- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

معرفی و بررسی کتاب های «حکمت های نقوی» و «رهنمای خورشید»

دومین نشست «کتاب آنلاین» به ابتکار و خلاقیت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و کتابستان رضوی قم با محوریت دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و معرفی و بررسی کتاب های «حکمت های نقوی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی و «خورشید رهنمای» نوشته ابوالفضل هادی منش برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست «کتاب آنلاین» با محوریت معرفی جشنواره کتابخوانی رضوی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و همکاری «کتابستان رضوی» در محل این کتابفروشی با حضور نویسندگان حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل هادی‌منش و حسین حیدری به عنوان منتقد و کارشناس برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل هادی‌منش نویسنده کتاب «خورشید رهنمای» در ابتدای این برنامه به برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: تلفیق زیارت و فرهنگ کتابخوانی گامی درخشان و پر از امید در جشنواره رضوی است.

وی افزود: این جشنواره باعث تولید محتوای اثر گذار و همچنین ترغیب و تشویق دیگر نویسندگان می‌شود.

نویسنده کتاب «خورشید رهنمای» با اشاره به سبک خلاصه نویسی در امر نگارش و ضرورت آن با توجه به وجود شبکه‌های مجازی گفت: یکی از اصول کاری من در نگارش، اهتمام ویژه به خلاصه نویسی است. بارش اطلاعات، فرصت کم و عدم حوصله جوانان به مطالعه، باعث شده است تا آنجا که ممکن است به همه ابعاد به صورت هدفمند و با ترتیب و نظم خاص به صورت موجز بپردازم.

هادی‌منش تصریح کرد: کتاب «خورشید رهنمای» برای گروه سنی جوان و بزرگسال انتخاب شده است و هدف من از نگارش این کتاب، قشر کتابخوان و علاقمند به این موضوعات است.

این نویسنده با اشاره به اینکه بسترها و شرایط تاریخی زمان امامان معصوم با یکدیگر متفاوت است تاکید کرد: اگر امام حسن (ع) و دیگر معصومین در شرایط حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قرار می‌گرفتند، قیام می‌کردند. امام هادی (ع) وظیفه راهبردی و مدیریتی را برای فرهنگ سازی و پذیرش عموم آماده کرد و بهترین منشور حضرت، جامعه کبیره است.
حجت الاسلام و المسلمین هادی منش یادآور شد: حکومت‌ها و دولت‌های عباسی شرایط خفقانی را به وجود آورده بودند و اين رعب و وحشت برای شیعیان پس از شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به اوج خودش رسید و زمینه را برای محبین خاندان پیامبر(ص) تنگ کرد.

در ادامه حسین حیدری، منتقد و کارشناس به شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این روزها دورهمی‎های جامعه کتابخوان محدود شده اما فضای مجازی این ظرفیت را دارد تا همچنان برنامه‌های فرهنگی به کار خود ادامه دهند.

این منتقد ادبی کتاب «خورشید رهنمای» را معرفی کرد و یادآور شد: آغاز این کتاب ما را به سلام و درود به خاندان پیامبر (ص) فرا می‌خواند. نويسنده می‌خواهد از نگارش این کتاب دغدغه‌اش را نسبت به تبیین شرایط زندگی اعتقادی، علمی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امام هادی (ع) بیان کند. ​

در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی نویسنده کتاب «حکمت‌های نقوی» گفت: انتخاب حدیث در جشنواره کار بسیار پسندیده‌ای برای گروه سنی نوجوان است چرا که ثمره‌ی کار بالا می‌رود و بیشتر معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی برای گسترش فرهنگ مطالعه و ترویج و تعمیق معارف آل الله است که با این حرکت فرهنگی مذهبی خدمت بزرگی انجام داده‌ایم.
محدثی تاکید کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی با محور قرار دادن عالم آل محمد(ص) در این جشنواره، گام بزرگی را برداشته است. این تشویق و ترغیب در عصر حاضر یک نیاز است و با توجه به کرونا ویروس و ضرورت حضور در خانه، فرصت مغتنمی است تا در کنار خانواده با بهره‌مندی از زمان، کتاب‌های جشنواره رضوی مطالعه شود.
حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی در رابطه با کتاب «حکمت‌های نقوی» گفت: این کتاب مجموعا ۴۰ حدیث دارد که با قلمی روان به رشته تحریر درآمده است و تبیین کننده محتوای حدیث است.

وی افزود: در این کتاب با استفاده از احادیث تاکید شده که راه روشن، مسیر اهل بیت (ع) است و در این باره امام رضا (ع) می‌فرمایند: اگر مردم شیرینی و خوبی کلام ما را درک می‌کردند هر آینه به آن روی می‌آوردند.

محدثی گفت: انتخاب ۴۰ حدیث از طرفی آسان بود و از طرفی هم سخت بود. به دلیل فراوانی احادیث کار ما برای گزینش حدیث دشوار شد. از این رو احادیثی را انتخاب کردیم که برای عموم افراد جامعه کارساز باشد و به اخلاق اجتماعی و بهبود شرایط زندگی افراد کمک کند.
وی اضافه کرد: مخاطب شناسی و ارتباط با افکار عمومی یکی از هنرها و خلاقیت های نویسنده موفق است. چون نگارنده باید به تناسب ذائقه مخاطب محتوا تولید کند و این بیشترین خدمت به اهل بیت پیامبر (ع) است.
این نویسنده و مولف آثار مذهبی گفت: خواننده باید محتوای کلام را به خوبی درک کند تا برای او پر از جاذبه و کشش باشد به گونه‌ای که به عمق پیام پی ببرد و به آن متصل شود.