- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

معاون حمل و نقل شهرداری قم:ناوگان اتوبوسرانی قم درحال نوسازی است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه کل ناوگان اتوبوسرانی قم در حال نوسازی است، گفت: علاوه بر نوسازی و تعمیرات اساسی کل ناوگان اتوبوسرانی قم، کل نظام مدیریت و بهره برداری از سازمان اتوبوسرانی این شهر نیز در حال تغییر است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،عباس ذاکریان قبل از ظهر امروز در دیدار شهردار قم با اصحاب رسانه، هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس را بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال برآورد کرد و تاکید کرد: کل ناوگان اتوبوسرانی با حفظ مالکیت شهرداری برای بهره برداری به بخش خصوصی برون سپاری می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تعمیر اساسی ۱۰۷ دستگاه اتوبوس قم در دستور کار است، گفت: ۱۷۷ دستگاه اتوبوس جدید در حال تحویل به قم و افزوده شدن با ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است.

ذاکریان با بیان اینکه مکانیزه شدن ۱۰ پل عابر پیاده به پله برقی در سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت، گفت: با وجود پنج بار مناقصه برای اجرایی شدن این طرح‌ها، به دلیل نوسانات اقتصادی هیچ شرکتی حاضر به شرکت در این مناقصه‌ها نشد و این موجب شد تا با وجود تأمین اعتبار لازم برای مکانیزه کردن این طرح‌ها، این موضوع در سال ۹۷ اجرایی نشود.

وی تجهیز پل‌های عابر پیاده به آسانسور را از جمله موضوعات در دستور کار شهرداری دانست و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، چهار پل عابر پیاده که به دلیل تصادفات دارای بالاترین اولویت هستند، تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

عباس ذاکریان قبل از ظهر امروز در دیدار شهردار قم با اصحاب رسانه، هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس را بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال برآورد کرد و تاکید کرد: کل ناوگان اتوبوسرانی با حفظ مالکیت شهرداری برای بهره برداری به بخش خصوصی برون سپاری می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تعمیر اساسی ۱۰۷ دستگاه اتوبوس قم در دستور کار است، گفت: ۱۷۷ دستگاه اتوبوس جدید در حال تحویل به قم و افزوده شدن با ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است.

ذاکریان با بیان اینکه مکانیزه شدن ۱۰ پل عابر پیاده به پله برقی در سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت، گفت: با وجود پنج بار مناقصه برای اجرایی شدن این طرح‌ها، به دلیل نوسانات اقتصادی هیچ شرکتی حاضر به شرکت در این مناقصه‌ها نشد و این موجب شد تا با وجود تأمین اعتبار لازم برای مکانیزه کردن این طرح‌ها، این موضوع در سال ۹۷ اجرایی نشود.

وی تجهیز پل‌های عابر پیاده به آسانسور را از جمله موضوعات در دستور کار شهرداری دانست و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، چهار پل عابر پیاده که به دلیل تصادفات دارای بالاترین اولویت هستند، تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری بازنگری در طرح جامع حمل و نقل قم است، گفت: مطالعات این طرح تا ۳ ماه آینده نهایی می‌شود که به طور قطع با اجرایی شدن این طرح شاهد افزایش ایمنی و آرام سازی تردد در سطح شهر خواهیم بود.

ذاکریان فرهنگ سازی در حوزه ترافیکی را ضروری دانست و اظهار داشت: ارتقای فرهنگ ترافیکی، استانداردسازی معابر، اصلاح هندسی معابر و همچنین نصب دوربین‌های ثبت تخلف از جمله اقدام‌هایی است که در راستای ارتقای ایمنی در قم برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: استفاده از سامانه‌های ترافیکی راهکاری مناسب برای آرام سازی ترافیکی در سطح شهر است که به دلیل اینکه عمده تجهیزات این سامانه‌ها نظارتی نیازمند تخصیص ارز هستند، برای فعال سازی آنها مشکلاتی وجود داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به آمار بالای تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در بلوار آیت الله بروجردی قم، گفت: در روزهای گذشته ۱۸ دوربین ثبت تخلف در بلوار آیت الله بروجردی در ۶ نقطه نصب شده است که با نصب این دوربین‌ها شاهد بهبود چشمگیر وضعیت ترافیکی و کاهش تصادفات در این بلوار هستیم.

فاز اول مترو قم ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: فاز اول خط یک مترو قم ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۶ ایستگاه این خط در حال تکمیل است.

علیرضا قاری قرآن قبل از ظهر امروز در دیدار شهردار قم با اصحاب رسانه، با بیان اینکه نوسانات اقتصادی فعال سازی خط یک مترو قم را با چالش مواجه کرده است، افزود: با توجه به افزایش هزینه تکمیل این طرح بر پیمانکار به دلیل رشد چند برابری قیمت‌ها، امیدواریم با اصلاح قرارداد زمینه برای تسریع در راه اندازی این طرح فراهم شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه تأمین تجهیزات مترو به دلیل تحریم با مشکلات جدی مواجه شده است، ادامه داد: تولید واگن‌های داخلی در شرایط تحریم، به یک اولویت در کشور تبدیل شده است و در صورتی که سهم تولید واگن داخلی افزایش یابد، امکان تأمین بخشی از نیاز مترو وجود خواهد داشت.

قاری قرآن تاکید کرد: با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، امکان تعیین زمان برای بهره برداری از خط یک مترو قم ممکن نیست ولی تمام مجموعه مدیریتی قم در تلاش است تا مشکلات پیش پای این طرح برطرف شود و فاز اول آن به زودی به بهره برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مونوریل قم، گفت: به طور قطع راه بازگشتی جز تکمیل مونوریل وجود ندارد و آخرین تصمیم در مورد این طرح اتفاق نظر تمام مسئولان استان برای راه اندازی ۴.۷ کیلومتر از مونوریل است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به برخی مشکلات حقوقی مونوریل، ادامه داد: تغییرات اساسی در قرارداد این طرح به عنوان طرح مهر ماندگار نیازمند پیگیری‌های حقوقی و قانونی است.

قاری قرآن ادامه داد: مشکلات حقوقی این طرح در قالب سندی در شهرداری تدوین و به سازمان‌های نظارتی ارسال شده است که نیازمند ورود و تصمیم گیری دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه هستیم تا با گره گشایی از مشکلات حقوقی این طرح، امکان تکمیل و تحویل آن به قم توسط پیمانکار فراهم شود.

وی در ادامه، گفت: مذاکره برای اجرای خط قطار سریع السیر به سمت جمکران و جمع آوری خط آهن متروکه از جمکران تا مرکز شهر در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: برنامه ریزی برای جمع آوری خط‌های راه آهن متروکه درون شهری قم و تبدیل آنها به فضای سبز از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شهرداری است که نهایی شدن آن نیازمند تصمیم گیری توسط وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

قاری قرآن همچنین با بیان اینکه نهضت آسفالت معابر از سال ۹۵ در شهر قم آغاز شده است، گفت: زیرسازی و آسفالت معابر فرعی به ویژه مناطق حاشیه‌ای قم از جمله اولویت‌های شهرداری برای آسفالت و بهبود معابر شهری است.