- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مروری بر نه ماه تلاش و خدمت جوانان هلال احمری

عملکرد نه ماهه معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قــم نشانگر مشارکت بیش از ۳۳ هزار و ۳۰۰ جوان در برنامه های آموزشی، فرهنگی و عام المنفعه جمعیت هلال احمر استان قم در سه فصل نخست سال ۹۷ است، در این گزارش، به مرور و بررسی آمار این فعالیت ها در حوزه معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قــم پرداخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قــم در پایان نه ماه از سال جاری با اجرای طرح هایی همچون، طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی، طرح ملی پیمان، طرح دادرس و میزبانی اردوهای کشوری نشاط و امید به استعداد ۷۰۰ نفر در دو گروه و برگزاری جشنواره احسان و سایر فعالیت های متنوع آموزشی در ۷ کانون در حوزه جوانان اقدام به غنی سازی اوقات فراغت جوانان در سطح استان سه بخش خلجستان، کهک و جعفریه کرد.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم در خصوص اینکه رویکرد هلال احمر جذب حداکثری اعضای داوطلب برای مشارکت در فعالیت های امدادی و عام المنفعه است، گفت: در این راستا برگزاری ۱۴ اردوی برون استانی در دستور کار قرار گرفت که حدود ۷۰۰ نفر از جوانان در این اردوهای که شامل اردوهای زندگی در شرایط سخت(کویرنوردی) و سایر اردوهای فرهنگی و تفریحی بود مشارکت کردند.

محمد مصباحی با اشاره به تنوع فراوان در برنامه های حوزه جوانان هلال احمر گفت: خدمت رسانی یه مسافران و زائران در مسجد جمکران با برپایی سه اکیپ در ایام نیمه شعبان و حضور در مراسم تجدید پیمان با آرمان های امام راحل و اجرای فعالیت های اجتماعی همچون برپایی هیات رهروان حضرت علی اکبر علیه السلام، دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران و کاشت نهال به یاد شهدا و همچنین گرامیداشت اعیاد و مناسبت های مذهبی و ملی همچون دهه کرامت از جمله فعالیت های صورت گرفت در نه ماهه سال جاری بود.

*آموزش محور اصلی نوآوری

 

وی با تاکید بر اهمیت آموزش به عنوان محور اصلی نوآوری در جوانان تصریح کرد: در این بخش، علاوه بر آموزش های امدادی در مباحث مختلف کارگاه های آموزشی با حضور گسترده جوانان برگزار شد که می توان به برگزاری دوره مفتاح(شیوه های دعوت به نماز) اشاره کرد، همچنین کلاس های اوقات فراغت در طرح سراسری شوق رویش با برگزاری مدرسه فوتبال هلال احمر و مشارکت ۱۵۰ نونهال در این دروه ها همراه بود.

مصباحی با اشاره به برگزاری ۲۸۵ کلاس فرهنگی، هنری و فنی و حرفه ای مرکز امور جوانان هلال احمر تصریح کرد: این کلاس با استقبال حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر همراه بود.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم با بیان اینکه در ۴۲۸ عنوان فوق برنامه و فعالیت بشردوستانه نیز بیش از ۲۶ هزار و ۳۰۰ نفر مشارکت داشته اند، افزود: در طرح اوقات فراغت در مجموع ۷۲۷ برنامه اجرا شده است که بیش از ۳۳ هزار و ۳۰۰ نفر از اجرای برنامه های متنوع در این طرح بهره مند شدند.

وی با اشاره به حضور پر رنگ جوانان هلال احمر در برپایی نمایشگاه های استانی و استقرار غرفه طرح پیمان هلال احمر در نمایشگاه دفاع مقدس ابراز کرد: در این راستا جمعیت هلال احمر با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد با اجرای طرح پیمان و پویش نه به اعتیاد، به ارائه آموزش به ۷۰۰ نفر در این زمینه پرداخت.

مصباحی یادآور شد؛ با اجرای تفاهم نامه سه جانبه بین هلال احمر، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۷ کارگاه پیشگیری اولیه از اعتیاد در آموزشگاه های شبانه روزی دانش آموزی (متوسطه دوم و سوم) با حضور ۲۶۵ نفر برگزار شد و همچنین برگزاری ۱۰ کارگاه سبک فرزند پروری و مهارت های زندگی در راستای پیشگیری از اعتیاد والدین در مدارس حاشیه نشین با مشارکت ۲۰۰ نفر، و برگزاری ۲ کارگاه آموزشی کارآفرینی و مبانی کسب و کار در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی (کارگاه بومی نو) با حضور ۱۱۰ نفر از جوانان از دیگر دست آوردهای نه ماهه در سال جاری به شمار می رود.

وی اجرای طرح پای درس ماه و ارائه آموزش به ۳۳۰ مربی و مدیر مدارس و مهدهای کودک و آشنایی آنها با مباحث امدادی و تاریخچه جمعیت هلال احمر را از دیگر فعالیت های این معاونت در سال ۹۷ برشمرد و خاطرنشان کرد: مانور بزرگ دانشجویی با مشارکت۱۶۰ دانشجو در قالب ۲۹ تیم از دیگر فعالیت های شاخص کانون های دانشجویی در روز دانشجوی امسال بود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی پیشگیری اولیه از اعتیاد با عنوان طرح ارتقاء سلامت جامعه و آموزش ۸۰ نفر از اعضا در این کارگاه ها گفت: اجرای طرح ”ماه نشان“ آموزش مهارتهای امدادی و آشنایی با مراکز و تجهیزات هلال احمر نیز با حضور ۴۷ مدرسه و شرکت۱۴۰۰ دانش آموز در پاییز امسال، برگ زرین دیگر بر دفتر تلاش های نه ماهه این معاونت افزود.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم عنوان کرد: برگزاری مسابقات مهارت های امدادی ویژه دانش آموزان در ۱۲۴ مدرسه با عنوان المپیاد آماده طرح ملی دادرس در قم منجر به آموزش ۳۵۰۰ دانش آموزش در سطح استان شد.

مصباحی با اشاره به برگزاری بزرگترین مانور امدادی با حضور ۱۰۰۰ نفر از اعضای کانون غنچه های هلال احمر قم در قالب طرح ملی المپیاد جوانه اظهار کرد: در این مانور امدادی ۱۲۰ عضو کانون غنچه های هلال احمر از مهدها و مراکز تحت پوشش و همیار این کانون در استان قم در حضور مسئولان کشوری هلال احمر و مدیران استانی و استاندار قم به اجرای مانور امدادی متفاوت و جذابی پرداختند.

*اجرای طرح های ابتکاری کلید جذب اعضا

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح های ابتکاری کلید جذب اعضا است، ادامه داد: اجرای طرح های متنوع ابتکاری اعضا در راستای اهداف بشردوستانه هلال احمر از دیگر فعالیت های این حوزه به شمار می رود که می توان به اجرای طرح های حمایتی جوانه های غیرت، بهار مهربانی در حمایت از کودکان کار و کودکان بی سرپرست و همچنین طرح اطعام نیازمندان که توسط کانون دانشجویی اجرا شد، اشاره کرد که، در اجرای این طرح ۱۷۰۰ وعده غذایی با انفاق دانشجویان بین ۲۱۰ خانوار در نه ماهه گذشته از سال جاری توزیع شد.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به برگزاری مانورهای متعدد در کانون های جوانان، دانشجویی و طلاب استان، اضافه کرد: مانور ایمنی در برابر زلزله در مدارس با هدف آموزش پناهگیری و خروج ایمن در۱۱۰ مدرسه و همچنین اجرای مانور به طور همزمان در ۴۵ مدرسه در سطح استان و ۳شعبه از دیگر تلاش های حوزه جوانان در راستای آماده سازی مقابله با حوادث و آموزش همگانی به شمار می رود.

یادآور می شود؛ شرکت در برنامه ها، همایش ها و حضور موثر جوانان عضو هلال احمر در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و اجرای طرح متفاوت و نو در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان قم موجب جذب جوانان به هلال احمر در تمام کانون های مورد فعالیت این حوزه شده و این امر مستلزم توجه ویژه مسئولان به این حوزه است.