آسيب‌ها و صدمات جسماني كه گاه غير قابل جبران بوده و  هزينه‌هاي زيادي را به خانواده‌ها تحميل می کند، از والدین خواست تا نسبت به مخاطراتی که در کمین است، به فرزندان خود اطلاعات لازم را ارائه کنند.

وی گفت:تماس با مواد محترقه و منفجره، باعث می شود افراد به شكل هاي متعددي دچار آسيب شوند كه اين آسيب ها مي تواند ناشي از برخورد تركش ماده انفجاري تا سوختگي حرارتي و يا شيميايي و نيز قرار گرفتن در معرض موج انفجار، ريزش ساختمان و … باشد كه متأسفانه عوارض متعددي مانند نابينايي، قطع عضو، جوشگاه هاي دائمي روي صورت و بدن، ناشنوايي و … را به دنبال دارد.

آسيب هاي رواني ناشي از استرس وارده به افراد، اين نوع ديگری از این صدمات است که لطمات جبران ناپذیری بر روان انسان باقی می گذارد.

 

ابوالفضل رضایی زواره
مسئول روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان قم