- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مردم در صورت مشاهده کودکان نیاز به حمایت با۱۲۳تماس بگیرند

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت:باتوجه به رسالت سازمان بهزیستی در حمایت از کودکان در معرض آسیب های اجتماعی،مردم در صورت مشاهده کودکان نیاز به حمایت با۱۲۳تماس بگیرند که به صورت شبانه روزی هست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، رضا سلیقه در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته کودک و با عنوان «آینده را باید ساخت» در سالن جلسات ساختمان اداره بهزیستی قم برگزار شد، اظهار داشت: سازمان بهزیستی متولی حمایت از کودکان بوده و تعریف این سازمان از کودکان افراد زیر ۱۸ سال است.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: متأسفانه گاهی اوقات در جامعه حقوق این قشر آینده‌ساز جامعه پایمال می‌شود و سازمان بهزیستی به‌عنوان حامی حقوق کودکان از حقوق آن‌ها دفاع می‌کند و در مقابل متعرضان به حقوق کودکان می‌ایستد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی استان قم در هفته کودک ادامه داد: ما برنامه‌های مختلفی در این هفته تدارک دیدیم که ازجمله‌ آن‌ها دیدار از مراکز نگهداری کودکان، برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون کودکان و همچنین برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با موضوع کودک است.

سلیقه ضمن انتقاد از چند مدیریتی بودن مهدهای کودک عنوان کرد: سازمان بهزیستی متولی‌ مهدهای کودک برای سنین نوزادی تا ۶ سالگی و آموزش پرورش تنها متولی پیش‌دبستانی کودکان است.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه مراکز مهدکودک اهمیت بسیار ویژه‌ای داشته و در شکل‌گیری شخصیت کودکان اثرگذاری زیادی دارد، گفت: ۶ هزار کودک در مهدکودک‌های بهزیستی آموزش می‌بینند.

وی افزود: تنها ۶۶ مهدکودک در استان قم از طرف اداره‌ کل بهزیستی اجازه فعالیت دارند اما بیش از ۴۰۰ مهدکودک بدون مجوز در این استان فعالیت می‌کنند، برخی از مراکز که با عنوان‌های مختلف مانند مهدهای قرآن فعالیت می‌کنند هیچ مجوزی ندارند که گزارش تخلف آن‌ها به فرمانداری ارائه‌شده است اما متأسفانه تاکنون هیچ برخوردی با آن‌ها نشده است.

سلیقه ضمن انتقاد از شیوه‌های آموزشی که در مهدکودک‌های غیرمجاز استفاده می‌شود عنوان کرد: مهدهای کودک مجوز استانداردهای لازم را ندارند و خانواده‌‌ها باید مراکزی را برای آموزش فرزندان خود انتخاب کنند که از مجوز و نحوه آموزش برخوردار باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: به مهدکودک‌های بهزیستی که در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای استان فعالیت‌ می‌کنند یک وعده غذایی گرم از طرف اداره‌ کل بهزیستی داده می‌شود زیرا بسیاری از کودکان به دلیل فقر غذایی دچار آسیب جدی می‌شوند، همچنین به خانواده‌های مهدکودک‌های حاشیه‌ای و کم برخوردار کمک‌هزینه شهریه نیز از طرف اداره‌ کل بهزیستی استان قم داده می‌شود.

سلیقه با بیان اینکه طرح غنچه‌های هلال با همکاری هلال‌احمر باهدف آموزش‌ مقابله با حوادث در مهدکودک‌های اداره کل بهزیستی برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: طرح آدینه مهد در مصلی قدس قم راه‌اندازی شده است و در این طرح فرزندان افرادی که به نماز جمعه مشرف می‌شوند در آدینه مهد مستقرشده و آموزش‌های دینی و تربیتی به‌ آن‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری طرح دوشنبه‌های کتاب‌خوانی در مهدکودک‌های بهزیستی بیان کرد: در این طرح با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور مهدهای کودک کتاب‌های مناسب سن کودکان خوانده می‌شود تا نسل آینده بیشتر به کتاب‌خوانی ترغیب شوند.