- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مردم مراقب تبلیغات دروغین در فضای مجازی باشند

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان از مردم خواست تا مراقب کلاهبرداران فضای مجازی که با تبلیغات دروغین خود قصد سوء استفاده و سرقت را دارند، باشند و هیچگونه تبادل مالی با آنها انجام ندهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ” علی موالی” در تشریح این خبر اظهار داشت: کلاهبرداران همواره با فعالیت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ایجاد کانال های تلگرامی قصد به انجام رساندن نیات شوم خود با تبلیغات دروغ را داشته که مردم بایستی مراقب باشند و به هیچ وجه فریب این گونه تبلیغات را نخورند.

وی افزود: کلاهبرداران فضای مجازی با درج تبلیغات اغوا کننده در شبکه های اجتماعی مانند اعطای وام بدون سپرده گذاری، پرداخت وام در سراسر کشور و سایر شرایط فریبنده اقدام به کلاهبرداری می کنند.

سرهنگ موالی ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد کلاهبرداران مراحلی را برای دریافت وام بدون سود و بعضاً تقاضای مبلغی به عنوان کارمزد خدمات وام به متقاضی اعلام می کنند و متاسفانه اکثر مالباختگانی که در دام این گونه کلاهبرداران گرفتار شده اند عنوان کردند به دلیل نیازهای شدید مالی و بدون استعلام از سازمان های متولی، مبلغ درخواستی توسط کلاهبرداران را واریز می کردند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اضافه کرد: برخی از این کلاهبرداران برای واریز وام به حساب متقاضی، درخواست چند تراکنش در حساب اشخاص برای بالا بردن میانگین حساب می کنند و چون می دانند متقاضی وام امکان مالی برای انجام این کار را ندارد، با فریب اینکه آنها می توانند تراکنش­ها را انجام دهند اطلاعات ورود به حساب بانکی متقاضی را گرفته و از سایر کلاهبرداری ها و تراکنش های غیر مجاز استفاده می کنند.

وى تصریح کرد: در صورتی که حساب بانکی متقاضی وام که اطلاعات آن را در اختیار کلاهبردار گذاشته و تراکنش های غیر مجاز توسط آنها انجام شده است تا مشخص شدن تکلیف تراکنش ها، حساب مالباخته نیز مسدود می شود.

سرهنگ موالی به شهروندان توصیه کرد: برای اخذ هر گونه خدمات مالی و ثبت نام در هر طرحی به سازمان های متولی و مجاز آن مراجعه کنند و به افرادی که به صورت غیر مجاز در فضای مجازی تبلیغ و فعالیت دارند، به هیچ وجه اعتماد نکنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان هشدار داد: اطلاعاتی نظیر رمز کارت بانکی، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و سایر اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به حساب های بانکی افراد، اطلاعاتی شخصی و “محرمانه” تلقی می شوند و هیچ فرد، شرکت، سازمان، ارگان، نهاد خصوصی یا حتی دولتی حق طلب این اطلاعات را از مردم ندارند.

سرهنگ موالی از کاربران فضای مجازی درخواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانىwww.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی آن را ثبت كرده و از آخرين رويدادها از جمله اخبار و حوادث سايبرى مطلع شوند.