- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مسئول باشگاه ترانه حوزه هنری قم:سرناد اتفاق نادری در فضای ادبی قم است

 صدرا کاوه دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است و از سال ۱۳۹۱ پا به عرصه ترانه گذاشته‌است. او که حضور موفقی در جشنواره‌ها از جمله جشنواره شعر و داستان جوان سوره، جشنواره شعر نیاوران، جشنواره شعر کتاب و جایزه ترانه افشین یدالهی داشته این روزها جلسات ترانه‌سرایان حوزه هنری قم با عنوان «سرناد» را مدیریت و برگزار می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم: به عنوان اولین سوال بفرمایید تعریف ترانه چیست و شما چه کاری را ترانه می‌دانید؟

ترانه، کلامی است که به قصد تلفیق با موسیقی سروده می‌شود و طبعا در این کلام نکات مربوط به موسیقی و مخاطب مد نظر قرار می‌گیرد.

برخلاف شعر که به مناسبت‌های اجرا توجهی ندارد.

 

چه شد که به فکر برگزاری محفل سرناد افتادید؟

سال ۹۷ بود که پیشنهاد برگزاری جلسه‌ی ترانه از طرف حوزه هنری قم مطرح شد و بخاطر عدم وجود جلسه‌ی تخصصی ترانه در قم و این‌که همیشه جای خالی‌اش احساس می‌شد، این پیشنهاد را قبول کردم و با همراهی محمدجواد الهی‌پور ترانه‌سرای خوب شهر قم، برگزاری جلسات را آغاز کردیم. حالا هم که بخاطر بیماری کرونا مجبوریم به صورت مجازی جلسات را ادامه دهیم.

 

برگزاری محفل سرناد به صورت مجازی چه مزایایی داشته‌است؟  

با انتشار صوتی جلسات سرناد، ارتباط و دیدار حضوری با دوستان ترانه‌سرای قم را از دست دادیم، اما این مدل برگزاری محفل فرصتی شد که در بستر فضای مجازی از حضور ترانه‌سرایان شهرهای دیگر استفاده کنیم. فرصتی که در شکل حضوری سخت‌تر به دست می‌آمد. ما برای اولین جلسه‌ی صوتی از حضور محمد نویری ترانه‌سرای باتجربه‌ی اهواز استفاده کردیم و در جلسه‌ی دوم از ترانه‌سرایان جوان شهر اصفهان.

 

 این مدل برگزاری برنامه را بیشتر می‌پسندید یا برگزاری حضوری را؟

قطعا برگزاری جلسه‌ به صورت حضوری بهتر است، چرا که در جلسات مجازی ما قسمت کارگاهی جلسات را از دست داده‌ایم و سرناد مجازی صرفا یک جلسه‌ی شعرخوانی شده‌است، در حالی که کارکرد اصلی آن نقد و بررسی ترانه‌ی دوستان شهر قم است.

 

آیا برگزاری محفل سرناد کمکی به رشد ترانه سرایان قم کرده‌است؟

سرناد اتفاق نادری در فضای ادبی قم بود. به این علت که در ادبیات قم، بیشتر به شعر کلاسیک و آیینی پرداخته شده و وجود چنین دورهمی برای ترانه‌سرایان به کشف استعدادهای ترانه در میان شاعران کمک میکند. افرادی که در دیگر جلسات قم حضور ندارند. علاوه بر این، فضایی که بتوانیم در آن صرفا به ترانه بپردازیم و بتوانیم از ترانه سرایانی که در مارکت فعالیت می‌کنند، دعوت کنیم، قطعا به دوستان کمک می‌کند و این مسئله از رضایت دوستان حاضر در محفل سرناد، مشخص است.

حوزه هنری قم بجز سرناد چه اقدام دیگری در حوزه ترانه در برنامه‌های آتی خودش دارد؟

علاوه بر جلسات ماهانه‌ی سرناد یک کارگاه ترانه هم داشتیم که دو ترم از آن برگزار شد و در آینده ترم بعدی هم برگزار خواهد شد.

 

جایگاه ترانه سرایان قم چگونه است؟

چیزی که تا به حال در فضای ادبی قم دیده‌ام این است که تعداد افرادی که در این شهر، در حوزه‌ی ترانه فعالیت می‌کنند، کمتر از ترانه‌سرایان دیگر شهرهاست و افرادی هم که در قم، ترانه می‌نویسند، معمولا افرادی هستند که شعر کلاسیک برایشان اولویت دارد. اما از لحاظ کیفی می‌توانم بگویم فاصله‌ی خاصی با ترانه سرایان دیگر شهرها نداریم.

 

ضعف جامعه‌ترانه سرایان قم را چه می‌دانید؟

دوستان ترانه‌سرای قم بخاطر نبود مارکت موسیقی حرفه‌ای در قم، انگیزه‌ی فعالیت زیادی ندارد و به ندرت افرادی را میبینیم که جدی به ترانه بپردازند.

 

چه مدلی پیشنهاد می‌کنید تا ترانه‌سرایان قم بتوانند به خوانندگان وصل شوند و کارهایشان به مرحله اجرا برسد؟

در مرحله‌ی اول لازم است که کیفیت آثارشان را بالا ببرند و به نقطه‌ای برسند که بتوانند در ژانرهای مختلف اثر قابل دفاع تولید کنند. در مرحله‌ی بعد ترانه‌هایشان را به آهنگسازان پیشنهاد بدهند. در همکاری با آهنگساز می‌توانند آثارشان را به خواننده‌ها هم برسانند.