مردم در ساخت وسازهای خود از مشاوره مهندسان ساختمان بهره کافی ببرند

رئیس سازمان نظام مهندسی قم بر بازنگری نظام مسکن و شهر سازی با محوریت خانواده تاکید کرد و گفت: مردم در ساخت وسازهای خود نیز از مشاوره مهندسان ساختمان بهره کافی ببرند چون امنیت جان ومال آنها در صورت ساختن خانه های نا ایمن به خطر خواهد افتاد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم  امین مقومی […]

رئیس سازمان نظام مهندسی قم بر بازنگری نظام مسکن و شهر سازی با محوریت خانواده تاکید کرد و گفت: مردم در ساخت وسازهای خود نیز از مشاوره مهندسان ساختمان بهره کافی ببرند چون امنیت جان ومال آنها در صورت ساختن خانه های نا ایمن به خطر خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم  امین مقومی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز مهندس با اشاره به آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی اظهار داشت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که البته آسیب ها و نقاط ضعفی هم در اجرای این قانون وجود دارد که با آسیب شناسی آن و با اصلاح قانون به زودی بهبود خواهد یافت.

وی ادامه داد:  حاکمیت و دولت ها با این تدبیر سرمایه های ملی را صیانت کرده اند، این مسئله یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است که با توجه به حجم فارغ التحصیلان مهندسی در ایران و کسب جایگاه دوم جهانی رشد قابل توجهی در زمینه جایگاه و کسب جایگاه مطلوب داشته ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی قم با اشاره به اینکه در حوزه نگهداری هیچ اقدامی در کل کشور به صورت جدی صورت نگرفته است، عنوان کرد: اشکالاتی به مبحث دوم مقررات ملی مجموعه تدوین کننده وارد کردند که امیدواریم با برطرف شدن این مشکلات شاهد اجرای صحیح باشیم.

وی اضافه کرد: در سیاست های کلی نظام بحث ارتقاء و تقویت و کارآمدی نظام مهندسی ذکر و به بقیه سیاست های کلی نظام اشاره شده است.

مقومی در ادامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در راستای گام دوم انقلاب اسلامی ابراز داشت: شاخص ترین موضوعی که در بحث مهندسی می شود به آن توجه کرد، بخش پایانی این بیانیه در ارتباط با سبک زندگی است، سبک زندگی به صورت تخصصی به حوزه معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده ها ارتباط دارد و در سیاست کلی نظام در بخش خانواده بندی به نام بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی قم  بازنگری نظام مسکن و شهر سازی با محوریت خانواده را از مهمترین مطالباتی دانست که باید از سوی مجلس و دولت پی گیری شود و در این راستا باید برنامه ریزی جدی انجام و عملیاتی شود.

وی در ادامه با اشاره به نما های غربی، خاطرنشا کرد: در بحث معماری در قم، نماهای نامناسب مانند نمای رومی فارغ از بحث فرهنگی در حوزه ایمنی نما نیز مشکلاتی وجود دارد و در صورتی که حادثه ای رخ دهد خسارت های بسیاری را به وجود خواهد آرود.

مقومی با تاکید براینکه ساخت و ساز در استان قم در طول یکسال گذشته افزایش داشته است، گفت: آمار نشان دهنده رشد قابل توجهی در مقایسه ۱۰ ماه امسال نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته بوده است. هرچند این رشد در ساختمان های بالای پنج طبقه به صورت چشمگیر نبوده است ولی در ساختمان های سه تا پنج طبقه شاهد رشد خوبی بودیم.

 فاز نخست مجموعه فرهنگی ورزشی نظام مهندسی  قم تکمیل شد

مهندس امین مقومی  با اشاره به تکمیل فاز نخست مجموعه ورزشی خانه مهندس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت:  ساخت این مجموعه ورزشی در بخش های مختلف از جمله  سازه ، سقف و سکو  بیش از ۱۲ ماه زمان برده و که این مجموعه گنجایش بیش از  ۳هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر را دارد که در نوع خود در استان قم بی نظیر است .

 رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: سازه این مجموعه ورزشی ،  در کارخانه ساخته شده  و کلیه مراحل ساخت تحت نظارت و کنترل بوده که نصب سازه پس از انتقال از کارخانه به محل احداث ، به واسطه دهانه های بزرگ و ارتفاع زیاد با محاسبات دقیقی صورت گرفته است.

وی گفت: پوشش دهی فضایی به مساحت حدود ۴ هزار و ۱۱۶ مترمربع و ۶۳ هزار و ۵۰۰مترمکعب فضا با مصرف ۲۰۰تن فولاد که حدود ۴۲کیلوگرم برمتر مربع می باشد ، ایجاد ۶ دهانه بدون ستون از ۴۶متر به۶۰ متر ، استفاده از سازه فلزیCFTدر سکوها ، استفاده از سازه فلزی قاب خمشی با سقف عرشه فولادی و اتصالات دیافراگمی، مصرف فولاد ۷۵کیلوگرم بر متر مربع در سازه سکوها از  جمله ویژگی های این پروژه است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود:  در این مجموعه بزرگ ورزشی بخش های مختلفی از جمله ، رختکن و سرویس بهداشتی و دوش برای دو تیم و به صورت مجزا  و همچنین برای تیم داوری، جایگاه ویژه تماشاگران ، اتاق کمک های اولیه ، آسانسور معمولی و یک آسانسور ویژه معلولین ، اتاق تصویربرداری و دوربین ، کافی شاپ ، بوفه ، سالن بدن سازی ، نمازخانه ، یک واحد سرایداری ، اتاق مدیریت سالن و مجموعه ،  بلیط فروشی در نظر گرفته شده است.

مقومی با اشاره به اجرای مراحل فاز دوم این پروژه در آینده ای نزدیک عنوان کرد:  سیستم تاسیسات برای فضای مجموعه ورزشی چیلر و هواساز  و برای فضای اداری ، چیلر و فن کولر در نظر گرفته شده که در آینده ای نزدیک اجرایی می شود.

وی عنوان کرد: در هشتمین کنفرانس ملي سازه و فولاد  که  بهمن ماه  سال  ۹۶  از سوی  انجمن سازه های فولادی ایران برگزار شده ؛ سازه مجموعه فرهنگی ورزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم جز ده طرح برترکشور  شناخته شد.

وی گفت: مجموعه فرهنگی ورزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم دارای زمینی به مساحت ۳۲ هزار و ۸۱۷ متر مربع واقع در منطقه پردیسان قم می باشد که  این مجموعه با رویکرد ورزشهای حرفه ای، همگانی و خانواده محور طراحی شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم ادامه داد:در طرح این مجموعه ، فضاهایی از قبیل سالن چند منظوره ورزشی با زیر بنای ۴ هزار و ۱۱۶ متر مربع ، سالن ورزش های رزمی با زیر بنای ۸۸۴ متر مربع و سالن فرهنگی ورزشی کودکان با زیر بنای هزار و ۸۰۰ مترمربع لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: در مجموعه ورزشی خانه مهندس  علاوه بر فضاهای مستقل ؛ دارای فضاهای روباز ورزشی از قبیل زمین تنیس خاکی به مساحت ۸۰۸ متر مربع ، زمین چمن مصنوعی به مساحت هزار و ۲۵۰ متر مربع ، پیست اسکیت به مساحت ۶۳۶ مترمربع و مجموعه مینی گلف به مساحت ۹۷۰ متر مربع پیش بینی شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم  با بیان اینکه به جهت رفاه حال استفاده کنندگان در این مجموعه یک واحد رستوران به مساحت ۲۰۰ متر مربع و یک واحد کافی شاپ به مساحت ۱۰۰ متر مربع دیده شده است افزود: از دیگر ویژگی های این مجموعه می توان به پیست پیاده روی به مساحت هزار و ۵۲۶ متر مربع و پیست دوچرخه سواری به مساحت ۳ هزار و ۳۶۵ متر مربع و فضای سبز مجموعه به مساحت  ۶ هزار و ۸۲۰ مترمربع اشاره کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: قرار است مراسم بزرگداشت روز مهندس امسال در این مجموعه فرهنگی ورزشی برای نختسین بار برگزار شود.